جزئیات سفر تاریخ‌ساز فضانوردان ناسا با کپسول دراگون 2 اسپیس ایکس

جزئیات سفر تاریخ‌ساز فضانوردان ناسا با کپسول دراگون 2 اسپیس ایکس

کپسول دراگون 2 (Dragon 2) ساخت شرکت هوافضای خصوصی اسپیس ایکس، در چهارشنبه این هفته با فرستادن فضانوردان ناسا به فضا تاریخ‌ساز خواهد شد؛ در ادامه بیشتر به جزئیات این اتفاق مهم خواهیم پرداخت.

دراگون 2 (Dragon 2) یک کپسول فضایی پیشرفته و جدید بوده که توسط کمپانی معروف و موفق اسپیس ایکس (SpaceX) ساخته شده است. در همین رابطه، خبر پرواز برنامه‌ریزی شده این فضاپیما در چهارشنبه این هفته (روز 27 می) اعلام شده و این‌طور که به نظر می‌رسد، کمپانی مورد نظر به عنوان اولین شرکت خصوصی که انسان‌ها را به فضا برد، نام خود را در تاریخ ثبت خواهد کرد. در ادامه به بررسی بیشتر این اتفاق مهم می‌پردازیم.

فضاپیمای مورد نظر با نام دراگون سرنشین دار (Crew Dragon) هم شناخته می‌شود و پس از کسب تاییدیه‌های آژانس فضایی ایالات متحده، به اسپیس ایکس این اجازه داده شد تا دو نفر از فضانوردان ناسا را سوار بر این کپسول به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) ببرد.

سفر سرنشین دار کپسول دراگون 2

تقریبا 9 سال بوده که بردن انسان‌ها به فضای خارج از جو زمین در انحصار راکت‌های ساخت روسیه بوده و از آنجایی که پس از پرواز موفقیت‌آمیز چهارشنبه، دیگر وابستگی فضایی آمریکا به روسیه شکسته می‌شود و برای اولین بار در یک دهه، انسان‌ها از خاک این کشور به فضا می‌روند، اتفاق مورد نظر فوق‌العاده مهم و خبرساز بوده است.

گفته شده که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هم جزو کسانی خواهد بود که پرواز دراگون 2 از مرکز فضایی کندی فلوریدای آمریکا را تماشا خواهد کرد. در زمان ریاست جمهوری قبلی بود که اقدامات لازم برای هموار ساختن مسیر تجاری‌سازی سفرهای فضایی انجام شد و اتفاق روز چهارشنبه هم که قدمی دیگر برای عملی کردن رویای گردشگری فضایی خواهد بود.

جزئیات سفر تاریخ‌ساز فضانوردان ناسا با کپسول دراگون 2 اسپیس ایکس

با وجود وقوع پاندمی کووید 19 ماه‌ها بود که فعالیت‌های اسپیس ایکس و ناسا کند شده بود و در حالی که همچنان قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای فاصله‌گذاری اجتماعی و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا اعمال می‌شوند، آژانس فضایی آمریکا تصمیم گرفت تا پرواز دراگون سرنشین دار و این ماموریت تاریخ‌ساز را بیشتر از این به عقب نیاندازد. یکی از تاثیرات شیوع بیماری کرونا این بوده که دیگر علاقه‌مندان امکان تماشای پرتاب روز چهارشنبه را از نزدیک نخواهند داشت و شیفتگان دنیای خارج از جو زمین و مخصوصا ساکنان فلوریدا مجبورند که به تماشای آنلاین این پرتاب تاریخی بسنده کنند.

شما هم می‌توانید از طریق این لینک در روز 27 می، ساعت 16:33 به وقت ساحل شرقی آمریکا شروع سفر فضایی کپسول دراگون 2 را سوار بر موشک فالکون 9 (Falcon 9) تماشا کنید؛ به وقت ایران، زمان پرتاب ساعت 01:03 بامداد روز پنجشنبه خواهد بود.

سفرهای فضایی از خاک آمریکا

از 22 سال پیش که اولین قطعات ایستگاه فضایی بین‌المللی به مدار زمین برده شد، تنها راکت‌های ساخت ناسا و آژانس فضایی روسیه فضانوردان را به این آزمایشگاه معلق می‌بردند و تا سال 2011 هم فضاپیماهای بزرگ و پیچیده شاتل ساخت ناسا وظیفه رساندن انسان‌ها به فضای خارج از جو زمین را بر عهده داشتند. با این حال از آن زمان تاکنون و با تعطیلی پروژه شاتل، آژانس فضایی ایالات متحده در تلاش بوده تا برای یک‌ بار دیگر امکان دسترسی به ISS از خاک این کشور را فراهم کند.

بیشتر از هر چیز، مشکلات مختلف و هزینه سرسام‌آور پروژه شاتل‌های فضایی و خرج کردن مبلغ 200 میلیون دلار برای 135 پرواز به ایستگاه فضایی بین‌المللی باعث پایان یافتن این پروژه شد و علاوه بر این‌ها، فضاپیماهای شاتل دو اتفاق مرگبار را هم در کارنامه خود دارند. پس از فرود آخرین شاتل با نام آتلانتیس در جولای 2011، فضانوردان آمریکایی از طریق راکت‌های سایوز روسی و از خاک قزاقستان به فضا می‌رفتند.

ناسا در طول 9 سال گذشته مبالغ زیادی را به شرکت‌های خصوصی بوئینگ و اسپیس ایکس داده بود تا در ادامه پروژه شاتل، امکان انجام سفرهای فضایی از خاک آمریکا را میسر کنند؛ همان‌طور که انتظار می‌رفت، کمپانی اسپیس ایکس که توسط کارآفرین بزرگ و موفق ایلان ماسک اداره می‌شود، بیشتر از همیشه به عملی کردن خواست ناسا نزدیک شده است.

پرواز 27 می 2020

بر اساس اطلاعات موجود، سرنشینان دراگون 2 دو فضانورد با سابقه به نام‌های رابرت بهنکن (Robert Behnken) و داگلاس هارلی (Douglas Hurley) خواهند بود که هر کدام به ترتیب 49 و 53 سال سن دارند؛ این فضانوردان تاکنون سفرهای فضایی زیادی انجام داده‌اند و هارلی هدایت کننده آخرین پرواز شاتل آتلانتیس به زمین بود. از پنج سال پیش تاکنون هارلی و بهنکن مشغول آماده شدن و تمرین برای سفر با کپسول دراگون سرنشین دار بوده‌اند و انتظار می‌رود که 19 ساعت پس از پرتاب کپسول اسپیس ایکس به فضا و رسیدن به ISS، تلاش‌های آن‌ها به ثمر بنشیند.

جزئیات سفر تاریخ‌ساز فضانوردان ناسا با کپسول دراگون 2 اسپیس ایکس

گفته شده که وضعیت آب و هوا در روز 27 می به احتمال 60 درصد مساعد نخواهد بود و در صورت بروز مشکلات جوی، گزینه بعدی برای پرتاب یکشنبه آینده، 30 می خواهد بود. هم‌اکنون دو فضانورد روسی و یک آمریکایی در ایستگاه فضایی بین‌المللی هستند و با رسیدن بهنکن و هارلی به ISS، جمعیت انسان‌های ساکن فضا به 5 نفر خواهد رسید.

بر اساس اطلاعات موجود قرار بود که 5 سال پیش اسپیس ایکس امکان سفر فضایی کارکنان ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی را فراهم کند، اما با وجود تاخیرهای به وجود آمده، همچنان برنده رقابت از بین بردن انحصار روسیه در سفرهای فضایی، اسپیس ایکس است که با شرکتی فوق‌العاده عظیم و با سابقه، یعنی بوئینگ رقابت می‌کرد.

موفقیت اسپیس ایکس و کپسول دراگون 2

ناسا برای عملی کردن هدف فرستادن فضانوردان به فضا مبالغ 3.1 و 4.9 میلیارد دلار را در قالب قراردادهای گوناگون به ترتیب به شرکت‌های اسپیس ایکس و بوئینگ داده بود. با این وجود شرکت ایلان ماسک که در ابتدا شک و شبهه‌های زیادی در مورد آن وجود داشت، موفق به ساخت راکت‌های بازیافتی و فوق‌العاده ارزان فالکون 9 و همچنین ساخت کپسول‌هایی برای فرستادن تجهیزات گوناگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی شد.

از سال 2012 کپسول دیگری به نام دراگون که ورژن قدیمی‌تر دراگون 2 به حساب می‌آید، خدمات گوناگونی را به ناسا عرضه کرده بود و در سفرهای فضایی زیادی، تجهیزات مختلف مورد نیاز ISS از طریق فضاپیمای دراگون اسپیس ایکس به این آزمایشگاه فضایی برده شده بود.

اما علاوه بر بحث از بین بردن وابستگی فضایی آمریکا به روسیه، موفقیت اسپیس ایکس و کپسول دراگون سرنشین دار از لحاظ سفرهای تجاری فضایی هم بسیار مهم است؛ مقامات ناسا و اسپیس ایکس در کنار تصمیم‌گیرندگان آمریکایی به خوبی می‌دانند که فراهم کردن امکان انجام سفرهای فضایی برای افراد عادی می‌تواند تجارتی فوق‌العاده سودآورد باشد و به همین دلیل، در صورت موفقیت دراگون 2 این هدف هم یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود.

جیم برایدنستین (Jim Bridenstine)، مدیر فعلی ناسا می‌گوید که در آینده احتمال قرارگیری چندین ایستگاه فضایی در مدار پایینی زمین وجود دارد؛ این ایستگاه‌ها همگی توسط شرکت‌های فضایی خصوصی و فعالان در حوزه گردشگری فضایی اداره می‌شوند و موفقیت کپسول فضایی اسپیس ایکس هم قدمی کلیدی برای رسیدن به این هدف است.

با این وجود ایلان ماسک ایده‌های بزرگ‌تری در سر دارد و همان‌طور که همیشه از زبان این میلیاردر نابغه در خبرگزاری‌های گوناگون می‌شنویم، اسپیس ایکس قصد دارد تا انجام سفرهای تجاری و دولتی به ماه و یا حتی مریخ را عملی کرده و تمدن بشر را از سیاره زمین فراتر ببرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. زیاد ام در مورد جزییات اش صحبت نکردین

  2. خوش به حالشون
    کاش ما ام میتونستیم بریم