مرورگر فایرفاکس 75 - Firefox 75

مرورگر فایرفاکس 75 – Firefox 75 با یک نوار آدرس هوشمند منتشر شد

شرکت موزیلا، مرورگر فایرفاکس 75 (Firefox 75) را برای سیستم‌عامل‌های دسکتاپی منتشر کرد. بزرگ‌ترین تغییر در این نسخه، آدرس بار جدید و هوشمندتر است.

موزیلا امروز فایرفاکس 75 را برای پلتفرم‌های ویندوز، مک و لینوکس منتشر کرد. این نسخه از مرورگر فایرفاکس شامل یک آدرس بار نونما شده با پیشرفت‌های چشمگیر در جستجو، عملکرد بهتر و قابلیت‌های مناسب برای توسعه دهندگان است. شما می‌توانید از طریق سایت Firefox.com این نسخه را برای کامپیوتر خود دانلود کنید. علاوه بر این، برای تمام کاربرانی که از مرورگر فایرفاکس در کامپیوتر خود استفاده می‌کنند، این به‌روزرسانی به صورت خودکار انجام خواهد شد. به نقل از موزیلا، ماهانه 250 میلیون کاربر از این مرورگر استفاده می‌کنند و همین باعث شده فایرفاکس به پلتفرم مهمی برای توسعه دهندگان وب تبدیل شود.

مرورگر فایرفاکس 75 - Firefox 75

با پیدایش بحران کروناویروس در جهان، میلیون‌ها نفر به یادگیری و کار درخانه روی آورده و بیشتر وقت خود را در مرورگرهای اینترنتی می‌گذرانند. اما این بحران روی توسعه دهندگان نرم افزاری نیز تأثیر می‌گذارد. گوگل عرضه‌ی نسخه‌های جدید مرورگر کروم که معمولاً هر 6 هفته انجام می‌گرفت را متوقف کرد. این منجر به تأخیر در عرضه‌ی نسخه‌ی 81 کروم، لغو انتشار نسخه‌ی 82 و همچنین عرضه نسخه‌ی 83 چند هفته بعدتر از زمان در حالی که مرورگر Edge مایکروسافت از پروژه متن باز کرومیوم گوگل (و هر دو مرورگر Edge و Chrome بر پایه‌ی آن هستند) پیروی می‌کند، موزیلا می‌خواهد این را مشخص کند که با این دو مرورگر در یک قایق قرار ندارد و مسیر متفاوتی را دنبال می‌کند. این شرکت به صورت غیرمستقیم به گوگل و مایکروسافت اشاره کرد و گفت:

ما برای رسیدگی به چنین شرایط دشوار و غیرمنتظره‌ای، با اعضای خود همدل شده‌ایم. این نقطه‌ی قوت همان چیزیست که به ما امکان می‌دهد در جایی که برخی از رقبای ما مجبور به کاهش سرعت یا حتی متوقف کردن کار خود شده‌اند، به پیشرفت خود ادامه دهیم.

در واقع موزیلا امسال انتشار نسخه‌های فایرفاکس را به هر 4 هفته رساند، در حالی که پیشتر این مدت بین 6 تا 8 هفته بود. علیرغم تأثیرات همه‌گیری کووید-19، موزیلا امروز تأیید کرده که این تیم «می‌تواند همزمان با حرکت این بحران جهانی، زمانبندی انتشار نسخه‌های فایرفاکس در سال 2020 را حفظ کند». بسیاری از کارمندان و شرکای فایرفاکس در حال حاضر از راه دور کار می‌کنند، از راه دور روی سخت افزارها آزمایش می‌کنند و تلاش می‌کنند تا در محدوده‌ی زمانی خود بتوانند وظایفشان را به طور کامل انجام دهند.

این شرکت بازخوردهای داخلی و خارجی را رصد می‌کند و همچنان راه را برای ایجاد تغییرات در آینده باز نگه داشته است. و درحالی که برنامه‌ریزی‌ها بدون تغییر خواهد ماند، نقشه‌ی راه این شرکت دستخوش تغییراتی می‌شود. موزیلا می‌گوید از تغییرات ترابری جلوگیری خواهد کرد، زیرا ممکن است روی تجربه‌ی کاربری تأثیر منفی بگذارد و باعث مختل شدن کار وب سایت‌های دولتی و خدمات درمانی شود. این شرکت همچنین به طور خاص مشکلات مربوط به ویدیوکنفرانس‌ها را نیز در اولویت قرار داده است.

مهم‌ترین تغییر در فایرفاکس 75

آدرس بار جدید برای جستجوی سریع‌تر

بیشترین تغییر در فایرفاکس 75 مربوط به آدرس بار آن است که اکنون بر اساس اندازه‌ی مانیتور کامپیوتر شما تنظیم می‌شود. ظاهر آن تغییر کرده و نوار آن بزرگ‌تر شده است، یک نما با فونت بزرگ‌تر، آدرس‌های اینترنتی کوتاه‌تر و یک شورتکات برای جستجو در محبوب‌ترین سایت‌ها به آن افزوده شده است.

صحبت از جستجو شد، نوار آدرس اکنون هوشمندتر شده و به شما اجازه می‌دهد نتایج را در بخش کوچک‌تری از صفحه مشاهده کنید. آن همچنین کلیدواژه‌های محبوب را نیز برای شما به نمایش می‌گذارد.

مرورگر فایرفاکس 75 - Firefox 75

بهترین وب‌سایت‌ها از نظر شما (آن‌هایی که بیشتر مشاهده کرده‌اید) فقط با یک کلیک در نوار آدرس، در اختیار شما قرار خواهند گرفت. اگر شما در تب دیگری یک سایت باز پیش رو دارید، اما نمی‌توانید آن را پیدا کنید هم نگران نباشید، فایرفاکس یک شورتکات متنی را برای دسترسی به آن برجسته می‌کند. این با هر صفحه‌ای که شما برای آن جستجو می‌کنید کار می‌کند.

مرورگر فایرفاکس 75 - Firefox 75

موزیلا بار دیگر تصمیم گرفته نسخه‌ی جدید فایرفاکس را برای اندروید عرضه نکند. تیم اندروید این مرورگر همچنان مشغول کار روی توسعه‌ی Firefox Preivew، یک نسخه‌ی جدید از فایرفاکس برای پلتفرم اندروید هستند که از GeckoView قدرت می‌گیرد. موزیلا قصد دارد Firefox جدید را در نیمه‌ی اول سال 2020 برای پلتفرم اندروید منتشر کند. علاوه بر این، معمولاً نسخه‌های جدید این مرورگر برای سیستم عامل‌های دسکتاپی نیز هر چهار هفته منتشر می‌شود. با این اوصاف باید در ماه مه منتظر انتشار نسخه 76 آن باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*