ماجرای ادعای باکتری بودن کووید 19 و کالبدشکافی بیماران کرونا در ایتالیا چیست؟

ماجرای ادعای باکتری بودن کووید 19 و کالبدشکافی بیماران کرونا در ایتالیا چیست؟

کالبدشکافی بیماران کرونا در ایتالیا نشان داده که کووید 19 در اصل توسط باکتری‌ها به وجود می‌آید و این بیماری ویروسی نیست؛ این بخشی از ادعاهای جدید و عجیب مطرح شده در مورد ویروس کرونا بوده که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

کالبدشکافی بیماران کرونا توسط دانشمندان ایتالیایی بخشی از نظریه‌ای عجیب و غیرمعمول بوده که از ابتدا در شبکه‌های اجتماعی خارج از ایران دست به دست شد و هم‌اکنون هم بین مخاطبان ایرانی منتشر می‌شود. شاید شما هم این ادعا که بیماری کووید 19 توسط باکتری‌ها به وجود می‌آید و می‌توان آن را با درمان آنتی‌بیوتیکی از بین برد را شنیده باشید؛ اما اصل ماجرا چه بود و آیا ممکن است که این اطلاعات درست باشد؟

مدتی است که خبری در کانال‌های تلگرامی و سایر شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده ما دست به دست می‌شود که ادعای عجیبی را مطرح می‌کند؛ در پیام‌های مربوط به این خبر، گفته شده که دانشمندان ایتالیایی برخلاف هشدارها و قوانین سازمان جهانی بهداشت (WHO) در مورد کالبدشکافی نکردن بیمارانی که در اثر ابتلا به کووید 19 جان خود را از دست داده‌اند، در اقدامی شجاعانه بدن چند نفر از این قربانیان را به دقت بررسی کرده‌اند و به اطلاعات شوکه کننده و عجیبی دست یافته‌اند.

ماجرای ادعای باکتری بودن کووید 19 و کالبدشکافی بیماران کرونا در ایتالیا چیست؟

ادعا شده که کالبدشکافی بیماران کرونا توسط محققان ایتالیایی نشان داده که لخته‌های خون زیادی در عروق این قربانیان شکل گرفته و برخلاف صحبت‌های دانشمندان جهان در مورد ویروسی بودن بیماری کووید 19، این بیماری مرگبار دستگاه تنفسی در واقع توسط باکتری‌ها به وجود می‌آید. همچنین گفته شده که به کار گیری دستگاه‌های تنفس مصنوعی هیچ سودی به حال مبتلایان نداشته و حتی می‌تواند باعث بدتر شدن وضعیت آن‌ها شود.

نتایج کالبدشکافی بیماران کرونا

در ادامه خبر مورد نظر هم ادعا شده که این بیماری را می‌توان به راحتی با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضد انعقاد خون درمان کرد و از طرف دیگر، خانواده قربانیان باید به کالبدشکافی عزیزان از دست رفته خود پافشاری کنند. با این تفاسیر چنین ادعایی از کجا نشئت گرفت و آیا واقعا کرونا یک بیماری باکتریایی است؟

همان‌طور که انتظار می‌رود، برخی افراد سودجو مجددا برای شایعه‌پراکنی و جذب مخاطب به انتشار ادعاهای نادرست و نظریه‌های عجیب و غریب پرداخته‌اند. از همان ابتدای شیوع بیماری کووید 19 دانشمندان اثبات کردند که ویروس جدید و ناشناخته “SARS-CoV-2” باعث بروز این بیماری دستگاه تنفسی می‌شود و شانس اشتباه کردن در مورد ویروسی و یا باکتریایی بودن کرونا صفر است.

از طرف دیگر در اخبار و شایعات مربوط به کالبدشکافی بیماران کرونا در ایتالیا گفته شده که بروز یک وضعیت پزشکی خاص با نام «انعقاد درون‌رگی منتشر» (DIC) توسط باکتری کرونا باعث مرگ افراد می‌شود؛ اما این ادعا هم غلط است. محققان می‌دانند که در موارد شدید کووید 19، به وجود آمدن لخته‌های خون در عروق بیماران گزارش شده، با این حال چنین مسئله‌ای هیچ ارتباطی به باکتریایی بودن و مرگ بیماران در اثر انعقاد خون و همچنین درمان غلط مبتلایان تا به امروز ندارد.

ژورنال پزشکی بریتانیا (BMJ) هم اعلام کرده که متخصصان شاهد افزایش نرخ انعقاد خون در کسانی هستند که علائم شدیدی از کرونا را بروز می‌دهند. از طرف دیگر دیده شده که خون این افراد نسبت به بقیه چسبناک‌تر بوده و این مسئله تنها به واسطه فعالیت شدیدتر کبد و تولید مقادیر زیادی عوامل منعقد کننده خون توسط کبد رخ می‌دهد.

درمان با آنتی‌بیوتیک و داروهای ضد انعقاد

مدتی پیش در ژورنال کالج قلب و عروق آمریکا مقاله‌ای در مورد استفاده از داروهای ضد انعقاد خون برای درمان بیماران کووید 19 منتشر شده بود که ادعاهای مربوط به کالبدشکافی بیماران کرونا در ایتالیا را نقض می‌کرد؛ دانشمندان آمریکایی اعلام کرده‌اند که می‌توان با استفاده از داروهای ضد انعقاد به بهبود این بیماران کمک کرد، اما نکته اینجاست که نباید بدون هیچ کنترلی از این داروها استفاده شود.

ماجرای ادعای باکتری بودن کووید 19 و کالبدشکافی بیماران کرونا در ایتالیا چیست؟

دلیل اصلی هشدار مورد نظر هم به نکات منفی استفاده از این داروها و خونریزی‌های غیرقابل کنترل و سرخود بیماران مربوط می‌شود؛ بنابراین با وجود اندک تاثیر مثبت داروهای ضد انعقاد، به کار گیری آن‌ها باید بسیار محتاطانه باشد.

از طرف دیگر ادعاهای غلطی هم در مورد تاثیر داروهای ضدالتهاب در شایعات شبکه‌های اجتماعی در مورد کالبدشکافی بیماران کرونا مطرح شده است؛ با اینکه داروهایی مانند ایبوپروفن (ibuprofen) برای نشانه‌هایی مانند تب ناشی از کووید 19 می‌توانند مفید باشند، محققان توصیه می‌کنند که از داروهای ضدالتهاب دیگر مانند پاراستامول (paracetamol) برای این منظور استفاده شود، چرا که آثار جانبی این داروها نسبت به ایبوپروفن کمتر است.

همچنین، آنتی‌بیوتیک‌ها تنها برای مشکلات باکتریایی قابل استفاده هستند و سازمان جهانی بهداشت هم اعلام کرده که از این داروها نباید برای درمان کووید 19 استفاده شود، چرا که این بیماری دستگاه تنفسی توسط عوامل ویروسی به وجود آمده است.

موسسه ملی بهداشت و سلامت بریتانیا (NICE) هم در 1 می امسال اعلام کرد که ذات‌الریه ناشی از کووید 19 ویروسی بوده و نمی‌توان آن را با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان کرد. البته موارد بروز عفونت‌های جانبی باکتریایی در بیماران کرونا مشاهده شده، اما این مسئله تنها در 10 درصد مبتلایان رخ می‌دهد.

نتیجه نهایی

به نظر می‌رسد که ادعاهای اشتباه مطرح شده با برداشت غلط برخی از افراد سودجو از مقاله‌ای در مورد کالبدشکافی بیماران کرونا در ایتالیا شروع شدند. در مقاله مربوط به این بررسی‌ها گفته شده که دانشمندان 100 نفر از قربانیان کووید 19 را کالبدشکافی کرده‌اند، اما در این مقاله به صراحت ذکر شده که بیماری مورد نظر ویروسی است.

در پژوهش مورد نظر به بروز انعقاد خون در بیماران اشاره شده، اما ادعای غلط در مورد تاثیر منفی دستگاه‌های تنفس مصنوعی اشتباه بوده و همچنین، جالب است بدانیم که سازمان جهانی بهداشت هیچ قانونی بر ضد کالبدشکافی بیماران کرونا ندارد. این سازمان مدتی پیش تکنیک‌ها و نکات پرکاربردی را در مورد بررسی وضعیت بدن قربانیان کووید 19 منتشر کرده بود و تاکید اصلی متخصصان WHO تنها بر رعایت اصول بهداشتی به هنگام کالبدشکافی بوده است.

بنابراین می‌توان گفت که فقط درصد کمی از ادعاهای اخبار و شایعات باکتری بودن کووید 19 صحیح هستند؛ این بیماری قطعا ویروسی بوده و ارتباطی با باکتری‌ها ندارد. دستگاه‌های تنفس مصنوعی در برخی موارد جان بیماران را نجات می‌دهند و داروهای آنتی‌بیوتیک هم برای از بین بردن مشکلات ویروسی کرونا کارایی ندارند.

البته همان‌طور که گفتیم داروهای ضدالتهاب و ضد انعقاد می‌توانند تاثیر مثبتی داشته باشند و از طرف دیگر، در صورت بروز عفونت‌های باکتریایی جانبی، می‌توان به کمک آنتی‌بیوتیک‌ها به بیماران کووید 19 کمک کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. به نظر من این پست اشتباه است

  2. امکان نداره این درست باشه

  3. کرونا
    حالم از این کلمه بهم میخوره دیگه 😔😔😔