کرونا

بانک مرکزی برای جلوگیری از شیوع کرونا در ایران تمهیدات ویژه بانکی را اعمال کرد

با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران و افزایش روزانه مبتلایان به این ویروس، بانک مرکزی برای جلوگیری از شیوع آن و کاهش مراجعه مردم به شعب بانک‌ها تمهیدات ویژه‌ای را در نظر گرفت.

مدتی است که ویروس کرونا در ایران شیوع پیدا کرده و تاکنون بیش از 970 نفر به آن مبتلا شده و بیش از 50 تن نیز جان خود را از دست دادند. در همین راستا بانک مرکزی تمهیدات ویژه‌ای را برای کاهش مراجعه مردم به شعب بانکی و جلوگیری از شیوع این ویروس در سطح کشور در نظر گرفته است که در ادامه آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تمهیدات بانک مرکزی برای جلوگیری از شیوع کرونا

روابط عمومی بانک مرکزی اقدامات این سازمان برای جلوگیری از شیوع کروناویروس را به شرح زیر اعلام کرد:

1.‌ حداکثر مقدار انتقال وجه کارت به کارت اعم از شتابی و درون بانکی از طریق درگاه‌های اینترنتی و خودپردازها از مبلغ 30 میلیون ریال در هر شبانه‌روز از مبدا هر کارت به 50 میلیون ریال افزایش پیدا کرد. گفتنی است میزان کارمزد انتقال وجه بیشتر از 30 میلیون ریال برابر با کارمزد انتقال وجه 30 میلیون ریال است.

2. حداکثر مقدار مجاز انتقال وجه کارت به کارت از طریق پرداخت سازها از 10 میلیون ریال به 30 میلیون ریال با اطمینان حاصل کردن از انطباق شماره ملی دارنده کارت و شماره ملی صاحب سیم کارت انجام دهنده تراکنش قابل افزایش خواهد بود. با توجه به این که در صورت عدم اعمال کنترل فوق احتمال سوءاستفاده‌های احتمالی وجود دارد، افزایش سقف انتقال وجه مجاز نخواهد بود.

3. شرایطی برای تمدید تاریخ انقضای کارت‌های بانکی بدون این که به حضور مشتری به بانک نیاز باشد، تا سه ماه بعد از تاریخ انقضا در نظر گرفته شده است. گفتنی است اقدامات لازم برای احراز هویت غیرحضوری و اطلاع‌رسانی به مشتریان می‌بایست انجام شود.

4. همانند سال‌های اخیر برای کاهش مراجعه مردم به شعب و دستگاه‌های خودپرداز، سقف برداشت نقدی درون بانکی از 2 میلیون ریال به 5 میلیون ریال قابل افزایش است. ضروری است این اقدام با هدف کاهش مراجعه مشتریان به شعب بانکی انجام می‌شود و علاوه بر این بانک‌ها باید در خصوص کاهش استفاده از اسکناس به مشتریان اطلاع‌رسانی کنند.

5. تعداد تلاش‌های متوالی ناموفق رمز دوم در هر شبانه‌روز به 5 بار افزایش پیدا خواهد کرد.

گفتنی است این تمهیدات تا اطلاع ثانوی به اجرا درخواهد آمد و بازگشت به شرایط عادی می‌بایست با ابلاغ بانک مرکزی انجام شود.