روش جدید نوابغ استنفورد برای انتقال برق بدون استفاده از سیم

روش جدید نوابغ استنفورد برای انتقال برق بدون استفاده از سیم

انتقال برق بدون سیم ایده‌ای شگفت‌انگیز بوده که با وجود استفاده روزافزون از وسایل برقی گوناگون، فوق‌العاده کاربردی و مفید است؛ در همین رابطه دانشمندان دانشگاه استنفورد طرحی جالب‌توجه را ارائه کرده‌اند.

انتقال برق بدون سیم در برخی اسمارت‌فون‌ها و به کمک دستگاه‌های شارژ وایرلس امکان‌پذیر است؛ اما اگر چنین ایده‌ای تنها محدود به تلفن‌های هوشمند و استفاده‌های مقیاس کوچک نباشد، تعداد بی‌شماری وسیله برقی گوناگون از خودروهای الکتریکی گرفته تا ربات‌های برقی کارخانه‌ها و وسایل الکترونیکی می‌توانند از این ایده بهره ببرند. نوابغ دانشگاه استنفورد هم با در نظر گرفتن این موضوع، طرحی جدید برای انتقال جریان الکتریسیته به صورت وایرلس را ارائه کرده‌اند که ممکن است انقلابی در استفاده از وسایل برقی گوناگون به پا کند. با گجت نیوز همراه باشید.

سیستم مهندسان استنفورد برای انتقال برق بدون سیم امکان شارژ چندین دستگاه مختلف به شکل وایرلس را فراهم کرده و همان‌طور که پژوهشگران اعلام کرده‌اند، با انجام تحقیقات بیشتر و دسترسی به سرمایه‌های لازم، می‌توان پهپادهای در حال حرکت، اتومبیل‌های برقی متحرک در جاده‌ها و ربات‌هایی که در کارخانه‌ها هستند را شارژ کرد.

این تیم تحقیقاتی استنفورد قبلا طرحی را برای انتقال الکتریسیته به شکل وایرلس ارائه کرده بود که به دلیل کارایی ضعیف، در خارج از محیط آزمایشگاهی عملا ‌استفاده‌ای نداشت. با این حال طرح جدید ارائه شده کارایی خود در محیط‌های واقعی را ثابت کرده و شانهوی فان (Shanhui Fan)، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی می‌گوید که تنها چالش موجود افزایش مقیاس به کار گیری فناوری طراحی شده است.

پیشرفت طرح انتقال برق بدون سیم

اولین بار 3 سال پیش بود که فان و همکارانش موفق به شارژ وسایل برقی متحرک شدند. در آن زمان محققان استنفورد با استفاده از یک سیستم آمپلی‌فایر و مقاومت بازخوردی این امکان را فراهم کردند تا بتوان با تغییر خودکار فرکانس عملی طرح، با صرف‌نظر کردن از تغییر فاصله بین شارژر و وسیله شارژ شونده، انتقال برق بدون سیستم را عملی کرد. با این حال از آنجایی که طرح 3 سال پیش تنها 10 درصد از برق وارد شده به شارژ را منتقل می‌کرد، به کار گیری آن در دنیای واقعی امکان‌پذیر نبود.

روش جدید نوابغ استنفورد برای انتقال برق بدون استفاده از سیم

تمام این‌ها در حالی است که رساندن کارایی سیستم به 92 درصد باعث شده تا تیم فان مجددا خبرساز شود. این دانشمندان با تغییر آمپلی‌فایر مورد استفاده و اعمال برخی تغییرات می‌توانند 10 وات الکتریسیته را از فاصله 60 تا 100 سانتی‌متر به وسیله‌ای متحرک انتقال دهند. انتظار می‌رود که با افزایش مقیاس سیستم، امکان انتقال وایرلس ده‌ها و صدها کیلووات برقی که خودروهای الکتریکی نیاز دارند، فراهم شود.

محققان استنفورد نشان داده‌اند که به کمک سیستم جدید انتقال برق بدون سیم می‌توان یک خودرو الکتریکی که با سرعت 110 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند را در محل شارژی به پهنای 1.2 متر شارژ کرد. از طرف دیگر جریان برق وایرلس می‌تواند به راحتی از بدن افراد عبور کرده و بدون ایجاد عوارض سلامتی و یا واکنش‌های حسی، از بافت‌های بدن انسان رد شود.

البته یکی از چالش‌های دیگر موجود بر سر راه توسعه فناوری اخیر میزان قابلیت باتری‌ها برای جذب الکتریسیته ارسال شده بوده که در مراحل بعدی تحقیقات به صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. اگر هم عملی باشه حجم بالای القای الکتریکی یا همون وایرلس برای انسان بسیار بسیار زیان اور هست

    کافیه از اونایی که نزدیک دکل های بزرگی که تازه با سیم داره انتقال نیرو انجام میشه بپرسین

  2. یه حلقه نوری دور تا دور زمین بکشن و دیگه شب ام مثل روز روشن باشه
    فوق العاده میشه

  3. خیلی جدا ار حساب و کتاب شده این موضوع رو بیان کردن
    خیلی ضد و نقیض توش هست

  4. دم سون گرم اگه اینی مه میگن بشه چی میشه

  5. کاش از این نمونه پستا بیشتر بزارید که بیس علمی و نو دارن و میزارن اخبار تکنولوژی که فقط تازه ها رو معرفی میکنن کاهش بدید اخیرا هم کلا فعالیتتون کمتر شده. با تشکر