فروش سهام عدالت

نحوه فروش سهام عدالت

فرایند فروش سهام عدالت از سه شنبه 6 خرداد 99 آغاز شده و مالکان سهام عدالت اجازه فروش سهام خود را خواهند داشت، اما نحوه فروش این سهام چگونه است؟

برای دارندگان سهام عدالت امکان فروش سهام وجود دارد و کلیه دارندگان این سهام می‌توانند از روز سه شنبه 6 خرداد 99 بخشی از سهام خود را به فروش برسانند. این متقاضیان می‌بایست به صورت حضوری یا غیرحضوری به بانکی که در زمان ثبت نام شماره شبا حساب خود را در سازمان خصوصی‌سازی به ثبت رسانده‌اند مراجعه کرده و سهام خود را بفروشند. گفتنی است در این فرایند متقاضیان فروش سهام باید فرم‌های مربوطه را تکمیل کنند و فقط می‌توانند 30 درصد از سهام خود را به فروش برسانند.

جزئیات فروش سهام عدالت

طرح آزادسازی و تعیین تکلیف سهام عدالت تا 8 خرداد مهلت دارد و پس از این تاریخ بانک‌ها از 10 خرداد به واسطه کارگزاری‌های خود یا کارگزاری‌های طرف قرارداد سهام متقاضیان را در بورس به فروش می‌رسانند و وجه دریافتی را به صورت توافق شده به حساب مالکان سهام واریز خواهند کرد. بانک‌ها هر سه روز یک بار می‌بایست اطلاعات مربوط به درخواست‌های فروش سهام مالکان را به شکل تدریجی به کارگزاری بانک خود یا به کارگزاری طرف قرارداد بفرستند.

از سوی دیگر کارگزاری‌ها هم وظیفه دارند بعد از دریافت اطلاعات و با هماهنگی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و نهاد ناظر، مراحل فروش سهام مشتریان را طبق دستورالعمل‌های مربوط انجام دهند. سپس وجوهی که از فروش این سهام‌ها به دست آمد را حداکثر تا ابتدای روز کاری بعد از فروش به حساب بانک مورد نظر واریز کنند. سرانجام بانک‌ها نیز وظیفه دارند بلافاصله پس از دریافت وجه واریزی از سوی کارگزاری‌ها، وجه مورد نظر را به مشتریان بپردازند.

حسین فهیمی، سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت نیز در خصوص فروش سهام عدالت عنوان کرد:

اگر فردی هم نمی‌خواهد از طریق بانک سهام خود را به فروش برساند، قادر است از ۱۰ خرداد به بعد ۳۰ درصد سهام خود را بفروشد. البته افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند محدودیتی در میزان فروش سهام خود ندارند و زمانی که آزادسازی انجام شد می‌توانند کل سهام خود را از طریق شرکت‌های استانی بفروشند. همچنین مراجعه مشمولان به شعب بانک‌ها اجباری نیست و مشمولان قادرند از اپلیکیشن یا وب سایت بانک مورد نظر این فرایند را انجام دهند.

فروش سهام عدالت

سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت در پاسخ به این سوال که چرا در تعهدنامه بانکی اجازه اعتراض در خصوص سهام انتخابی برای فروش توسط مالک سهم در نظر گرفته نشده است عنوان کرد:

تعداد مشمولان بسیار زیاد بوده و بانک‌ها توانایی بررسی مورد به مورد با افراد را ندارند. بانک سفارش‌ها را جمع‌آوری می‌کند و به کارگزاری تحویل می‌دهد. در واقع اجرای شرایط سفارش برای هر فرد ممکن نخواهد بود.