پرتاب موفقیت‌آمیز کپسول دراگون 2 و فضانوردان ناسا به فضا + ویدیو

پرتاب موفقیت‌آمیز کپسول دراگون 2 و فضانوردان ناسا به فضا+ویدیو

شب گذشته، در اقدامی تاریخ‌ساز کمپانی هوافضای خصوصی اسپیس ایکس موفق شد تا فضانوردان ناسا را در کپسول دراگون 2 با موفقیت به فضا بفرستد و وابستگی فضایی آمریکا به موشک‌های روسی را از بین ببرد.

کپسول دراگون 2 (Dragon 2) شرکت هوافضای خصوصی اسپیس ایکس در شب گذشته دو نفر از فضانوردان آژانس فضایی آمریکا را از خاک این کشور به فضا فرستاد. حدودا 9 سال است که ناسا برای فرستادن پرسنل خود به فضا به موشک‌های روسی وابسته بوده و با پرتاب موفقیت‌آمیز اخیر، این وابستگی فضایی از بین رفت. در بررسی این خبر شگفت‌انگیز با ما همراه باشید.

در ابتدا قرار بود که هفته گذشته، روز چهارشنبه 27 می، دو نفر از فضانوردان ناسا به نام‌های داگلاس هارلی و رابرت بهنکن سوار بر کپسول دراگون سرنشین دار اسپیس ایکس به فضا فرستاده شوند. با این حال به دلیل مشکلات آب و هوایی این پرواز به تعویق افتاده بود و زمان بعدی پرتاب، شنبه 30 می، ساعت 15:22 به وقت ساحل شرقی آمریکا (23:52 به وقت ایران) اعلام شد.

دقیقا طبق برنامه اعلام شده، اسپیس ایکس در شب گذشته موفق شد تا تمامی مراحل پرتاب را با موفقیت انجام داده و سر ساعت مشخص فضانوردان ناسا را سوار بر کپسول دراگون 2 که به یک موشک فالکون 9 ساخت همین کمپانی متصل بود، به فضا بفرستد.

ویدیو پرتاب کپسول دراگون 2 به فضا

 

تنها کمی بعد از جدا شدن کپسول دراگون از موشک و وارد شدن فضانوردان به مدار زمین، موشک بازیافتی فالکون 9 موفق شد تا به زمین باز گشته و به سلامت بر روی محلی که از قبل مشخص شده بود، فرود آید.

همان‌طور که اشاره شد، از سال 2011 تاکنون هیچ فضانوردی از خاک آمریکا به فضا فرستاده نشده بود و با پایان پروژه شاتل‌های فضایی در آن سال، آژانس فضایی ناسا برای ارسال پرسنل خود به خارج از جو سیاره به موشک‌های سایوز روسی وابسته بود. از آن زمان تاکنون این سازمان تلاش‌های بسیاری برای از بین بردن وابستگی فضایی خود به روسیه کرده بود و در دو قرارداد میلیارد دلاری، کمپانی‌های بوئینگ و اسپیس ایکس را مامور ساخت تجهیزاتی برای فرستادن انسان‌ها به فضا کرده بود.

اما کمپانی اسپیس ایکس که تنها 18 سال از تاسیس آن می‌گذرد، موفق شد تا از کمپانی عظیم و باسابقه بوئینگ سبقت گرفته و با ساخت کپسول دراگون 2 و پرتاب موفقیت‌آمیز آن، هدف ناسا برای از بین بردن وابستگی فضایی آمریکا به روسیه را از بین ببرد.

گردشگری فضایی و آینده هوافضا

از طرف دیگر موفقیت دیشب تنها به از بین بردن وابستگی فضایی مورد نظر خلاصه نمی‌شود و جالب است بدانیم که اسپیس ایکس به عنوان اولین کمپانی خصوصی که انسان‌ها را به فضا فرستاد هم نام خود را در تاریخ ثبت کرد. پیش از این سابقه نداشت که یک شرکت خصوصی فضانوردان را از جو زمین خارج کند و در طول تاریخ اکتشافات فضایی بشر، این آژانس‌های فضایی دولتی بودند که پرسنل خود را به فضا می‌بردند.

با این حال پیشرفت چشم‌گیری اسپیس ایکس در ساخت کپسول دراگون 2 و تولید موشک‌های بازیافتی ارزان قیمت، در طول 18 سال اخیر مرحله به مرحله این کمپانی را بزرگ‌تر و بزرگ‌تر کرده و ایده فرستادن افراد عادی به فضا و گردشگری فضایی را هم به واقعیت نزدیک‌تر کرده است.

گفته شده که 19 ساعت بعد از پرتاب، فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی خواهند رسید و هم‌اکنون بهنکن و هارلی در مدار زمین سوار بر کپسول دراگون سرنشین دار هستند. ناسا و اسپیس ایکس همچنان به پوشش زنده این اتفاق ادامه می‌دهند و تیم گجت نیوز هم مهم‌ترین اخبار در مورد این ماموریت و ماموریت‌های بعدی اسپیس ایکس و آژانس فضایی آمریکا را در اختیار شما قرار خواهد داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. آفرین عجب موفقیتی

  2. افرین و درود

    برین کانال یوتیوب اسپیس ایکس الانم داره آنلاین نشون میده داخل کپسول و پایگاه رو ، ادم حیرت زده میشه

    از این همه پیشرفت

  3. عرض و طول این عزیز رو نگاه کنید ادم لذت می‌بره وقتی رو زمین فرود میاد

  4. ویدیو اش واقعا ویدیو خوبی بود کیفیت اش واقعا خوب بود

  5. افرین به ایلان ماسک