چگونه سرفه کرونا را از سرفه‌های دیگر تشخیص دهیم؟

چگونه سرفه کرونا را از سرفه‌های دیگر تشخیص دهیم؟

سرفه کرونا با سرفه‌های دیگر که ممکن است به دلایل مختلف از جمله حساسیت یا سرماخوردگی به وجود بیایند، چه تفاوتی دارد؟ با گجت نیوز همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

در این مطلب قصد داریم تا بر اساس قرن‌ها تحقیقات پزشکی و اطلاعات گسترده‌ای که دانشمندان در مورد سرفه به عنوان یک نشانه بیماری جمع‌آوری کرده‌اند، تفاوت‌های سرفه کرونا را با سایر انواع سرفه‌ها بررسی کنیم.

پزشکان معمولا از نشانه‌های مختلف بیمار برای تشخیص بیماری و بررسی وضعیت افراد استفاده می‌کنند و از زمان شروع پاندمی کرونا هم سرفه به عنوان یکی از علائم اصلی و مهم کووید 19 معرفی شده است. به صورت کلی سرفه زدن به شکل پراکنده و هرچند وقت یک ‌بار عادی بوده، اما اگر چند روز یا چند هفته مدام سرفه می‌کنیم، خلط‌هایی به رنگ‌های مختلف و یا حاوی خون از گلوی ما بیرون می‌آید و یا نشانه‌های دیگری مثل تب، سرگیجه و حالت خستگی همراه با سرفه به ما دست داده‌اند، مشورت با یک دکتر عاقلانه‌ترین کار ممکن به نظر می‌رسد.

برای پزشکان و پرسنل مراکز درمانی موارد زیر در مورد سرفه به عنوان یک نشانه بیماری، مهم هستند:

  • چند روز، هفته و یا ماه است که سرفه می‌کنید؟
  • در چه زمانی از روز شدت سرفه افزایش میابد؟ اول صبح، قبل از خواب و یا در طول روز؟
  • صدا و مشخصات سرفه چگونه هستند؟ سرفه شما خشک است یا مرطوب؟ صدای سرفه ضعیف بوده، چنین نشانه‌ای همراه با خس‌خس سینه است و یا سرفه شما با خلط همراه بوده؟
  • آیا سرفه شما باعث بروز علائم دیگری از جمله گیجی، حالت تهوع، بی‌خوابی و یا موارد دیگری می‌شود؟
  • شدت سرفه کردن شما چگونه است؟ آیا این نشانه زندگی شما را مختل کرده و باعث آزار شما می‌شود؟ آیا دائما سرفه می‌کنید و یا هر چند وقت یک ‌بار دچار چنین مشکلی می‌شوید؟

سرفه کرونا

در مورد بیماری کووید 19 تب و خستگی به همراه داشتن حس سرماخوردگی یا آنفولانزا اصلی‌ترین نشانه‌ها بین بیماران هستند و سرفه کردن تنها در نیمی از افراد آلوده گزارش شده است.

از آنجایی که کووید 19 به بافت ریه‌ها حمله می‌کند، سرفه کرونا خشک و مداوم بوده و معمولا با تنگی نفس و درد عضلانی همراه است. با پیشرفت بیشتر بیماری ریه‌های فرد مبتلا بیشتر و بیشتر از مایعات پر می‌شوند و تنگی نفس به دلیل تلاش بدن برای جذب اکسیژن با ریه‌هایی که حجم همیشگی خود را از دست داده‌اند، افزایش می‌یابد.

چگونه سرفه کرونا را از سرفه‌های دیگر تشخیص دهیم؟

برخلاف سرفه کرونا سرفه‌های مرطوب خلط را از قسمت پایینی دستگاه تنفسی، یعنی ریه و مسیر پایینی هوا، به داخل دهان می‌آورند و صدای خاص چنین سرفه‌ای به دلیل رطوبت جریان هوا بوده و نوعی خس‌خس مخصوص با این سرفه همراه است. در این حالت به دلیل وجود غدد ترشحی بیشتری نسبت به گلو، در قسمت‌های پایینی مجرای هوای دستگاه تنفسی ما، بروز عفونت باعث ایجاد سرفه مرطوب می‌شود.

انواع دیگر سرفه‌ها

از طرف دیگر سرفه خشک به دلیل بروز عفونت در بینی و گلو، یعنی قسمت‌های بالایی دستگاه تنفسی بوده و بیمار بعد از سرفه احساس باز شدن مجرای تنفسی و راحتی مربوط به سرفه‌های مرطوب را ندارد. سرفه خشک خلط نداشته و صدای آن با نوع مرطوب تفاوت دارد. چنین نوعی از سرفه معمولا در سرماخوردگی و آنفولانزا رخ می‌دهد.

نوع دیگری از سرفه که با سرفه کرونا متفاوت بوده، در ابتدا به صورت خشک است و پس از مدتی مرطوب می‌شود. به عنوان مثال در عفونت ذات‌الریه نشانه‌ها با سرفه خشک و دردناک آغاز شده و پس از پیشرفت ذات‌الریه، کیسه‌های هوایی ریه با مواد ترشحی و خون پر شده و نوع سرفه تغییر می‌کند. در انتها و با بدتر شدن اوضاع، بیمار خلط و خون را به بیرون سرفه می‌کند.

نوع دیگر سرفه هم با نام سیاه‌سرفه شناخته می‌شود که با عفونت باکتریایی به وجود آمده و بیمار در این وضعیت پشت سر هم سرفه کرده و در انتهای سرفه نوعی تنگی نفس و تنفس عمیق و بلند را تجربه می‌کند.

با این تفاسیر چه در صورت بروز سرفه کرونا و یا انواع دیگر این نشانه، لازم است بدانیم که سرفه‌های طولانی‌مدت می‌توانند باعث آسیب رسیدن به قفسه سینه، جریان‌های هوایی، پارگی بافت‌های عضلانی و مشکلات جدی شوند و به همین دلیل باید قبل از وخیم شدن اوضاع، سرفه را به عنوان نشانه یک مشکل بزرگ‌تر جدی بگیریم و به دنبال کمک گرفتن از متخصصان باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*