پیشگیری از ابتلای کودکان به کرونا ویروس

نقش والدین در پیشگیری از ابتلای کودکان به کرونا ویروس

کرونا ویروس درحال گسترش بوده و هر روز در حال قربانی گرفتن است، اما آیا نقش والدین در پیشگیری از ابتلای کودکان به کرونا ویروس را می‌دانید؟

در صورتی که فرزند کوچک دارید، قطعا نگران ابتلای آن‌ها به کرونا ویروس خواهید بود. این نگرانی از زمانی که خبر مبتلا شدن نوزاد استرالیایی به کرونا منتشر شد، بیشتر هم شده است. خبر خوب این است که شواهد و نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند نوزادان هیچگونه مشکلی با این ویروس نخواهند داشت و حتی اگر مبتلا هم باشند، ممکن است علائمی از خود نشان ندهند.

کرونا ویروس می‌تواند از راه‌های مختلف روی نوزادان تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، این امکان وجود دارد والدین برای مراقبت‌های بهداشتی، کالاهای مصرفی و مراقبت از کودکان خود دچار مشکل شوند. فکر کردن درباره امکانات و آماده شدن برای شرایط خاص، می‌تواند کمک بزرگی برای مدیریت این مشکل باشد.

دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی

اگر کرونا ویروس گسترده شود، سیستم بهداشت و درمان برای مدت زمانی خاص می‌تواند با آن مقابله کند. حداکثر 20 درصد افرادی که مبتلا به COVID-19 می‌شوند تا 2 هفته نیازمند درمان و مراقبت‌های ویژه در بیمارستان هستند. این امکان وجود دارد بیمارستان‌ها به دلیل تکمیل ظرفیت بیماران مبتلا به کرونا ویروس، نتوانند به فرزندان کوچک شما سرویس قابل قبولی ارائه دهند. این موضوع سبب شده دولت استرالیا سیستم‌هایی جامع به منظور دریافت مشاوره از پزشکان یا پرستاران از طریق تماس ویدیویی و نه به صورت حضوری، راه‌اندازی کند که همین مسئله باعث تعیین مقررات ویژه برای والدین نوزادان هم شده است.

اینطور که پیداست، مواردی وجود دارد که می‌توانید برای حفظ سلامتی کودکان انجام دهید، بنابراین نیازی به درمان پزشکی نخواهند داشت. شما می‌توانید با این کار از اطرافیانتان هم که ممکن است در برابر کرونا ویروس ضعیف باشند، محافظت کنید.

به رعایت بهداشت، فکر کنید

اولین کاری که می‌توانید انجام دهید، رعایت کردن بهداشت فردی بوده که شامل شست و شوی مکرر دست‌ها، جلوگیری از تماس نزدیک با افراد دیگر، آرنج خود را جلوی دهان قرار دادن به منظور جلوگیری از پخش شدن قطرات دهان ناشی از سرفه و عطسه، لمس نکردن چشم، بینی و دهان می‌شود. از آن جایی که نوزادان، دستان خود را در دهان قرار می‌دهند، شستن دست‌ها و صورتشان یا تمیز کردن سطوح و اشیاء نزدیک به آن‌ها می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از مبتلا شدن به کرونا ویروس داشته باشد.

مراقبت‌های روزانه

پیشگیری از ابتلای کودکان به کرونا ویروس - 1

نوزادانی که در مهد کودک حضور دارند در مقایسه با نوزادانی که در محیط خانه هستند، بیشتر مریض می‌شوند و این جایی برای تعجب ندارد. نوزادان و کودکان کوچک دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند و در تماس بسیار نزدیک با یکدیگر قرار دارند و امکان دارد در نهایت ویروس از طریق دهان یا چشم و سایر راه‌های نفوذ، آن‌ها را آلوده کند. والدین باید کودکان را به صورت روزانه مورد بررسی قرار دهند و از فرستادن آن‌ها به مهد کودک، خودداری کنند. در صورتی که فرستادن کودکان به مهد کودک برای شما ضروری است، باید دست و صورت آن‌ها را به خوبی بشویید و لباس آن‌ها را مرتب، عوض کنید.

آیا کودکان در زمان مناسب، واکسن دریافت کرده‌اند؟

واکسیناسیونی که به صورت مرتب انجام شود، ایمن‌ترین و موثرترین روش برای محافظت از نوزادان و کودکان در برابر بیماری‌ها است. والدین باید وضعیت واکسیناسیون فرزندان خود را مورد بررسی قرار دهند تا در برابر ویروس کرونا، احتمال نیاز به مراقبت‌های پزشکی را به حداقل برسانند.

آیا نوزادان از شیر مادر مصرف می‌کنند؟

شیر مادر حاوی مواد بسیار خوبی است که می‌تواند در جلوگیری و مقابله با عفونت، تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. توصیه می‌شود نوزادان تا شش ماهگی، فقط از شیر مادر تغذیه کنند و در سال دوم زندگی به مصرف سایر غذاها ادامه دهند. در صورتی که کودک شما کمتر از 6 ماه سن دارد و شیر مادر را مصرف می‌کند، بهترین اقدام محافظتی در برابر عفونت بوده و نیاز به معالجه یا بستری شدن آن‌ها را کاهش خواهد داد. در صورتی که کودکان را از مصرف شیر مادر محروم کرده‌اید، باید بگوییم در این شرایط توصیه نمی‌شود و بهتر است تجدیدنظر کنید.

هیچ چیزی به اندازه شیر مادر نمی‌تواند تا عبور از بحران کرونا ویروس برای نوزادان و کودکان مفید باشد. بهتر است مصرف شیر مادر را جدی بگیرید و از کودکانتان در برابر این ویروس منحوس تا حد زیادی محافظت کنید.

استفاده از شیر خشک

پیشگیری از ابتلای کودکان به کرونا ویروس - 2

هنگام تهیه شیر خشک، به راحتی می‌توانید میکروب‌ها را درون بطری وارد کنید. از آن جایی که دسترسی به مراقبت‌های پزشکی ممکن است سخت باشد، بهتر است اقدامات مراقبتی را به خوبی هنگام تهیه شیر، مدنظر قرار دهید.

در تهیه بطری و استفاده از آن، کاملا احتیاط کنید؛ این بدان معناست که باید همیشه دستان خود را بشویید، بطری را به صورت کامل بشویید، آن‌ها را بعد از هر بار استریل کردن و تهیه شیر خشک با آب گرم، شست و شو دهید. به یاد داشته باشید که بطری را در یخچال قرار دهید تا دمای آن، کمی متعادل شود و قبل از دادن شیر به فرزندان، دمای ولرم شیر را بررسی کنید.

خرید لوازم به اندازه کافی

در صورتی که افراد زیادی بیمار شوند، ممکن است زنجیره تامین دچار اختلال شد؛ این امکان وجود دارد که قرنطینه شوید و دیگر نتوانید برای مدت زمان نامعلومی از خانه خارج شوید. توصیه می‌شود مواد لازم و مورد نیاز برای فرزندان و حتی خود را خریداری کنید. خرید دستمال مرطوب قابل شست و شو را هم فراموش نکنید. در صورتی که از شیر خشک برای فرزندانتان استفاده می‌کنید، بهتر است آن را برای 3 هفته خریداری کنید، اما به تاریخ انقضاء محصول توجه ویژه داشته باشید.

آیا مادر به کرونا ویروس مبتلا شده است؟

مادران در مقایسه با نوزادان، بیشتر در معرض ابتلا به کرونا ویروس هستند. در صورتی که شیردهی می‌کنید و آلوده به ویروس هستید، توصیه می‌شود به شیر دادن خود به فرزندان ادامه دهید و دلیل آن هم وجود نداشتن ویروس در شیر مادر است. شستن دست‌ها قبل و بعد از تماس با نوزاد، ماسک زدن، تمیز کردن و ضدعفونی کردن سطوح به همراه هرگونه تجهیزات تغذیه‌ای می‌تواند تاثیری جدی در جلوگیری از ابتلای کودکان به ویروس داشته باشد.

مادربزرگ و پدربزرگ‌ها را ایمن نگه دارید

در صورتی که شما یا شریک زندگیتان دچار بیماری شوید، باید افراد دیگری را داشته باشید که بتوانند از فرزندتان محافظت و نگه‌داری کنند. بسیاری از پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها تمایل به نگه‌داری از نوه‌هایشان را دارند، اما متاسفانه این ویروس افراد بالای 60 سال را تحت تاثیر قرار خواهد داد و امکان دارد کار برایشان سخت شود.

شما باید سعی کنید نکات مهم بهداشتی را به آن‌ها گوشزد کنید و روش محافظت از خودشان در برابر ویروس هنگام مراقبت از نوزادان را به آن‌ها یاد دهید. نوزادان عادت دارند که بزاق دهانشان را به بیرون بریزند و همین مسئله می‌تواند انتقال ویروس را به راحتی انجام دهد که نیازمند دانستن نکات بهداشتی است. با آموزش صحیح می‌توان از گسترش این عفونت جلوگیری کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. واقعا خوبه که ویروس از راه شیردهی به نوزادان منتقل نمیشه ولی بهتره مادرای مبتلا خیلی مراقب باشن چون ممکنه از راه تماس با دست و بدن و سرفه عطسه ….منتقل شه و نوزاد هم دربیشتر موارد ممکنه ناقل بیماری باشن وعلائمی از خودشون نشون ندن