کرونا

آیا کرونا از طریق هوا منتقل می‌شود؟

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 که عامل آن یک کروناویروس جدید است، باید از راه‌های انتقال و شیوع آن آگاه بود. ویروس کرونا می‌تواند از طریق هوا، از فرد بیمار به فردی دیگر منتقل شود.

افزایش سرعت شیوع بیماری کووید 19 سبب شد سازمان بهداشت جهانی، برای پنجمین مرتبه از سال 2000 تا امروز، اعلام وضعیت اضطراری کند. این سازمان بیماری نام برده را هنوز پاندمیک (فراگیری در سرتاسر جهان) اعلام نکرده است، اما با در نظر گرفتن رویت مبتلایان به بیماری در کشورهایی جدید با سرعتی بالا، احتمالا زیاد این اتفاق رخ خواهد داد. بیماری کروناویروس هنوز پاندمی نشده اما خطر این اتفاق وجود دارد!

آمریکا تا امروز ویروس کرونا جدید را جدی نمی‌گرفت، اما کشته شدن دومین فرد در این کشور در اثر ابتلا به کووید 19 زنگ خطر را به صدا در آورد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده آمریکا هشدار داده مردم باید خود را برای مقابله با بیماری تنفسی جدید آماده کنند. متاسفانه این کار، با ایجاد اختلال در زندگی روزمره آن‌ها همراه خواهد بود، چیزی که ایرانی‌ها از چند روزی است درگیرش شده‌اند.

با توجه به افزایش نگرانی‌ها به خاطر شیوع یک بیماری تنفسی جدید، که عامل آن عضو تازه شناخته شده‌ای از خانواده کروناویروس‌ها است، دانشگاه هاروارد طی انتشار پستی در وبلاگ خود، به چند سوال مهم درباره این بیماری پاسخ داد.

یکی از نگرانی‌های مردم، احتمال انتقال ویروس از فردی به فردی دیگر از طریق هوا است. به همین دلیل محققان هاروارد در ابتدا به این سوال پاسخ دادند.

آیا کرونا از فردی به فردی دیگر منتقل می‌شود؟

در ابتدا، ریشه بیماری همه افراد مبتلا به کووید 19 در چین، عاملی حیوانی تصور می‌شد، اما با گذشت دو ماه، اکنون امکان انتقال بیماری از انسان به انسانی دیگر 100 درصد تایید شده است. وقتی فرد مبتلا عطسه یا سرفه می‌کند، قطرات بزاق یا مخاط وی تا حدود دو متر آن طرف‌تر پرتاب می‌شود. در صورتی که فردی دیگر همان لحظه در محیط حضور داشته و هوا را استنشاق کند، ویروس به بدنش وارد خواهد شد.

روش دیگر انتقال بیماری از یک فرد به شخصی دیگر، دست دادن یا روبوسی است. ممکن است فرد مبتلا، پیشتر سر و صورتش را لمس کرده و اکنون دستش به ویروس آغشته شده باشد.

برخی محققان، از احتمال انتقال کروناویروس جدید حتی در صورت عدم بروز نشانه‌های بیماری در فرد ناقل آن خبر می‌دهند. به عبارتی ممکن است فردی هیچ گونه علامتی نداشته و سالم به نظر برسد، اما با سرفه یا عطسه کردن محیط را آلوده کرده و زمینه را برای بیمار شدن دیگر افراد مهیا کند.

کووید 19 در صورت مجاورت فرد بیمار با فردی سالم، به وی منتقل می‌شود. به صورت دقیق عددی برای تعیین فاصله احتیاط عنوان نشده است، اما مجاورت نزدیک، عامل انتقال بیماری شناخته می‌شود. برای سرماخوردگی عادی، فاصله مناسب با فرد بیمار یک متر است. با توجه به ناشناخته بودن بیماری جدید، برای احتیاط، این فاصله دو متر پیشنهاد می‌شود.

از نظر نحوه انتقال کرونا بین دو فرد از طریق هوا، تفاوت چندانی با دیگر بیماری‌های تنفسی نظیر آنفلوآنزا وجود ندارد. با توجه به ناشناخته بودن کروناویروس عامل بیماری کووید 19، هنوز میزان سرایت آن دقیقا مشخص نشده است، اما برآورد‌های اولیه، حاکی از بیشتر بودن نرخ انتقال آن در مقایسه با آنفلوآنزا است. هر فرد مبتلا به آنفلوآنزا، تا 1.3 نفر دیگر را می‌تواند آلوده کند. این نرخ برای کووید 19 برابر 2.2 نفر است. برخی ویروس عامل بیماری جدید را سبک‌تر و دارای توانایی برای پرتاب شدن تا فواصلی بیشتر خطاب می‌کنند. علت واگیردار بودن بیشتر آن همین موضوع است.

بعد از پخش شدن ویروس در هوا از طریق عطسه یا سرفه فرد آلوده به آن، ذرات تا نهایت دو متر پرتاب شده و ممکن است تا پیش از نشستن روی سطوح، حتی تا ده دقیقه در هوا معلق بمانند! بعد از نشستن روی یک سطح، عمر ویروس به فاکتورهای متعددی بستگی خواهد داشت. به عنوان نمونه باید به جنس سطح، دمای هوا، میزان رطوبت محیط، تابش یا عدم تابش اشعه فرابنفش و دیگر موارد اشاره کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*