سیارک ‌های مشتری

سیارک های مشتری به منظومه دیگری تعلق دارند

سیارک های مشتری به منظومه دیگری تعلق دارند. بررسی جدید محققان حوزه نجوم نشان می‌دهد 19 جرم آسمانی در منظومه شمسی از منظومه دیگری آمده‌اند.

طی چند سال گذشته همواره ستاره‌شناسان اعلام کردند در منظومه شمسی اجرام بین ستاره‌ای وجود دارند و اکنون محققان مرکز CNRS در فرانسه و UNESP در برزیل در بررسی‌های جدید خود توانستند مدارهای اجرام متفاوتی را موسوم به قنطورس (Centaurs) رصد کنند که طبق بررسی آنها 19 مورد از این اجرام پیش از این که در نیروی جاذبه خورشید گرفتار شوند، به دور ستاره دیگری خارج از منظومه شمسی می‌چرخیدند.

این محققان بر این باورند که تمام اجرام موجود در منظومه شمسی در همین مکان شکل نگرفته‌اند. همچنین برخی از ستاره‌شناسان در سال 2018 توانستند سیارکی را کشف کنند که به یک فضای بین ستاره‌ای تعلق داشت؛ این سیارک با شکلی همانند سیگار برگ با نام اوموآموآ (Oumuamua) شناسایی شد که ماجرای رصد آن نیز حواشی زیادی را به همراه داشت؛ زیرا در ابتدا شکل عجیب آن باعث شد برخی این سیارک را یک سفینه فضایی بدانند. در سال 2019 نیز محققان یک دنباله‌دار میان ستاره‌ای با نام بوریسوف (Borisov) را کشف کردند که این دنباله‌دار نیز به یک فضای بین ستاره‌ای تعلق داشت.

بیگانه بودن سیارک های مشتری

در شرایطی که این دو جرم آسمانی در حال خروج از منظومه شمسی هستند، شواهد حاکی از آن است که اجرام دیگری نیز به منظومه شمسی وارد شده و تا مدتی ماندگار خواهند بود. ستاره‌شناسان در سال 2018 سیارکی به نام ۲۰۱۵ BZ۵۰۹ یا (Ka‘epaoka‘awela) را کشف کردند که تولد آن در یک منظومه شمسی دیگر اتفاق افتاده بود، اما در حال حاضر به صورت دائمی در نزدیکی مدار مشتری اقامت دارد.

محققان در بررسی جدید خود توانستند علاوه بر این سیارک، 19 جرم دیگر را نیز شناسایی کنند که به خارج از منظومه شمسی تعلق دارند، اما مدتی است که به منظومه ما آمده‌اند و این اجرام با نام قنطورس (Centaurs) در مدارهای بین سیاره‌های مشتری و نپتون در حال چرخش هستند و از ویژگی‌های عجیبی بهره می‌برند. ستاره‌شناسان پس از کشف این اجرام آسمانی توانستند با شبیه‌سازی رایانه‌ای مدارهای آنها را ردیابی کنند. نتیجه این بررسی نشان داد که 19 جرم آسمانی به منظومه دیگری تعلق دارد.