اشعه مافوق بنفش , ویروس کرونا

اشعه مافوق بنفش باعث نابودی ویروس کرونا می‌شود

محققان کشف کردند نوعی از اشعه مافوق بنفش می‌تواند ویروس کرونا موجود در هوا را از بین ببرد. در ادامه نگاهی به جزئیات این پژوهش می‌اندازیم.

محققان دانشگاه سن اندروز و بیمارستان ناینولز در داندی اسکاتلند در جدیدترین بررسی خود دریافتند به کمک نوعی از اشعه مافوق بنفش به نام UVC می‌توان ویروس کرونا موجود در هوا را در اماکن عمومی از بین برد. این محققان برای انجام این پروژه از شبیه‌سازی رایانه‌ای برای ارزیابی تاثیر ضدعفونی‌کننده لامپ‌های منتشر کننده نور مافوق بنفش روی پوست انسان استفاده کردند.

اشعه مافوق بنفش راهی برای مقابله با ویروس کرونا

این محققان دریافتند امواج کوتاه‌تر اشعه مافوق بنفش برای پوست انسان که در معرض آن قرار می‌گیرد مشکلی را به وجود نخواهد آورد. البته هم‌اکنون 3 نوع نور مافوق بنفش به نام‌های UVA، UVB و UVC در جهان یافت می‌شود که هر کدام از آنها به اندازه‌ای باعث آسیب به پوست انسان می‌شوند. در همین رابطه ایزلا بارنارد، یکی از دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه سن اندروز عنوان کرد به کمک یک مدل رایانشی دریافتیم امواج طولانی‌تر UVC باعث آسیب به پوست انسان می‌شود، اما نفوذ امواج کوتاه‌تر از 230 نانومتر به پوست محدودتر خواهد بود.

طی سال‌های گذشته برای ضدعفونی کردن بخش‌های بیمارستان از نور مافوق بنفش استفاده می‌کنند. در واقع در این بیمارستان‌ها لامپ‌های مخصوصی وظیفه انتشار نور UVC با طیف ۲۰۰ تا ۲۸۰ نانومتر را در اماکن عمومی بر عهده دارند که می‌توانند باکتری‌ها و ویروس‌ها موجود در هوا را از بین ببرند. هرچند بخش‌های بیمارستانی هنگام ضد عفونی باید خالی از بیمار باشند؛ چراکه این لامپ‌ها نور را با طول موج 254 نانومتر منتشر می‌کند که قادر است به چشم‌ها و پوست انسان آسیب برساند. البته محققان در بررسی خود دریافتند نور UVC با طول موج ۲۲۲ نانومتر ایمن‌تر خواهد بود؛ چرا که پروتئین پوست، آنها را جذب خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. این روش که خیلی به صرفه تر و بهتره تا ضد عفونی کننده ها

  2. خو ایران هم از اینا رو به کار ببره شاید تونستن جلو شیوع این ویروس و بگیرن

  3. ایول به چه نتیجه خوب و جالبی رسیدن