نمایشگرهای موبایل OLED

تولید بخش زیادی از نمایشگرهای موبایل OLED آیفون‌های 2020 بر عهده ال جی قرار گرفت

اپل به همکاری بیشتر با ال جی برای تولید نمایشگرهای موبایل OLED مورد نیازش فکر می‌کند. هدف آن‌ از بین بردن وابستگی به سامسونگ در تامین صفحه نمایش های اولد است.

اپل امسال برای نخستین مرتبه، به صورت همزمان چهار گوشی هوشمند از خانواده iPhone 12 رونمایی خواهد کرد. یکی دیگر از نکات منحصربه‌فرد درباره آن‌ها، مجهز شدن هر چهار گجت به نمایشگر اولد محسوب می‌شود. تنها سازنده گوشی های آی او اسی خیلی دیر نسبت به مهاجرت به نمایشگرهای موبایل OLED اقدام کرد؛ 9 سال پس از معرفی سامسونگ گلکسی اس، مجهز به نمایشگر سوپر امولد با رزولوشن 480 در 800 پیکسل، اپل به استفاده از پنل‌های این چنینی رو آورد. در هر صورت امروز فناوری صفحه نمایش اولد، گسترده‌تر و ارزان‌تر است.

بازار پیچیده تولید نمایشگرهای موبایل OLED

با وجود گستردگی و تعدد شرکت‌های سازنده صفحه نمایش‌های موبایل OLED، همه آن‌ها نمی‌توانند به اندازه نیاز اپل پنل تولید کنند. از طرفی این شرکت آمریکایی به دنبال کاهش وابستگی به سامسونگ برای تهیه نمایشگر گوشی های هوشمند خود است. یکی از استراتژی‌های آن‌ها در این مسیر تحقیق روی پنل‌های میکرو ال ای دی به شمار می‌رود.

تولید چهار گوشی از خانواده آیفون 12 بهانه‌ای برای کاهش حداکثری وابستگی اپل به سامسونگ شد. این شرکت طی سال‌های اخیر، مهمترین تامین‌کننده نمایشگرهای موبایل OLED برای پرچمداران آی او اسی بوده است.

بعد از شکست آیفون ایکس در بازار، به عنوان اولین گوشی با نمایشگر اولد اپل، سامسونگ از این شرکت تقاضای غرامت کرد، چرا که عقیده داشت شرکت آمریکایی بیش از اندازه نیازش پنل سفارش داده است! بعد از این اتفاق شرک Apple تصمیم گرفت LG و BOE را جایگزین شریک قبلی خود کند، اما این دو قادر نبودند در حد نیاز خطوط تولید گوشی های آیفون، صفحه نمایش OLED تولید کنند. به همین دلیل اپل همچنان به سامسونگ وابسته ماند.

آیفون ایکس

شرکت سازنده گوشی های iPhone اکنون به ظرفیت بالای ال جی اعتقاد داشته و 20 میلیون پنل 6.1 اینچی اولد برای گوشی آیفون 12 مکس سفارش داده است. این گوشی جانشین آیفون 11 خواهد شد. بر اساس جدیدترین اخبار، آیفون ۱۱ با کنار زدن آیفون Xr محبوبترین گوشی هوشمند دنیا شد. می‌توان چنین سرنوشتی را برای آیفون 12 مکس نیز پیش‌بینی کرد.

اعتماد اپل به ال جی برای ساخت نمایشگر اولد پرفروش‌ترین گوشی هوشمند بعدی خود نشانی از آمادگی این شرکت در فناوری صفحه نمایش نام برده است. البته این شرکت هنوز نمی‌تواند نیاز اپل را به طور کامل برآورده کند، به همین دلیل Apple برای تامین نمایشگرهای موبایل OLED سه گوشی دیگر خود همچنان نیازمند همکاری با سامسونگ است. گفتنی است سه گوشی آیفون 12، آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس به صفحه نمایشی به ترتیب 5.4 اینچی، 6.1 اینچی و 6.7 اینچی مجهز می‌شوند. میزان سفارش اپل برای تامین پنل‌های مورد نیاز در خطوط تولید این سه مدل 55 میلیون است.

این آمار نشان می‌دهد برنامه اپل برای اولین سه ماهه بعد از عرضه گوشی های جدید خود در سال 2020، فروش 75 میلیون دستگاه است. در دو مدل پرو از صفحه نمایش اولد منعطف سامسونگ استفاده خواهد شد. تولید این نوع پنل‌ها در انحصار این شرکت کره‌ای قرار دارد. دلیل آن استفاده از یک نوع ماژول لمسی یکپارچه گران به نام Y-Octa است. مدل‌های 6.1 اینچی در همکاری با ال جی ساخته شده و برای کاهش هزینه تولید، یک لایه لمسی اضافی روی آ‌ن‌ها سوار است.

اپل تا امروز بیشتر برای تولید نمایشگرهای اولد کوچک برای محصولات خود با ال جی همکاری داشته و به این شرکت، به چشم دومین تامین‌کننده اصلی نگاه کرده است. به عبارتی این دو شرکت هنوز در پروژه‌های بزرگ و مهم همچون تولید نمایشگرهای موبایل OLED برای گوشی های پرچمدار با یکدیگر همکاری نکرده‌اند.

شرکت‌های چینی نظیر BOE بازدهی ضعیفی داشته‌اند، به همین دلیل تنها گزینه‌های همکاری برای اپل، سامسونگ و ال جی است. در آن سو ال جی به موفقیت‌های فوق‌العاده‌ای در فناوری اولد دست پیدا کرده است، به طوری که توانست بخشی از پنل‌های مورد نیاز برای تولید آیفون 11 پرو مکس را بر عهده بگیرد. البته این شرکت برای بر عهده گرفتن کل سفارش‌های اپل، به ظرفیت تولید بسیار بالاتری نیازمند است.