شیوع مخفیانه بیماری کرونا می‌تواند عواقبی فاجعه‌بار داشته باشد!

شیوع مخفیانه بیماری کرونا می‌تواند عواقبی فاجعه‌بار داشته باشد!

شیوع مخفیانه بیماری کرونا یا همان کووید 19 زمانی رخ می‌دهد که افراد بدون داشتن علائم شدید بیماری، با یکدیگر در ارتباط باشند و از این طریق، به گسترش بیماری کمک کنند. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که این مسئله فوق‌العاده خطرناک است!

اخیرا محققان در مورد بحث شیوع مخفیانه بیماری کرونا که با نام کووید 19 هم شناخته می‌شود، تحقیقات جالبی انجام داده‌اند. این مدل از گسترش بیماری هنگامی رخ می‌دهد که افراد ناقل بیماری که علائم شدیدی ندارند، با خیال اینکه به بیماری مبتلا نیستند با دیگران در ارتباط هستند و از این طریق، کووید 19 را به افراد بیشتری سرایت می‌دهند. بررسی‌های اخیر نشان داده‌اند که این پدیده می‌تواند عواقبی فاجعه‌بار داشته باشد.

شیوع مخفیانه بیماری کرونا

در پژوهش اخیر که توسط متخصصان دانشگاه کلمبیا انجام شده، این مسئله که گسترش نهان بیماری کرونا باعث اپیدمی شدن کووید 19 در چین شد، مورد توجه قرار گرفته است. محققان اشاره کرده‌اند که قبل از جدی شدن ماجرا و شیوع گسترده این بیماری ناشناخته دستگاه تنفسی، بسیاری از بیماران که علائم خفیفی داشتند با فرض اینکه به نوعی سرماخوردگی دچار شده‌اند، به فعالیت‌های اجتماعی خود ادامه دادند و باعث گسترش شدید و فاجعه‌بار ویروس کرونا در مرکز شیوع کرونا، یعنی شهر ووهان، در مرحله بعدی کشور چین و در نهایت، کل جهان شدند.

در این تحقیق گفته شده که قبل از اعمال محدودیت‌های رفت و آمد مربوط به ووهان چین در تاریخ 23 ژانویه، 86 درصد موارد ابتلا به کووید 19 در کشور چین شناسایی نشده بودند و تخمین زده شده که تقریبا دو سوم مبتلایان به دلیل بحث شیوع مخفیانه بیماری کرونا به ویروس آلوده شده‌اند.

جفری شامن (Jeffrey Shaman)، یکی از نویسندگان تحقیق اخیر در این رابطه گفته است که با توجه به میزان سرایت و تعداد مبتلایان، شیوع مخفیانه بیماری کرونا می‌توان تعداد فوق‌العاده زیادی از افراد سالم را به کووید 19 مبتلا کند و در آینده هم این موضوع یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی خواهد بود که بر سر راه شکست بیماری کرونا و توقف زنجیره انتقال این بیماری مرگبار وجود دارد.

شیوع مخفیانه بیماری کرونا می‌تواند عواقبی فاجعه‌بار داشته باشد!

برای مقابله با بحث شیوع مخفیانه بیماری کرونا توصیه‌های همیشگی و موضوع افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی مهم‌تر از هر اقدام دیگری است. باید شهروندان کشورهای مختلف اطلاعات کافی و صحیحی در مورد راه‌های انتقال کووید 19 و اقدامات مربوط به پیشگیری داشته باشند و تا اطلاع ثانوی، از انجام سفرهای غیرضروری، شرکت در اجتماعات و ارتباط با افراد آلوده خودداری کنند. شستن کامل دست‌ها به مدت 20 ثانیه، خودداری از لمس دهان، بینی و چشم‌ها و همچنین رعایت فاصله مناسب به هنگام صحبت کردن با دیگران هم موارد مهم دیگر برای مقابله با کرونا هستند.

با اینکه هنوز استراتژی دقیق و موثری برای توقف کامل گسترش بیماری کرونا ارائه نشده، دانشمندان توصیه می‌کنند که توجه به اقدامات پیشگیرانه بهترین راه حال حاضر برای مبارزه با کووید 19 است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. آمار ابتلای به بیماری کووید 19 قطعاً بیشتر از آماری است که توسط وزرات بهدشت ارائه می‌شود.آماری که توسط وزارت بهداشت ارائه می‌شود بر اساس پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی و بر اساس آمار ثبت بیماران دارای آزمایش مثبت است.
    اما بسیاری هم بر اساس یافته‌های سی‌تی‌اسکن ریه بستری می‌شوند یا خود را در خانه قرنطینه می‌کنند و عده دیگری هم مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند.

  2. اگر بتوانیم میزان ایزوله‌کردن و در خانه‌ ماندن را حدود 15 الی 20 درصد افزایش بدهیم احتمالاً تا آخر هفته اول فروردین از پیک بیماری عبور می‌کنیم.

  3. اگر وضع فعلی ادامه پیدا کند امکان دارد این بیماری حتی تا آخر اردیبهشت و بیشتر از آن هم ادامه پیدا کند