نمایشگر موبایل منحنی

پتنت جدید سامسونگ یک نمایشگر موبایل منحنی از چهار طرف است

سامسونگ پتنتی مربوط به یک نمایشگر موبایل منحنی از هر چهار طرف به ثبت رساند. این صفحه نمایش گوشی با نام کوآد کرو شناخته می‌شود.

سامسونگ سال‌ها است گوشی‌های پرچمدارش را با نمایشگری منحنی عرضه می‌کند. در ابتدا که تنها یکی از گوشی‌های رده بالای این شرکت به چنین صفحه نمایشی مجهز می‌شد، پسوند Edge به آن تعلق می‌گرفت، اما از سال 2017 این سبک طراحی به یک هنجار در همه پرچمداران پرفروش‌ترین گوشی‌ساز دنیا تبدیل شد.

نمایشگر موبایل منحنی این گجت های اندرویدی از سمت راست و چپ پنل دارای انحنا است. پتنت جدید سامسونگ نشان می‌دهد به زودی، صفحه نمایش پرچمداران این شرکت، حتی از بالا و پایین نیز منحنی خواهند شد.

نکته تنها انحنادار شدن بالا و پایین پنل نیست. میزان انحنا از هر چهار طرف به اندازه‌ای خواهد بود که هیچ فضایی برای استفاده از دکمه‌های فیزیکی باقی نمی‌گذارد! این تعریف، ما را به یاد نمایشگرهای آبشاری انداخت که تا امروز، تعداد انگشت شماری گوشی هوشمند مجهز به آن‌ها عرضه شده‌اند. به عنوان نمونه باید به هواوی میت 30 پرو اشاره کرد.

تفاوت نسل آتی نمایشگر موبایل منحنی سامسونگ با صفحه نمایش‌ آبشاری کنونی، منحنی شدن دو لبه بالایی و پایینی پنل محسوب می‌شود. به این ترتیب هیچ حاشیه‌ای در اطراف نمایشگر باقی نمانده و طراحی بدون حاشیه ایده‌آل حاصل خواهد شد.

سامسونگ ابتدای تابستان سال 2019، در سازمان مالکیت معنوی چین، پتنت مربوط به این صفحه نمایش را به ثبت رساند. این پتنت در نهایت یک ماه پیش بعد از تایید شدن، به فهرست ثبت اختراع‌های سازمان مالکیت معنوی جهانی (WIPO) اضافه شد.

انتظار داریم حاشیه‌های واقع در چهار گوشه بدنه حتی در طراحی‌های بعدی نیز همچنان باقی بمانند. دلیل آن، آسیب‌پذیری چهار گوشه بدنه گوشی های هوشمند در برابر ضربه و مخصوصا سقوط از ارتفاع محسوب می‌شود. به همین دلیل این قسمت‌ها را همچنان باید با استفاده از فلز پوشاند.

استفاده از نمایشگرهای دارای انحنا از هر چهار طرف موسوم به کوآد کرو، با وجود زیبا کردن ظاهر گوشی و کمک به دستیابی به طراحی بدون حاشیه واقعی، چالش‌هایی پیش روی گوشی‌سازان قرار می‌دهد. در این حالت، ایجاد فضا برای دکمه‌های فیزیکی دشوار خواهد شد. البته می‌توان دکمه‌های پاور و کنترل حجم صدا را با کلیدهایی مجازی و لمسی واقع بر کناره‌های پنل منحنی جایگزین کرد، اما درگاه‌ها همچون پورت یو اس بی، با این ترفند جایگزین نخواهند شد!

گفتنی است در پتنت اخیر سامسونگ هیچ تصویری وجود نداشت. رندرهایی که در این مطلب مشاهده می‌کنید، توسط وب سایت LetsGoDigital در همکاری با Concept Creator ایجاد شده‌اند تا دیدی نسبت به طرح سامسونگ برای نسل آتی نمایشگرهای منحنی موبایل ارائه کنند.

در گوشی هوشمند به تصویر کشیده شده در این رندرها دوربین سلفی دیده نمی‌شود. ممکن است طراح، ایجاد حفره روی صفحه نمایش را از قلم انداخته باشد. ایده دیگر، مجهز شدن پرچمداران آتی سامسونگ به دوربین سلفی زیر نمایشگر است. با در نظر گرفتن سبک طراحی چنین گوشی هوشمندی، قرار دادن یک بریدگی در بالای نمایشگر اصلا منطقی نیست. از طرفی در لبه بالایی، فضای کافی برای پاپ آپی و مکانیکی کردن دوربین سلفی وجود ندارد.

رندرهای گوشی با نمایشگر موبایل منحنی کوآد کرو

پیش از این نیز گوشی هوشمندی مجهز به صفحه نمایش دارای انحنا از هر چهار طرف معرفی شده است؛ نمایشگر هواوی پی 40 پرو و پی 40 پرو پلاس عملا کوآد کرو محسوب می‌شود، اما میزان انحنای آن از بالا و پایین پنل محدود است. در عوض، شبیه به نمایشگر آبشاری هواوی میت 30 پرو، صفحه نمایش پرچمدار جدید این شرکت از سمت راست و چپ دارای انحنایی 90 درجه‌ای است.

با متداول شدن استفاده از نمایشگرهای موبایل کوآد کرو، گوشی‌سازان راهکارهای جدیدی برای از بین بردن مشکل ایجاد پورت‌های فیزیکی ارائه خواهند کرد، همانطور که در مسیر دستیابی به طراحی بدون حاشیه نیز از ناچ استفاده کردند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. نمایشگر منحنی واقعا زیباس

  2. عجب طراحی فوق العاده ای