ویروس کرونا

نوشیدن آب باعث نابودی ویروس کرونا نمی‌شود

پس از شیوع ویروس کرونا در فضای مجازی و حتی رسانه‌ها گفته شد که نوشیدن آب و مرطوب نگه داشتن گلو باعث نابودی این ویروس می‌شود، اما آیا این مطلب درست است؟

ویروس کرونا همچنان با سرعت بسیار زیادی در حال شیوع است و متاسفانه با ابتلای چند صد هزار نفر بسیاری را به کام مرگ کشانده است، در چنین شرایطی با توجه به این که دانشمندان از کروناویروس جدید شناخت چندانی نداشتند، فضایی برای اظهارنظرهای غیرعلمی ایجاد شد و همچنان بسیاری برای پیشگیری و درمان این ویروس نسخه‌های متعددی را تجویز می‌کنند؛ برای مثال مدتی قبل برخی در فرانسه بر این باور بودند که مصرف کوکائین باعث درمان کرونا می‌شود که این موضوع توسط سازمان بهداشت جهانی رد شد. حتی برخی ادعا کردند نخوردن بستنی می‌تواند از ابتلا به کرونا جلوگیری کند که این موضوع نیز توسط یونیسف رد شد.

نوشیدن آب مانعی برای ابتلا به ویروس کرونا نیست

ویروس کرونا

اخیرا شایعاتی مبنی بر این که نوشیدن مداوم آب و مرطوب نگه داشتن دهان می‌تواند از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری کند مطرح شده است. در واقع برخی از افراد در فضای مجازی و در قالب یک توصیه پزشکی از سایر کاربران خواستند تا هر 15 دقیقه آب بنوشند و دهان خود را مرطوب نگه دارند؛ این افراد بر این باورند که آب ویروس کرونا را از دهان و دیواره مری به معده منتقل می‌کند و اسید معده نیز باعث نابودی ویروس می‌شود.

در همین رابطه کالپانا ساباپاتی (Kalpana Sabapathy)، همه‌گیر‌شناس بالینی دانشکده پزشکی و بهداشت لندن عنوان کرد ادعای نوشیدن آب برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا بسیار ساده‌انگارانه است. وی افزود زمانی یک فرد به کروناویروس مبتلا می‌شود که در معرض هزاران یا میلیون‌ها ذرات ویروسی قرار بگیرد،. از این رو نوشیدن آب با هدف شستشوی مری یک روش کارساز برای پیشگیری از ابتلا کرونا نیست؛ چراکه این ویروس فقط از راه مری به بدن منتقل نمی‌شود بلکه می‌تواند پیش از ورود به مری از طریق حفره‌های بینی به بدن راه پیدا کرده باشد.

احتمال زنده ماندن ویروس کرونا در معده

PH اسید معده آنچنان قدرتمند است که می‌تواند فولاد را در خود حل کند و حتی برخی از محققان به دنبال تولید برق با اسید معده هستند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد به احتمال زیاد ویروس کرونا در برابر اسید معده هم مقاومت زیادی دارد. در واقع پس از این که در سال 2012 ویروس مرس که جزو خانواده کرونا ویروس است در کشور عربستان شیوع پیدا کرد، محققان دریافتند که این ویروس در برابر اسید نسبتا رقیق معده بسیار مقاوم است. بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده، ویروس کرونا در مدفوع بیش از 50 درصد از مبتلایان یافت شده که از دوام بالای این ویروس حکایت دارد.

به توصیه‌های تایید شده توجه کنید!

انتشار چنین شایعاتی می‌تواند بسیاری از مردم را به جای رعایت توصیه‌های بهداشتی به انجام سایر موارد تایید نشده سوق دهد که همین موضوع احتمال ابتلا به ویروس کرونا در جامعه را افزایش خواهد داد. در واقع ویروس کرونا علاوه بر دهان، از طریق چشم‌ها و حفره‌های بینی نیز قادر است به بدن نفوذ کرده و فرد را آلوده سازد. از طرفی تا به امروز فرضیه نوشیدن آب و تاثیر آن روی کرونا در هیچ پژوهشی به اثبات نرسیده و به همین دلیل نمی‌توان آن را مورد تایید دانست.

از این رو کارشناسان به مردم توصیه می‌کنند تا بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کنند، برای قطع زنجیره شیوع این ویروس در خانه بمانند و دست‌ها را به صورت مداوم با آب و صابون شستشو دهند. همچنین نوشیدن آب در روز برای بدن مفید است، اما نباید در آن زیاده‌روی کرد و بهتر است به جای توجه به فرضیه نوشیدن آب برای جلوگیری ابتلا به ویروس کرونا، همواره نکات بهداشتی تایید شده توسط سازمان بهداشت جهانی را رعایت کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. حداقل با خوردن اب سموم بدن که دفع میشه

  2. من یه جا دیدم نوشته بود که یه متخصص بیماریهای عفونی گفته که نوشیدن مایعات باعث میشه که درصورت وجود ویروس کرونا در دهان وارد سیستم گوارشی بشه و توسط اسید معده نابود شه😑😑😑
    خوشم میاد هرکی پامیشه یه تز میده

  3. واقعا اسید معده ام روش تاثیری نداره
    خوب این که خیلی وحشتناکه
    من یه جا خونده بودم که در براب راسید معده مقاوم نیست و خیالم راخت بود