آیا بیماری کرونا از طریق روابط جنسی انتقال می‌یابد؟

آیا بیماری کرونا از طریق روابط جنسی انتقال می‌یابد؟

انتقال جنسی بیماری کرونا موضوع جدید و جنجالی بوده که با پیدا شدن ویروس کووید 19 در نمونه اسپرم بیماران کرونا مورد توجه قرار گرفته است؛ در بررسی این موضوع با ما همراه باشید.

انتقال جنسی بیماری کرونا اولین موضوعی بود که با انتشار نتایج تحقیقاتی منحصر به فرد در مورد بیماری کووید 19 مورد توجه قرار گرفت؛ در این تحقیقات دانشمندان چینی نشانه‌هایی از ویروس کرونا را در نمونه اسپرم برخی مبتلایان پیدا کردند و چنین مسئله‌ای به سرعت باعث مطرح شدن این سوال شد که آیا مشابه بیماری ایدز، کووید 19 هم می‌تواند از طریق روابط جنسی منتقل شود یا خیر؟

در پنجشنبه‌ای که گذشت، محققان چینی اعلام کردند که ویروس کرونا می‌تواند در اسپرم مبتلایان وجود داشته باشد و حتی پس از شروع فرآیند بهبودی هم آثار کروناویروس جدید در این مایع تناسلی مردانه باقی می‌ماند. این محققان در زمان اوج پاندمی کووید 19 در چین، تعداد 38 نفر از مردان مبتلا به کرونا را که در بیمارستان شانگکیو (Shangqiu) بستری بودند، مورد بررسی قرار دادند.

تحقیقات نشان داد که در اسپرم 16 درصد این افراد نشانه‌هایی از کروناویروس جدید وجود داشته و با توجه به اینکه یک چهارم افراد مورد بررسی وضعیت حادی داشتند و حدودا 9 درصد هم رو به بهبودی بودند، دانشمندان چینی نتیجه گرفتند که ذرات ویروس کرونا می‌توانند در اسپرم مبتلایان و همچنین افراد در حال بهبودی هم وجود داشته باشند.

آیا بیماری کرونا از طریق روابط جنسی انتقال می‌یابد؟

نتایج این تحقیقات در قالب مقاله‌ای توسط ژورنال “JAMA Network Open” منتشر شده و محققان بیماران مورد نظر را در ماه‌های ژانویه و فوریه مورد بررسی قرار داده بودند. دیانگنگ لی (Diangeng Li)، یکی از نویسنده‌های این تحقیق می‌گوید که هنوز شواهدی در مورد امکان تکثیر ویروس کووید 19 در دستگاه تولیدمثل مردان و همچنین انتقال جنسی بیماری کرونا وجود ندارد.

نتیجه‌گیری در مورد انتقال جنسی بیماری کرونا

با این تفاسیر می‌توان حدس زد که به دلیل دسترسی نسبتا سخت سیستم ایمنی بدن به ذرات ویروس داخل دستگاه تولیدمثل، این عوامل بیماری‌زا می‌توانند برای مدتی بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌شود، در این بخش از بدن مردان باقی بمانند. از طرف دیگر این اولین باری نیست که عوامل ویروسی در اسپرم و سیستم تولیدمثل مردانه یافت می‌شوند؛ به عنوان مثال در مبتلایان به ویروس‌های زیکا و ابولا هم دیده شده بود که عوامل بیماری‌زا در اسپرم مردان وجود داشتند و حتی تا چندین ماه پس از درمان و بهبودی از بیماری، این عوامل بیماری‌زا همچنان در مایع تولیدمثل افراد مورد آزمایش یافت می‌شدند.

همان‌طور که گفته شد، لی و سایر محققان و صاحب‌نظران می‌گویند که یافتن شواهد ویروس کووید 19 به معنی تایید انتقال جنسی بیماری کرونا نبوده و باید تحقیقات بیشتری در این رابطه صورت بگیرد؛ با این وجود در صورت تایید شدن این شکل از انتقال بیماری باید برای کنترل هر چه بیشتر شیوع ویروس در روابط جنسی اقدامات مراقبتی لازم جدی گرفته شوند.

چنین اقداماتی شامل پوشیدن کاندوم و یا جلوگیری از ارتباطات جنسی تا پاک شدن تمام سیستم تولیدمثل از ذرات ویروس بوده و از طرف دیگر، محققان به لزوم انجام تحقیقات در مورد رشد جنین در بدن مادران اشاره کرده‌اند؛ به بیان دیگر اگر علاوه بر خون و بزاق دهان، ذرات ویروسی بیماری کووید 19 در سایر مایعات بدن هم وجود داشته باشند، می‌توان انتظار داشت که انتقال آلودگی به کمک این مایعات هم امکان‌پذیر خواهد بود. با این تفاسیر همچنان نیاز به انجام تحقیقات دقیق‌تر و گسترده‌تر وجود داشته و نمی‌توان نتایج یک پژوهش کوچک را به عنوان سندی قطعی برای نتیجه‌گیری‌های بعدی در نظر گرفت.