زعفران در کنار کاهش افسردگی خواب ما را بهتر می‌کند!

زعفران در کنار کاهش افسردگی خواب ما را بهتر می‌کند!

زعفران که به عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین ادویه‌های دنیا شناخته می‌شود، موضوع تحقیقات اخیر دانشمندان بوده و این‌طور که به نظر می‌رسد، این ادویه در بهبود کیفیت خواب و کاهش افسردگی تاثیر می‌گذارد. با ما همراه باشید.

زعفران که کشور ما به عنوان تولید کننده اصلی آن در دنیا به شمار می‌رود، به تازگی در رابطه با تحقیقات دانشمندان در مورد کیفیت خواب مورد بررسی قرار گرفته و گفته شده که این ادویه گران‌قیمت و ارزشمند می‌تواند خواب شب‌های ما را آرام‌تر و بهتر کند. در ادامه به بررسی تحقیقات اخیر خواهیم پرداخت؛ با گجت نیوز همراه باشید.

تاثیر زعفران بر خواب

تیمی که پژوهش اخیر را انجام داده بود، پیش از این در مورد آثار ضدافسردگی زعفران تحقیقاتی را انجام داده بود و در آن بررسی‌ها نشان داده شد که این ادویه گران‌قیمت ایرانی برای افرادی که افسردگی متوسط دارند و داروهای ضدافسردگی هم مصرف می‌کنند، می‌تواند مفید باشد.

به صورت کلی زعفران در داخل گیاهی به نام کروکوس ساتیووس، به شکل رشته‌های سرخ رنگ بلند رشد می‌کند و از آنجایی که جمع‌آوری مقادیر زیاد آن و پرورش گیاه مورد نظر کاری دشوار است، می‌توان گفت که زعفران خالص گران‌قیمت‌ترین ادویه دنیا به حساب می‌آید.

با وجود این قیمت بالا، بسیاری از مصرف‌کنندگان ایرانی و خارج از کشور به خاطر ویژگی‌های منحصر به فرد و خواص شگفت‌انگیز زعفران از آن استفاده می‌کنند. تحقیق جدیدی هم که توسط دانشمندان دانشگاه مردوخ (Murdoch University) دوبی انجام شده، یکی دیگر از تاثیرات درمانی این ادویه شگفت‌انگیز را نشان می‌دهد.

زعفران در کنار کاهش افسردگی خواب ما را بهتر می‌کند!

محققان مردوخ ثابت کردند که مصرف زعفران برای داوطلبانی که دچار افسردگی نبودند و به صورت کلی سلامت کامل داشتند، کیفیت خواب را بهتر می‌کند؛ این دسته از افراد با وجود سلامت کامل، گزارش کرده بودند که خواب راحتی ندارند و در زمان بیدار شدن در صبح، احساس رفع خستگی و استراحتی که یک خواب خوب به وجود می‌آورد را تجربه نکرده بودند. از طرف دیگر افراد مورد نظر تا چهار هفته قبل از آزمایش‌ها هیچ نوع دارویی مصرف نمی‌کردند.

محققان برای پژوهش اخیر از یک عصاره داروخانه‌ای زعفران که با نام افران (affron) شناخته می‌شود، استفاده کردند که در دوز 14 میلی‌گرم، دو بار در روز به داوطلبان داده می‌شد. بررسی‌ها نشان داد که این مقدار از ادویه مورد نظر کیفیت خواب افراد را در هفته اول تحقیق بهتر می‌کند، اما برای انجام مراحل بعدی و بررسی تاثیرات بلند مدت مصرف زعفران، نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.

از طرف دیگر نکته پژوهش دانشگاه مردوخ این است که تهیه عصاره مورد استفاده در تحقیق برای تمامی افراد ممکن نیست و هنوز کسی نمی‌داند که استفاده زعفران خشک و یا مکمل‌های غذایی از این ادویه که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، همان تاثیرات را خواهند داشت یا خیر؟