سهام کمپانی های اروپایی

اژدها قاره سبز را ‌می‌خورد؛ چینی‌ها می‌خواهند سهام شرکت های اروپایی را درو کنند!

کووید-19 امروزه اروپا را در بر گرفته و شیوع آن فرصتی شد تا چینی‌ها برای خرید سهام شرکت های اروپایی هجوم آورند.

شیوع بیماری کرونا کمپانی‌ها را به تعطیلی کشاند که این امر ضرر زیادی برای آن‌ها به همراه دارد. و اما در اروپا که از مراکز بحرانی این کره خاکی است، چینی‌ها اقدام به خرید سهام شرکت های اروپایی می‌کنند. چرا که این کمپانی‌ها برای ماندن در تجارت به سرمایه نیاز دارند.

به گزارش بلومبرگ به نقل از منابعی که نمی‌خواستند هویتشان فاش شود، اخیرا بانکداران شاهد افزایش گسترده تقاضای صندوق‌ها و کمپانی‌های چینی برای خرید سهام شرکت های اروپایی هستند. بسیاری از این خریداران بالقوه نیز کمپانی‌هایی متعلق به دولت کمونیستی چین هستند. مذاکرات بین طرفین به صورت خصوصی در حال انجام است و همچنان عمومی نشده‌اند.

سهام کمپانی های اروپایی

این معاملات که خرید سهام شرکت های اروپایی را هدف گرفته، به خصوص آنان که توسط کمپانی‌ها دولتی چینی انجام می‌شوند، احتمالا با مخالف دولت‌های اروپایی مواجه شوند. چرا که دولت این کشورها خواهان حفاظت از منابع استراتژیک خود هستند.

در حال حاضر به دلیل بیماری کرونا و مسائل مربوط جریان نقدی، کمپانی‌های گوناگون اروپایی، از خطوط هوایی و صنعت هتل‌ داری گرفته تا باشگاه‌های ورزشی، همگی به دنبال سرمایه و کمک مالی هستند. بسیاری از این کمپانی که هجوم کمپانی‌های رقیب برای خرید آن‌ها و صد البته چینی‌ها پیش بینی کرده بودند، مجددا به استراتژی دفاع از خود روی آورده و برای بقا مقابل خریداران، از بانکداران درخواست کمک کرده‌اند.

کمپانی‌های دولتی چینی همواره در پی اکتساب کمپانی‌های دیگر در سراسر دنیا هستند. این اقدام یکی از اولویت‌های استراتژی چین محسوب شده و عرصه‌های صنعتی مختلفی همچون خودروسازی، انرژی، زیرساختی، حوزه فناوری و… را شامل می‌شود. برای مثال کمپانی چینی CNIC که توسط دولت این کشور پشتیبانی می‌شود، یک صندوق سرمایه گذاری است که در نظر دارد 10 درصد از سهام کمپانی Greenko Group که بزرگترین کمپانی فعال در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در هند است را خریداری کند.

نکته جالب اینجاست که دولت چین کمپانی‌های خصوصی این کشور را نیز محدود کرده و با آنچه که خود آن را «گسترش بین المللی غیرمنطقی برخی شرکت‌های خصوصی» می‌داند، سعی دارد تا عرصه را برای کمپانی‌های دولتی بازتر بگذارد. بدین ترتیب با اکتساب کمپانی‌های دیگر توسط کمپانی‌های دولتی، حکومت این کشور می‌تواند کمپانی‌های خریداری شده را راحت‌تر با سیاست‌های حزب کمونیستی هم راستا کند و کنترل آن‌ها برای بیژینگ (پکن)، راحت‌تر از زمانی‌ است که توسط یک کمپانی خصوصی خریداری شوند.

سهام کمپانی های اروپایی

البته این به معنی محدودیت کامل نیست و کمپانی‌های خصوصی چینی نیز همچون کمپانی‌های دولتی شکار را آغاز کرده‌اند. مثلا در ماه گذشته، کمپانی خوشه‌ای چینی Fosun International در بیانیه‌ای عمومی اعلام کرد به دنبال فرصت‌های سرمایه گذاری در سراسر دنیاست. این اظهارات پس از آن که همه گیری کرونا سبب بروز رکود و کاهش ارزش کمپانی‌ها شد صورت گرفت. Fosun همچنین توسط یکی از زیرمجموعه‌های خود، 55.4 درصد از سهام کمپانی جواهر سازی Djula را با مبلغ 30 میلیون دلار خریداری کرد.

البته چینی‌ها پیشتر نیز در این زمینه فعال بودند. جالب است بدانید کمپانی خصوصی جیلی، مالک 51 درصد از کمپانی خودروسازی انگلیسی لوتوس است و بخش ساخت خودروی سواری ولوو موسوم به Volvo Cars نیز مجددا به جیلی تعلق دارد. همچنین تقریبا 10 درصد از سهام Daimler AG (مالک بنز) در اختیار جیلی است.

به گفته Yang Wang از هنگ کنگ که با موسسه حقوقی آمریکایی Dechert LLP همکاری دارد، هنوز زود است اما امید می‌رود رفته رفته شاهد افزایش تدریجی معاملات آسیایی در حوزه اقیانوس آرام و ورای آن از سوی کمپانی‌های چینی در نیمه دوم سال باشیم. فعالیت‌های معاملاتی در صنعت‌های گوناگون شامل وسایل مصرفی، مسافرتی و هتل داری پس از بازگشت اوضاع به شرایط عادی، سریعا افزایش یافته و به حالت قبل باز می‌گردد.

سهام کمپانی های اروپایی

به گفته یک بانک هنگ کنگی، اروپایی‌ها از کمپانی‌های دولتی چینی استقبال و به چشم خریداران آینده نگر آن‌ها را می‌بینند. به گفته یک بانکدار دیگر،‌ کمپانی‌های چینی به خرید سهام کشورهایی که اصطلاحا دوستان چین تلقی می‌شوند نیز علاقه دارند. کمپانی‌های واقع در جنوب اروپا، آمریکای جنوبی، آفریقا و خاورمیانه از این دسته محسوب می‌شوند.

از سوی دیگر دولت‌های قاره سبز نیز سعی دارند با اعمال محدودیت‌هایی در زمینه فروش سهام شرکت های اروپایی به خریداران خارجی، از اکتساب فناوری‌های مهم جلوگیری کنند. از این رو احتمالا چینی‌ها بیشتر در عرصه‌های غیرحساس، به دنبال تصاحب سهام در تجارت‌های صنعتی و تولیدی باشند.

اتحادیه اروپا پیشتر هشدار داده بود که رکود اقتصادی ناشی از همه گیری کووید-19، شمار زیادی از صنایع کلیدی را در معرض خطر خریداری توسط رقبا قرار می‌دهد. ماه گذشته، کمیسیون اروپا به دولت‌های عضو اعلام کرد تا برای محافظت از دارایی‌ها و فناوری‌های استراتژیک در مقابل سرمایه گذاری‌های خارجی که تهدیدی برای اهداف سیاست عمومی محسوب می‌شوند، همه اقدامات لازم را انجام دهند.

سهام کمپانی های اروپایی

در ایتالیا که بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از کرونا را در اروپا دارد، دولت اعلام کرد از کمپانی‌های خود در مقابل رقبای خارجی محافظت و اقدامات لازم برای جلوگیری از تصاحب آن‌ها را انجام می‌دهد. در ایتالیا محدودیت‌ها شامل بخش‌های گسترده‌تری نسبت به قبل می‌شود و زمینه‌های مختلفی شامل بیمه،‌ بانکداری، انرژی و خدمات درمانی را شامل می‌شود. این محدودیت برای خرید سهام بیشتر از 10 درصد کمپانی‌های اتحادیه اروپا نیز اعمال می‌شود.

اسپانیا نیز برای جلوگیری از فروش سهام شرکت های اروپایی به خارجی‌ها، قوانین جدیدی درباره سرمایه گذاری مستقیم خارجی وضع کرده است. به موجب این قوانین، خریدارانی غیر از کشورهای اتحادیه اروپا،‌ بایستی یک اجازه نامه از دولت اسپانیا تهیه و مشخص شود که قصد اعمال کنترل روی کمپانی یا افزایش سهم خود به بیش از 10 درصد را ندارد. این قوانین برای خرید سهام کمپانی‌های فعال در عرصه‌های استراتژیک (خواه خصوصی باشند یا سهامی عام) است. اسپانیا همچنین از کمپانی‌های مخابراتی، دفاعی و انرژی حمایت کرده و  این پشتیبانی ممکن است تا پایان سال نیز ادامه داشته باشد.

آلمان نیز مشغول تدوین قوانینی جدید برای ممانعت از معاملاتی است که ممکن است با اهداف ملی این کشور تداخل داشته باشند. به گفته منابعی که خواستند ناشناس بمانند، دولت مرکل از کمپانی‌های این کشور در مقابل اکتساب توسط خریدارانی از خارج اتحادیه اروپا محافظت می‌کند.

با توجه به این اوضاع و نظارت دقیقی که اعمال می‌شود، گفته می‌شود احتمالا بین 10 تا 20 درصد از معاملات درخواستی چینی‌ها موفقیت آمیز بوده و مورد قبول واقع شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. شاید بالاخره زمان این فرا برسه که اسیا قدرتمند ترین اقتصاد جهان بشه

  2. ولی دم شون گرم همه تحدید ها رو تبدیل به فرصت میکنن

  3. لعنت ب اون ذات آدمى كه بخواهد از چينى ها حمايت بكنه و بخواد از جنس هاى بنجل بى كيفيت شون حمايت بكنه ميخوام سر به تنش نباشه.

  4. واقعا اشغال تر از چین وجود نداره…خاک تو سرما که نریم با چین داد و ستد کنیم
    نفت به اون با ارزشی میدیم چین بجاش جنس بنجل چینی وارد میکنیم اخه تا طی باید ما دربدر باشیم…
    یه ویروس ساخت انداخت به جون دنیا الان حجوم اورده تموم سهام دنیا رو بخره