درد سرهای استفاده از گوشی های خمیده

سایز گوشی های موبایل موجود در بازار نشان می دهد که مصرف کنندگان بیشتر به چه گوشی هایی علاقه دارند، حتی زمانی که اپل به ساخت گوشی هایی با صفحه نمایش و سایز بزرگ تر رو آورد، به سرعت از سوی رقبا مورد سرزنش قرار گرفت؛ چرا که شرکت اپل سرسختانه معتقد بود بهترین سایز متعلق به آنها بوده و گوشی های بزرگ تر راه به جایی نخواهندبرد. به هر حال حالا ما مصرف کنندگان، گوشی هایی با صفحه های کوچک را نمی پسندیم ما دوست داریم با موبایل ها در اینترنت بچرخیم، بازی کنیم و با دیگران در ارتباط باشیم.

اما قرار دادن این غول های کوچک در جایی همچون جیب ما و درآوردن مجدد آنها از جیب با وجود انواع قاب ها و کاورها، مشکلاتی به همراه دارد. حالا تصور کنید این غول های کوچک که به سختی در جیب های ما جا می شوند خمیدگی هم داشته باشند. در چنین صورتی شاید کار سخت تر هم بشود. واقعیت آن است که محبوبیت گوشی های هوشمند و گستردگی استفاده از آنها، تولیدکنندگان را بر آن داشت تا برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار فروش با یکدیگر رقابتی تا حد ورشکستگی کنند. ارایه نوآوری ها و تلاش برای عرضه محصولات جدید و گاهی متفاوت نتیجه این تلاش هاست. اما آیا همه تغییرات و نوآوری ها را می توان مثبت ارزیابی کرد؟

50203_752-660x437

چیزهایی که از گوشی های خمیده نمی دانید
درواقع هرگونه تغییری که باعث افزایش کارایی و سهولت استفاده از گوشی های هوشمند شود، مثبت است. اما معیار دقیقی برای اندازه گیری این میزان وجود ندارد؛ چرا که انتظارات و نیازهای کاربران از گوشی هوشمند خود متفاوت است. با این حال، همه کاربران در یک نیاز مشترک هستند. آنها می خواهند گوشی خود را به راحتی حمل کنند که با توجه به نقش مهم این ابزار در زندگی امروز، انتظار بجایی هم است.

البته این مورد از نظر طراحان گوشی های هوشمند دور نمانده و عرضه گوشی های باریک و سبک گواهی بر این مدعاست. اما حالا مدتی است که برخی از کمپانی ها در کنار کاهش وزن و ضخامت گوشی ها به سراغ تولید گوشی های خمیده و انعطاف پذیر هم رفته اند. در این خصوص دو کمپانی تا مرحله تولید نیز پیشرفته و امکان تجربه این نوع طراحی را برای کاربران فراهم کرده اند. اما به واقع این نوآوری تا چه اندازه توانسته در افزایش کارایی گوشی های هوشمند موثر باشد؟

مشکل حمل گوشی های خمیده
یکی از مزایای  گوشی های خمیده، جای گیری راحت آنها در دست است. اما حتی افرادی که با گوشی خود مدت زیادی را در شبکه های اجتماعی می گذرانند، به موسیقی گوش می دهند یا فیلم تماشا می کنند، بیش از آنکه گوشی را در دست خود حمل کنند آن را در جیب یا کیف خود قرار می دهند.

اما مشکل از آنجا آغاز می شود که حمل این گوشی ها در جیب مانند گوشی های باریک و سبک خوشایند نیست؛ چرا که قوس موجود در سطح آنها، ضخامت این گوشی ها را تا ۲ برابر افزایش می دهد و این موضوع کار جادادن آنها را در جیب دشوارتر می کند. البته قرار دادن آنها در کیف نیز حس خوبی به همراه ندارد؛ چرا که پشت خمیده آنها، استقرار آنها را در یک جا با مشکل رو به رو می کند. همچنین گذاشتن این گوشی ها روی داشبورد ماشین یا میز کار خطر سقوط آنها را افزایش می دهد، زیرا میزان انحنای آنها درحدی نیست که بتوانند بدون تکیه گاه روی لبه خود بایستند و به دلیل محدودبودن سطح اتکا، احتمال سقوط آنها بیشتر است. پس مزیت این نوع طراحی چیست؟

50202_185

علت ساخت گوشی های خمیده
در دفاع از این نوآوری، کمپانی های سازنده ادعا کرده اند که شکل منحنی این ابزار، در هنگام مکالمه می تواند به افزایش کیفیت صدا کمک کند؛ زیرا خمیدگی آنها باعث نزدیک تر شدن میکروفن به دهان کاربر و بهبود کیفیت مکالمه می شود. این مطلب تا اندازه ای درست است و میکروفن در این نوع طراحی حداکثر یک اینچ (معادل ۲٫۵۴ سانتیمتر) به دهان کاربر نزدیک تر است، اما این میزان به اندازه ای نیست که تفاوت محسوسی در ارتقای کیفیت صدا ایجاد کند. به عبارت دیگر همین حالا نیز کاربران مشکلی از جهت رساندن صدای خود به مخاطب آن سوی خط ندارند.

خمیده یا انعطاف پذیر؟
مساله دیگر، نوع نامگذاری این گوشی ها است. نباید گوشی های خمیده را با گوشی های انعطاف پذیر اشتباه گرفت. گوشی های خمیده مانند گوشی های مسطح شکل ثابتی دارند، نمی توان شکل آنها را تغییر داد و قوس آنها را کم یا زیاد کرد. به بیان دیگر، میزان خمیدگی در این گوشی ها قابل تنظیم نیست و نمی توان در صورت تمایل آنها را به گوشی های مسطح تبدیل کرد؛ بنابراین یک گوشی خمیده، لزوما انعطاف پذیر نیست.

چیزهایی که از گوشی های خمیده نمی دانید
البته با وجود موانع و محدودیت های موجود، یک شرکت کره ای به تازگی تولید گوشی های انعطاف پذیر را آغاز کرده است. اما این محصول جدید با تصوری که از انعطاف پذیربودن یک گوشی در ذهن شما است فاصله بسیار زیادی دارد؛ زیرا به محض شنیدن کلمه انعطاف پذیر این تصور در ذهن ایجاد می شود که گوشی های جدید سختی خود را از دست داده اند و به راحتی می توانند با توجه به فضای قرارگیری شکل خود را تغییر دهند.

اما این موضوع در مورد گوشی های انعطاف پذیر فعلی به هیچ وجه صدق نمی کند. فناوری فعلی قادر نیست تمام موانع موجود در راه تولید گوشی انعطاف پذیر را رفع کند. مواد به کار گرفته شده در صفحه نمایش، باتری و ایجاد شرایط لازم برای بازگشت گوشی به حالت اولیه، هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد؛ بنابراین این گوشی ها نمی توانند میزان انحنای خود را با توجه به شرایط قرارگیری تنظیم کنند.

78787

مثلا نباید انتظار داشت که این گوشی متناسب با دست شما انعطاف یابد، در جیب لباس با توجه به فشار وارده و شرایط موجود خمیده تر شود و در محفظه کوچک کیف شما به حالت کاملا مسطح درآید. درحقیقت این طراحی انعطاف پذیر بر خلاف آنچه از نام آن بر می آید، قابلیت تطبیق با میزان فشار وارده را ندارد و حتی برای ایجاد انحنا در این گوشی باید ۲ طرف آن را گرفته و به سمت داخل خم کنید؛ البته این کار نیز به آن راحتی که انتظار داریم صورت نمی گیرد. برگرداندن این گوشی به حالت مسطح نیز با وارد کردن نیروی عمودی به پشت گوشی و در محل انحنا میسر می شود.

موانع سر راه گوشی های خمیده
تا اینجا تنها ویژگی گوشی های انعطاف پذیر قابلیت خم کردن آنها به میزان محدود است، اما اینکه این فناوری برای ایجاد این قابلیت چه چیزهایی را قربانی کرده هنوز به درستی مشخص نیست. از جمله موانع جدی که بر سر راه این قابلیت قرار داشت، طراحی یک باتری انعطاف پذیر بود. راه های گوناگونی برای حل این مشکل ارایه شد. اولین و محتمل ترین راه حل، کوچک کردن باتری و کاهش ارتفاع آن برای قرارگیری در یک طرف گوشی بود تا در هنگام خم شدن نیازی به انحنای باتری نباشد. درحقیقت با این ترفند نیاز به طراحی باتری قابل انعطاف از بین می رود، اما در عوض دامنه انعطاف پذیری نیز به همان نسبت کاهش می یابد.

راه حل دیگر، تعبیه تعدادی باتری کوچک در راستای طول گوشی است تا با استفاده از فضای بین باتری ها، امکان خم شدن گوشی فراهم شود. اما باتری های کوچک شارژ کمتری در خود نگاه می دارند و خیلی زود خالی می شوند. به هر حال طراحی و تولید باتری های انعطاف پذیر کار پیچیده ای است و ممکن است قدرت و عمر باتری تا حد زیادی قربانی طراحی انعطاف پذیر گوشی شود.

2178

چرا گوشی باید انعطاف پذیر باشد؟
تولید این گوشی ها با تکنولوژی فعلی یک الزام نیست. درحقیقت شرکت ها این کار را در راستای پاسخگویی به نیاز کاربران انجام نمی دهند، بلکه آنها گوشی  انعطاف پذیر می سازند تا توانایی خود را به نمایش بگذارند و از رقبا پیشی گیرند. حال کاربران به عنوان مصرف کننده چه نقشی در این رقابت دارند؟ درحقیقت تولید یک گوشی انعطاف پذیر به معنای واقعی چیزی نیست که یک شبه حاصل شود، تحقیقات، طراحی و به کارگیری مواد جدید و بررسی کارایی آنها، هزینه های سرسام آوری در بر دارد که در قیمت تمام شده این گوشی ها موثر خواهدبود، اما کاربران اولیه با خرید این محصولات بخش بزرگی از این هزینه را از جیب خود تامین می کنند.

در حالی که این تکنولوژی در ابتدایی ترین مرحله خود قراردارد، مساله اساسی اینجاست که چه مقدار هزینه باید صرف گوشی شود که در بهترین حالت شکل جیب کاربر را به خود بگیرد؟ و یا پس از فروکش کردن تب این نوآوری، گوشی انعطاف پذیر فعلی چه تفاوتی با گوشی های مسطح خواهدداشت؟

منبع:gadgetnews

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. گوشیها و تلویزیونهای خمیده فقط و فقط جنبه بازارگرمی دارن و هیچ سود و منفعتی برای استفاده کننده ندارند.یک نوع عوامفریبی و کلاهبرداری تجاری برای خریداران ساده دل.