نسخه بعدی OS X اپل معرفی شد

 


بعد از معرفی سیستم عامل OS X Lion همه فکر می کردند عمر سیستم عامل OS X به پایان رسیده و اپل بعد از نسخه شیر، که سرآمد گربه سانان به حساب می آید، قصد معرفی نسخه دیگری از این سری نخواهد داشت و باید منتظر یک سری جدید باشیم. اما امروز مشخص شد که «OS X» و گربه سانان اپل همچنان به زندگی خودشان ادامه می دهند. حالا کمتر از هفت ماه از معرفی شیر نگذشته که Mountain Lion با غرش وارد صحنه شده است.
امروز اپل نسخه شیر کوهی را برای توسعه دهندگان ارایه کرد. البته این سیستم عامل هنوز کامل نشده، اما می توانید در تابستان منتظر از راه رسیدن نسخه نهایی شیر کوهی باشید. اپل احتمالا زمانی زودتر از ارایه ویندوز 8 را هدف گرفته است.
سیستم عامل جدید Mountain Lion چه امکاناتی به همراه دارد؟
به طور خلاصه باید گفت که سیستم عامل جدید، یک آپدیت نسبتا کوچک به حساب می آید. چیزی مانند Snow Leopard که برای نسخه Leopard ارایه شد. حتی نامگذاری هم با همان مدل است. هر چند اگر به امکانات سیستم عامل جدید نگاه کنید، اپل یک گام دیگر به سوی یک دست کردن اکوسیستم iOS و مک او اس گام برداشته است.
در سیستم عامل جدید علاوه بر تغییرات کوچک، شما ۱۰ امکان کلیدی نو در اختیار دارید. بیایید به طور خلاصه نگاهی به آنها بیاندازیم.
آی کلود


اپل می گوید هم اکنون بیش از ۱۰۰ میلیون اکانت iCloud دارد. این امکان در نسخه Lion وجود دارد اما ارتباط در نسخه شیر کوهی بسیار عمیق تر می شود. مانند سیستم عامل iOS 5 در اینجا فایل های شما در مجموعه iWork به صورت خودکار در آی کلود ذخیره می شوند و آنها را در فایندر می بینید.
اگر هر تغییری در فایل تان روی مک بدهید بلافاصله آن را روی آی پد یا آیفون نیز مشاهده می کنید.
Messages


این نرم افزاری است که به سیستم عامل جدید اضافه شده و جای iChat را گرفته است. اینجا قرار است مرکز دریافت تمام پیام های شما باشد. یعنی شامل iMessages و دیگر پیام های فوری شما.
امکان FaceTime هم از درون این اپلیکیشن وجود دارد و خبر خوب این است که این اپلیکیشن از امروز به صورت بتای عمومی برای نسخه Lion هم در مک اپ استور ارایه شده و می توانید همین الان نسخه آزمایشی اش را از آنجا دانلود و نصب کنید و تابستان نسخه اصلی اش را داشته باشید.
یادآورها


اگر کاربر iOS 5 باشید با Reminders آشنا هستید. یک اپلیکیشن برای مدیریت کارها که حالا به سیستم عامل مک او اس اکس هم اضافه می شود.
فراموش نکنید چون شما آی کلود را هم دارید، تمام کارهایتان بین مک و آیفون به روز می شود.
یادداشت ها


این قسمت هم مانند یادآورها از آی او اس به مک او اس آمده است. در نسخه جدید می توانید تصاویر را هم به یادداشت ها اضافه کنید آنها را به دسکتاپ بچسبانید. و اینجا هم یادداشت های شما با آی کلود به روز می شوند و همه جا به همراهتان هستند.
Notification Center


باورتان می شود که سیستم عامل مک او اس اکس هم دارد دارای یک Notification Center می شود؟
این یکی در سمت راست صفحه شما قرار می گیرد و به صورت پیشفرض مخفی است. وقتی ظاهر می شود شما تمام پیام ها را بسیار شبیه آی او اس خواهید دید. و این بخش در واقع کار نرم افزار قدیمی Growl را هم انجام خواهد داد.
تمام نرم افزارهای مک می توانند با استفاده از API سیستم عامل، از این امکان جدید برای نمایش پیام ها و هشدارها استفاده کنند.
به اشتراک گذاری:


این دکمه هم در سیستم عامل آی او اس کاملا آشنا است و حالا قرار است در همه جای سیستم عامل مک او اس دیده شود.
اپلیکیشن های جدید با اضافه کردن این امکان می توانند امکان به اشتراک گذاری فایل ها و متون را با دیگران به راحتی در اختیار کاربر قرار بدهند.
توییتر


توییتر به صورت پیشفرض به درون شکم شیر کوهی رفته. به این معنی که شما می توانید هر چیزی را از هر کجای سیستم عامل توییت کنید.
برای مثال لینک یک اپلیکیشن، تصویر، برچسب مکانی و… همه از اپلیکیشن های مختلف درون سیستم عامل قابل توییت کردن هستند.
مرکز بازی:


اپل می گوید با بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر حالا وقت اش رسیده تا کاربران بتوانند راحت تر با هم بازی کنند. یعنی کاربران آیفون با مکبوک، و آی پد همه می توانند به Game Center متصل شده و بازی کنند.
با این وضعیت می توانید منتظر باشید که بسیاری از بازی های محبوب آی او اس به زودی برای مک او اس هم از راه برسند.
AirPlay Mirroring


در شیر کوهی شما می توانید کل سیستم عامل را از طریق AirPlay Mirroring به یک نمایشگر دیگر منتقل کنید. این تلویزیون شما را به یک مانیتور بیسیم بزرگ تبدیل می کند و کار را بسیار راحت و لذت بخش خواهد کرد. حداکثر رزولوشن قابل انتقال 720p است.
Gatekeeper


این یک امکان امنیتی جدید است که به صورت پیشفرض اجازه نصب اپلیکیشن ها را از مکان هایی به جز فروشگاه اپلیکیشن اپل نمی دهد. می دانید که بیشترین ریسک آلودگی با بدافزارها زمانی است که شما نرم افزارها را از منابع غیر قابل اطمینان نصب می کنید.
اما نگران نباشید به راحتی می توانید تنظیم آن را تغییر داده و به سیستم عامل بگویید که اجازه نصب اپلیکیشن ها را از سایت های دیگر هم بدهد. مسوولیت اش با خودتان.
در پایان فراموش نکنید نسخه آزمایشی ویندوز 8 چند روز دیگر از راه می رسد و طبق رقابت همیشگی این دو سیستم عامل، اپل هم حالا پیش دستی کرده و نسخه پیش نمایش سیستم عامل جدید اش را ارایه کرده است. برای ارایه نسخه نهایی هم همانطور که گفته شد احتمالا می توانید کمی زودتر از ویندوز 8 و در تابستان منتظر از راه رسیدن شیر کوهی اپل باشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*