سنسورهای تصویر CMOS

رقیب جدیدی از کره جنوبی برای سنسورهای تصویر CMOS سونی و سامسونگ ظهور کرد

در بیزینس تولید سنسورهای تصویر CMOS سونی و سامسونگ پرفروش‌ترین‌ها محسوب می‌شوند. به تازگی SK Hynix به این بازار وارد شده و تصمیم‌های بزرگی برای تولید حسگرهای مخصوص دوربین‌های موبایل گرفته است.

شرکت کره‌ای SK Hynix، دومین تولیدکننده بزرگ چیپ‌های حافظه در دنیا شناخته می‌شود. این شرکت تصمیم گرفته در سال میلادی جاری، تمرکز بیشتری روی بخش تولید سنسورهای CMOS داشته باشد. در اهداف شرکت SK Hynix برای سال 2020، ارائه بیش از چهار سنسور دوربین مخصوص گوشی‌های موبایل دیده می‌شود. با توجه به قبضه شدن بازار توسط سنسورهای تصویر CMOS سونی و سامسونگ این تصمیم شرکت SK Hynix یک تهدید برای سهم آن‌ها از بازار به شمار می‌رود.

شرکت کره‌ای یاد شده، نام تجارت بخش سنسورهای تصویر CMOS خود را به Black Pearl تغییر داد و در حال افزایش تمرکز و سرمایه‌گذاری روی آن است. در نیمه اول سال 2020، شرکت تصمیم گرفته بیشتر به تولید سنسورهایی مخصوص دوربین‌های موبایل تله فوتو و اولترا واید بپردازد. در نتیجه باید Black Pearl را رقیب مستقیم دو نام تجاری Sony Exmor و Samsung ISOCELL دانست. سونی و سامسونگ سنسورهای مخصوص دوربین‌های موبایل را تحت این دو برند عرضه می‌کنند.

از ابتدای تصمیم شرکت SK Hynix برای گسترش فعالیت‌های خود، تا امروز سه سنسور CMOS مخصوص دوربین‌های موبایل به شرکت‌های گوشی‌‌ساز مختلف عرضه کرده است. تولید انبوه چهارمین سنسور از ماه میلادی جاری آغاز خواهد شد.

سنسورهای تصویر CMOS

دلیل تغییر استراتژی دومین شرکت بزرگ تولیدکننده چیپ‌های حافظه در دنیا برای ورود به بازار حسگرهای تصویر CMOS، افزایش تقاضای شرکت‌های گوشی‌ساز است. سال‌ها قبل به ازای هر گوشی هوشمند، به دو سنسور دوربین، یکی برای دوربین اصلی و دیگری دوربین سلفی نیاز بود. بعد از باب شدن استفاده از دوربین‌های دوگانه این نیاز افزایش پیدا کرد. اکنون حتی برای ساخت میان‌رده‌های اندرویدی نیز به ازای هر کدام به سه الی چهار سنسور CMOS نیاز است! بر اساس تحلیل شرکت Strategy Analytics، متوسط تعداد سنسورهای مورد استفاده در هر گوشی هوشمند، از 2.2 در سال 2017 در سال 2020 به 3.9 رسیده است.

برنامه کنونی SK Hynix در بازار سنسورهای تصویر CMOS

شرکت کره‌ای قرار است در ربع اول سال جاری چهار نوع سنسور مخصوص دوربین‌های موبایل به دست مشتریان برساند. دو سنسور مخصوص دوربین‌های اولترا واید و دو مورد دیگر برای دوربین‌های تله فوتو کاربرد دارند. اندازه پیکسل هر چهار سنسور 1 میکرومتر بوده و رزولوشن آن‌ها بین 8 تا 20 مگاپیکسل متغیر است. با توجه به اطلاعات اولیه‌ای که SK Hynix درباره محصولات خود در اختیارمان قرار داد، حسگرهای تصویر CMOS این شرکت در میان‌رده‌های اقتصادی و همچنین گران قیمت بازار موبایل به کار خواهند رفت.

دو سنسور مخصوص دوربین‌های اولترا واید Hi-1634 و Hi-2021 نام داشته و وضوح تصویر آن‌ها به ترتیب 16 مگاپیکسل و 20 مگاپیکسل است. آن‌ها از فناوری Pixel- Binning پشتیبانی می‌کنند، در نتیجه قادرتد عکس‌های 4 مگاپیکسلی یا 5 مگاپیکسلی با سطح روشنایی، نور بهتر و جزئیات بیشتر به ثبت برسانند. دو سنسور دیگر مخصوص استفاده همراه با لنزهای تله فوتو Hi-847 و Hi-1337 بوده و رزولوشن آن‌ها به ترتیب 8 مگاپیکسل و 13 مگاپیکسل است. این دو حسگر از لنزهایی با توانایی زوم اپتیکال حداکثر 3 برابر پشتیبانی می‌کنند.

مهمترین محصول SK Hynix در نیمه دوم سال جاری، سنسوری 48 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل‌های 0.8 میکرومتر خواهد بود. با در نظر گرفتن ورود یک رقیب جدی به بازار، انتظار داریم دوربین‌های موبایل با پیشرفت قابل توجهی رو به رو شوند. در بازار سنسورهای تصویر CMOS سونی و سامسونگ بی‌رقیب مشغول فعالیت بوده و شاید به همین دلیل اجباری برای ارائه قابلیت‌های رقابتی پیدا نمی‌کردند، اما اکنون، برای ترغیب گوشی‌سازان به خرید از آن‌ها به جای SK Hynix باید دست به نوآوری بزنند.