پهپاد دیفندر

پهپاد دیفندر از هواگردهای نظامی با ارزش آمریکا محافظت خواهد کرد

شرکت جنرال اتمیکس به تازگی از طرح مفهومی یک پرنده بدون سرنشین به نام پهپاد دیفندر رونمایی کرده است. این پهپاد وظیفه محافظت از هواگردهای با ارزش مانند سوخت رسان‌ها و آواکس‌ها را بر عهده خواهد داشت.

هواپیماهای سوخت رسان و آواکس‌ها از جایگاه مهمی در عملیات‌های هوایی آمریکا برخوردارند. در عین حال فقدان توانایی دفاع از خود و اندازه بزرگ این هواگردها به معنی آسیب‌پذیری بالای آن‌ها است. در شرایط جنگی و در مناطقی که حضور جنگنده‌های دشمن پررنگ‌تر است، هواگردهای بزرگ و پر ارزش طبیعتا به طعمه‌ای ساده و وسوسه انگیز تبدیل می‌شوند. نیروی هوایی و نیروی دریایی آمریکا در حال بررسی و توسعه راه‌هایی برای حفاظت‌ از آواکس‌ها و سوخت‌ رسان‌ها مانند تجهیز به سلاخ‌های لیزری و یا سامانه‌های دفاع موشکی و یا رادارگریز کردن این هواگردها هستند.

پهپاد دیفندر

شرکت جنرال اتمیکس به عنوان یکی از پر سابقه‌ترین پیمان‌کاران دفاعی در زمینه توسعه پهپاد‌ها به تازگی از طرح مفهومی یک پهپاد جدید به نام دیفندر رونمایی کرده است که وظیفه آن محافظت از هواگردهای با ارزش نیروی هوایی و نیروی دریایی آمریکا خواهد بود. پهپاد دیفندر در نگاه اول شباهت‌هایی با طرح جنرال اتمیکس برای هواگرد سوخت رسان بدون سرنشین نیروی دریایی آمریکا دارد (این طرح در مقابل طرح بوئینگ شکست خورد). تفاوت در بدنه کشیده تر و گردتر، بال‌های با زاویه کمتر، ورودی موتور بزرگتر و جایگاه‌های حمل سلاح زیر بال‌ها است.

پهپاد دیفندر

 

در این طرح پهپاد دیفندر به موشک‌های هوا به هوای کوچکی مجهز است که مشابه طرح‌ها در دست توسعه در آمریکا هستند. علاوه بر این دیفندر احتمالا توانایی حمل موشک‌های موجود مانند آمرام را نیز خواهد داشت. با توجه به ماموریتی که برای پهپاد دیفندر در نظر گرفته شده، رادار آرایه فازی، سامانه هدفگیری فروسرخ و هشدار دهنده‌های نزدیک شدن موشک‌های هوا به هوا نیز جزو تجهیزات احتمالی این پهپاد خواهند بود.

پهپاد دیفندر

توسعه چنین طرحی به صرفه جویی در هزینه‌ها، فراهم کردن پلتفرمی چند منظوره (مانند حملات به اهداف زمینی علاوه بر محافظت از سایر هواگردها) و در نتیجه به تقویت توان هوایی آمریکا در جنگ‌های بزرگ منجر خواهد شد.