تلاش برای درمان کرونا ویروس با آنتی بادی خون بیماران بهبودیافته

دانشمندان در تلاش برای یافتن داروی COVID-19 هستند، اما گروهی از آن‌ها درمان کرونا ویروس را در آنتی بادی خون افراد بهبودیافته جستجو می‌کنند.

محققان بر این باورند خون بیماران مبتلا به کرونا ویروس که هم اکنون بهبود یافته‌اند، می‌تواند به عنوان یک درمان حیاتی برای جلوگیری از همه‌گیر شدن آن به حساب آید و تاثیر زیادی در درمان داشته باشد. در نتایج بررسی‌های جدید، متخصصان بیماری‌های عفونی توضیح می‌دهند که چگونه آنتی بادی‌های ویروسی موجود در سرم خون بیمارانی که قبلا از شر کرونا ویروس خلاص شده‌اند، می‌توانند به افراد دیگر تزریق شوند و از آن‌ها محافظت کوتاه مدت به عمل آورند.

این روش تهیه داروی درمانی به اواخر قرن نوزدهم باز می‌گردد و در قرن بیستم هم به طور گسترده‌ای برای کمک به شیوع سرخک، فلج اطفال، اوریون و آنفولانزا مورد استفاده قرار گرفت. تیمی از دانشگاه جان هاپکینز در مطالعاتی که اخیر انجام داده‌اند، معتقدند که این روش می‌تواند یک ابزار مهم و کاربردی برای مبارزه با کرونا ویروس باشد. آن‌ها بر این باورند که درمان‌های آنتی بادی با فوریت در دسترس قرار دارند.

Arturo Casadevall، ایمونولوژیست فعال در این زمینه اظهار داشت:

استفاده از این روش درمانی نیازمند تحقیق و توسعه ندارد.

او افزود:

این کار می‌تواند در مدت زمان 2 هفته انجام شود، زیرا انجام آن به روش‌های استاندارد بانکداری خون متکی است.

برای انجام این کار، بیماران مبتلا به کرونا ویروس که بهبود یافته‌اند و در حال طی کردن دوران نقاهت خود هستند، باید خون اهداء کنند. در این زمان، سرم خون آن‌ها حاوی مقادیر زیادی آنتی بادی طبیعی بوده که برای مبارزه با ویروس SARS-CoV-2 تولید می‌شوند.

هنگامی که بدن آن‌ها در پاسخ به پاتوژن‌ها اقدام به تولید آنتی بادی می‌کند، قطعا می‌توانند تا چند ماه و حتی سال‌ها پس از نابودی عفونت هم در گردش خون باقی بمانند، اما این آنتی بادی‌ها فقط برای افراد بهبودیافته مفید نیستند. در صورتی که بتوانیم آن‌ها را استخراج و پردازش کنیم، می‌توان آنتی بادی‌ها را به سایر افراد تزریق کرد تا فواید کوتاه مدت خوبی داشته باشد؛ این کار می‌تواند برای بیماران در معرض خطر جدی، اعضای خانواده‌ای که آلوده نشده‌اند یا تقویت ایمنی بدن کارکنان مراکز خدمات بهداشتی که در معرض بیشتر خطر ابتلا به کرونا ویروس هستند، مفید باشد.

درمان کرونا ویروس - 1

محققان در مقاله خود توضیح می‌دهند:

تجویز آنتی بادی، تنها وسیله‌ای برای ایمنی فوری افراد مستعد ابتلا به بیماری به حساب می‌آید. محافظت آنتی بادی از افراد مستعد به طور مستقیم به مقدار و ترکیبات آن بستگی دارد؛ این مدت زمان می‌تواند هفته‌ها و حتی ماه‌ها ادامه داشته باشد.

محققان بر این باورند که با استفاده از تکنیک‌های نوین بانک خون، می‌توان برای سایر عفونت‌ها که امکان دارد در خون وجود داشته باشد هم غربالگری کرد و یک روش درمانی مناسب برای افراد سالم کم خطر به حساب می‌آید. این روش برای مقابله با تهدید کرونا ویروس، علی‌الخصوص که تاکنون هیچ دارویی برای آن پیدا نشده است، فوق‌العاده خواهد بود.

تیم تحقیقاتی پیشنهاد می‌کند که استفاده از سرم‌ها باید به عنوان یک واکنش اضطراری شناخته شود تا بتواند از بیماران در برابر COVID-19 محافظت به عمل آورد؛ دقیقا مشابه کاری که برای مقابله با SARS1 و MERS انجام شد.

با این که کرونا ویروس به عنوان یک بیماری همه‌گیر شناخته می‌شود و در مقیاس بزرگ‌تری توانسته جهان را تحت تاثیر قرار دهد، اما نباید فراموش کرد که تعداد بسیار زیادی هم توانسته‌اند بهبود پیدا کنند و همین مسئله می‌تواند خون لازم برای سایر افراد مبتلا را فراهم کند.

بر اساس آخرین آمار منتشرشده، بیشتر از 77 هزار نفر از مبتلایان COVID-19 توانسته‌اند سلامتی خود را به دست آورند و خون آن‌ها به آسانی می‌تواند آنتی بادی‌های حیاتی را برای دیگران به ارمغان آورد؛ این در حالی‌ست که سایر روش‌های درمانی ضد ویروسی و واکسن‌ها نیازمند زمان هستند تا بتوانند کارآیی خود را اثبات کنند.

Casadevall معتقد است:

علاوه بر پروتکل‌های مهار و کاهش سلامت عمومی، ممکن است این کار تنها گزینه نزدیک برای درمان و پیشگیری از ابتلا به COVID-19 باشد و می‌توان آن را ظرف چند هفته یا ماه آغاز کرد.

دانشگاه جان هاپکینز در تلاش است تا کار خود را برای تهیه آنتی بادی به منظور درمان و پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس، آغاز کند.

Casadevall اظهار داشت:

پزشکان در نیویورک در حال بررسی این روش درمانی هستند و این در حالی‌ست که در سطح بین‌المللی، بزرگ‌ترین شرکت داروسازی ژاپن هم به دنبال تولید داروی مبتنی بر آنتی بادی به منظور مبارزه با کرونا ویروس است.

هنوز سوال‌های زیادی وجود دارد که بدون پاسخ مانده‌اند و می‌توان از میان آن‌ها به مقدار سرم احتمالی برای محافظت از مردم اشاره کرد، اما گزارش‌های اولیه رسانه‌های غیررسمی نشان می‌دهد که از این روش برای درمان بیماران چینی استفاده شده و ادامه دارد.

در صورتی که همه با هم کار کنیم، قطعا می‌توان تفاوت بزرگی ایجاد کرد و عملکرد سریعی داشت. شاید نتوان انتظار بسیار زیادی هم داشت، اما قطعا می‌تواند وضعیت آمارها و منحنی‌های رو به رشد را صاف کند.

محققان اظهار داشتند:

واضح است که استفاده از سرم می‌تواند یک اقدام پیشگیرانه باشد و برای بیماری همه‌گیر فعلی هم مورد استفاده قرار گیرد.

با تمام این مسائل، استقرار گروه‌های پزشکی و تحقیقاتی نیازمند توجه و هماهنگی‌های قابل توجه بین‌المللی است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*