پروژه جستجوی همگانی حیات فرازمینی متوقف شد!

پروژه جستجوی همگانی حیات فرازمینی متوقف شد!

جستجوی همگانی حیات فرازمینی پروژه‌ای بود که در سال 1999، با هدف استفاده از تعداد فوق‌العاده زیادی از کامپیوتر افراد معمولی، برای کاوش فضای بیکران به دنبال موجودات فضایی شروع به کار کرد. متاسفانه خبر رسیده که این پروژه شگفت‌انگیز بعد از دو دهه رسما متوقف شده است.

در سال 1999 پروژه‌ای با نام رسمی «ستی در خانه» (SETI@home) شروع به کار کرد که ایده به‌کارگیری تعداد زیادی کامپیوتر معمولی برای ساختن یک ابرکامپیوتر بی‌سابقه را عملی می‌کرد. مجریان این پروژه قصد داشتند که با استفاده از کامپیوتر افراد معمولی علاقه‌مند، شبکه‌ای عظیم از کامپیوترهای متصل به هم را به وجود آورند که یک جستجوی همگانی حیات فرازمینی را انجام دهد.

به تازگی خبر رسیده که پروژه مورد نظر بعد از دو دهه تلاش در راستای کاوش فضای اطراف زمین برای یافتن موجودات فضایی، متوقف شده است؛ با این وجود خبر خوشحال‌کننده اینجاست که پروژه کلی ستی ادامه خواهد داشت. با ما همراه باشید.

جستجوی همگانی حیات فرازمینی

پروژه ستی (SETI) یا همان جستجو برای یافتن هوش فرازمینی مدت‌هاست که فضای اطراف سیاره ما را در جستجوی سیگنال‌های فضایی غیرمعمول و غیرطبیعی زیر و رو می‌کند؛ ستی در خانه هم یکی از زیرشاخه‌های پروژه مورد نظر بود که برای دو دهه ایده جستجوی همگانی حیات فرازمینی را عملی کرده بود.

تعداد زیادی کامپیوتر در سراسر جهان به اینترنت متصل هستند، اما اکثر این تجهیزات الکترونیکی به دلایل امنیتی به یکدیگر وصل نیستند. با این حال در اواخر دهه 90 میلادی ایده استفاده از توان پردازش جمعی این کامپیوترها باعث خلق پروژه ستی در خانه شد. ایده مورد نظر که در دهه 50 ارائه شده بود، چهار دهه بعد از اولین صحبت‌ها همچنان عجیب و غریب و کمی رادیکال به نظر می‌رسید.

پروژه جستجوی همگانی حیات فرازمینی متوقف شد!

توییت منتشر شده در مورد توقف پروژه جستجوی همگانی حیات فرازمینی

با این وجود پروژه مورد نظر در 1999 شروع به کار کرد و در طول دو دهه فعالیت، هزاران کامپیوتر افراد عادی را برای آنالیز حجم شگفت‌انگیزی از داده‌های ستی مورد استفاده قرار داد. از آن زمان تاکنون علاقه‌مندان بسیاری از سراسر جهان برای شرکت در این پروژه داوطلب شدند و ستی در خانه به معروفیتی غیرمنتظره و معجزه‌آسا رسیده بود.

می‌توان گفت که این معروفیت دلیل اصلی توقف بخش عمومی پروژه مورد نظر بود و به نوعی، مسئولان به دلیل سطح بالای استقبال تصمیم گرفتند که از کمک مردم برای جستجوی همگانی حیات فرازمینی استفاده نکنند. در 19 سال گذشته رایانه‌های داوطلبان، داده‌های جمع‌آوری ‌شده توسط تجهیزات ستاره شناسی را پردازش کرده و سیگنال‌های مربوط به ماهواره‌ها و فرستنده‌های زمینی را از میان داده‌ها فیلتر می‌کردند.

از همان ابتدای پروژه میزان سیگنال‌های زمینی موجود در داده‌ها و به صورت کلی، حجم اطلاعات جمع‌آوری ‌شده به حدی زیاد بود که آنالیز نهایی اطلاعات توسط متخصصان ستی امکان‌پذیر نبود. به همین دلیل مسئولان پروژه اصلی جستجو برای یافتن هوش فرازمینی اعلام کردند که برای مدتی ستی در خانه را متوقف خواهند کرد تا داده‌های جمع‌آوری ‌شده در طول دو دهه را با دقت آنالیز کنند و با استفاده از فیلترها و تجهیزات پیشرفته و جدید خود، پردازش حرفه‌ای داده‌ها را انجام دهند.

گفته شده که ستی در خانه رسما از تاریخ 31 مارس ارسال داده برای کامپیوترهای خانگی و پردازنده‌های علاقه‌مندان غیرحرفه‌ای را متوقف خواهد کرد؛ با این حال اقدام اخیر ستی به معنای آن نیست که کاوش فضای اطراف زمین برای یافتن نشانه‌ای از موجودات فضایی متوقف خواهد شد و تنها جنبه عمومی این پروژه عظیم و شگفت‌انگیز برای مدتی دچار سکون می‌شود.

البته این احتمال وجود دارد که جستجوی همگانی حیات فرازمینی در آینده مجددا به کار خود ادامه دهد و پس از اینکه دانشمندان توانستند داده‌های جمع ‌شده در 19 سال گذشته را با دقت آنالیز کنند، علاقه‌مندان به تلاش‌های بشریت برای پیدا کردن موجودات فضایی و برقراری ارتباط با آن‌ها ادامه دهند.