فناوری 5G

فناوری 5G چیست و چرا افراد از آن ترس دارند؟

فناوری 5G با وجود بهتر کردن زندگی برای کاربران، کمی آن‌ها را ترسانده است! اما علت وحشت از تکنولوژی 5 جی چیست؟ در این مطلب به دلیل آن پی خواهیم برد.

بعد از شیوع ویروس کرونا، افرادی در سراسر دنیا نظیر کشور انگلستان با تصور ارتباط داشتن آنتن‌های 5G با شیوع این ویروس مرگبار، اقدام به تخریب آن‌ها کردند. سال گذشته دولت بلژیک، از ترس خطرات تشعشعات آنتن‌های نسل پنجم شبکه موبایل توسعه آن در شهرهای خود را متوقف کرد. از طرفی دیگر سوئیس با احتیاط توسعه آن را پیش برده و به طور مداوم در حال بررسی ریسک فناوری نام برده است. یک نماینده مجلس عوام انگلستان چندی درباره از عواقب ناخواسته فناوری 5G هشدار داد.

ترس از این تکنولوژی 5 جی متداول شده و دولت‌ها و مردم جوامع مختلف را درگیر کرده است. البته ریشه ترس آ‌ن‌ها یک سری اما و اگر بوده و هنوز به صورت علمی، چیزی به اثبات نرسیده است.

با کنکاش در دلایل مطرح شده توسط مردم و حتی دولت‌ها، با یک سری تئوری توطئه رو به رو خواهید شد! عده‌ای مدعی شده‌اند طول موج امواج شبکه 5G به اندازه یک سلاح ‌کشنده است! تعدادی دیگر پا را فراتر گذاشته و آن را یک فناوری نظامی برای نفوذ به روح دشمن قلمداد می‌کنند!

فناوری 5G

بسیاری از مردم عقیده دارند کاهش طول موج در شبکه‌های موبایلی که یکی پس از دیگری طی چند دهه اخیر توسعه یافته‌اند، هرگز سوژه تحقیقات نبوده‌ است. به همین دلیل دولت‌ها مردم را موش آزمایشگاهی قرار داده و در پی مشاهده نتایج روی آن‌ها هستند. واقعیت این است که هیچ کدام یک از ادعاهای مطرح شده درباره فناوری 5G صحت ندارند.

هوارد جونز (Howard Jones)، رئیس ارتباطات فناوری در اپراتور موبایل EE انگلستان معتقد است طول امواجی که آنتن‌های نسل پنجم شبکه موبایل در حال حاضر استفاده کرده و در آینده نیز استفاده خواهند کرد کاملا ایمن بوده و طی چند دهه، مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. او جدید خواندن فناوری 5 جی و ادعای عدم تحقیق روی آن را بی‌معنی دانست.

مطرح کردن یک سری ادعاهای واهی درباره آنتن‌های موبایل اتفاق جدیدی نیست، هر چند جدیدترین تحقیقات انجمن سرطان آمریکا درباره آنتن های مخابراتی آن‌ها را از پایه بی‌اساس می‌داند. بسیاری از افرادی که اکنون به مخالفت با توسعه تکنولوژی 5G می‌پردازند، به سختی قادر به ارائه توضیحی کوتاه درباره چیستی آن هستند! واقعیت این است که باید تحت شرایطی حتی از قرارگیری آنتن‌ های موبایل در نزدیکی منزل خود استقبال کنیم، اما عده‌ای بدون آوردن اسناد علمی، ادعاهای پوچ خود را تکرار می‌کنند.

تشریح مختصر فناوری 5G

حین استفاده از یک گوشی موبایل، گجت با یکی از آنتن‌های مخابراتی اطرافش، از طریق امواج رادیویی، تعامل برقرار می‌کند. این آنتن در ادامه، مجددا از طریق امواج رادیویی، به یک شبکه اصلی متصل شده و اطلاعات دریافت شده از کاربر را برای آن ارسال می‌کند. کار فرستادن اطلاعات دریافت شده از شبکه به سمت کاربر نیز بر عهده همین آنتن قرار دارد.

فناوری 5G

در حال حاضر، اگر تحت شبکه 4G از گوشی استفاده کنید، باند فرکانس امواج رادیویی که در آن استفاده شده چیزی بین 2 الی 8 گیگاهرتز است. این میزان در مقایسه با 3G (بین 1.8 و 2.5 گیگاهرتز) کمی بالاتر است. البته باند فرکانسی مورد استفاده از کشوری به کشور دیگر تفاوت داشته و یک عدد ثابت نمی‌توان اعلام کرد.


استفاه از فرکانس‌های بالاتر دارای مزایا و معایب خاص خود است. هر چه فرکانس امواج رادیویی افزایش پیدا می‌کند، طول موج آن کوتاه‌تر خواهد شد. شبیه به امواج صوتی، آن‌ها نیز بعد از کاهش طول، سریعتر انرژی‌شان را از دست خواهند داد. در نتیجه محدوده مورد پوشش کوچکتر می‌شود.

منطقه تحت پوشش توسط یک آنتن مخابراتی (یک سلول) بسته به نوع آن بین 1 الی 20 کیلومتر متغیر است. بسته به تعداد کاربرانی که در اطراف از گوشی موبایل استفاده می‌کنند، امکان کاهش محدوده تحت پوشش از کف بازه اعلام شده نیز وجود دارد.

در فرکانس‌های ضعیف‌تر، آنتن محدوده کوچکتری را تحت پوشش قرار می‌دهد. این موضوع درباره آنتن‌های فناوری 5G نیز صدق می‌کند. البته پایین‌تر بودن طول امواج سبب می‌شود تعداد بیشتری دستگاه به صورت همزمان قادر به دریافت سرویس از آنتن باشند، هر چند سرعت کاهش پیدا می‌کند. خوشبختانه با متداول شدن 5 جی مشکل پایین بودن سرعت برطرف خواهد شد.

یکی از دلایل نگرانی مردم از تکنولوژی 5G توانایی پشتیبانی از آن فرکانس‌های بسیار بالا در حد 300 گیگاهرتز است، هر چند شبیه به نسل‌های قبلی شبکه موبایل، کشورهای مختلف از آنتن‌هایی با فرکانس‌های کاری گوناگون استفاده خواهند کرد.

فناوری 5G

فرکانس‌های بالا را با عنوان «طول موج میلی متری» می‌شناسند، چرا که اندازه‌شان چیزی بین 1 الی 10 میلی‌متر است. موج‌های کوتاه‌تر، که انرژی بیشتری دارند، به نظر خطرناک هستند، هر چند هنوز هیچ تحقیق علمی در رابطه با آنتن‌های موبایل این موضوع را به اثبات نرسانده است.

توهمات بیهوده درباره تکنولوژی 5 جی!

اندرو وود (Andrew Wood)، یک محقق بیو الکترومغناطیسی در دانشگاه سوینبرن استرالیا عقیده دارد فرکانس بالاتر به معنی شدت بالاتر نیست. این موضوع شبیه به مقایسه نور آبی و قرمز است؛ آن‌ها تنها از نظر طول موج با یکدیگر تفاوت دارند.

امواج با فرکانس 26 گیگاهرتز یک آنتن موبایل توسعه یافته بر اساس فناوری 5G توسط لایه‌های بیرونی پوست جذب خواهند شد، به همین دلیل به مغز انسان نفوذ پیدا نمی‌کنند. یک سری انتهای عصبی در پوست وجود دارند که در صورت قرارگیری انسان در معرض تشعشعات بیش از اندازه، هشدار خواهند داد. گفتنی است آقای وود به عنوان بخشی از تحقیق خود، از مدل‌سازی کامپیوتری پیشرفته به منظور پیش‌بیتی میزان جذب امواج رادیویی توسط قسمت‌های مختلف پوست بدن انسان استفاده کرد.

از آن جایی که موج‌های با طول کوتاه شبیه به موج‌های بلندتر توانایی نفوذ ندارند، آنتن‌های 5 جی را باید نزدیکتر به یکدیگر قرار داد. این موضوع افرادی که اکنون از فناوری نام برده ترس دارند را بیشتری از قبل استرسی خواهد کرد!

فیلیپ برنچ (Philip Branch)، یک محقق دانشگاه سوینبرن استرالیا، عقیده دارد یکی دیگر از تغییرات مهم فناوری 5G متمرکز کردن بخش اعظم پردازش است، پردازشی که پیشتر توسط آنتن‌های پایه صورت می‌گرفت. برخورد با تراکم بالای دستگاه‌ها و انجام پردازش پیشرفته نیازمند توان پردازشی بسیار بالایی است. به جای این که پردازش‌ها روی دوش آنتن‌ها قرار بگیرند، داده‌ها به یک مرکز ارسال شده و در آنجا پردازش خواهند شد.

اما دلیل ترس افراد چیست؟ ترس از تابش الکترومغناطیسی اتفاق جدیدی نیست. حساسیت شدید نسبت به میدان ها و امواج الکترومغناطیسی همواره وجود داشته و به صورت تلقینی، سبب بیمار شدن برخی افراد شده است! همان ترسی که سبب شده برخی افراد طی دهه‌ها قبل با توسعه 3G و 4G مقابله کنند، اکنون آن‌ها را به مقابله با فناوری 5G وادار می‌کند. تفاوت مهم در حال حاضر افزایش میزان نگرانی‌ها به خاطر بالاتر رفتن اعداد و ارقام (به عنوان نمونه فرکانس آنتن‌ها) است.

آقای اندرو وود مدعی است میزان قرارگیری در معرض تشعشعات برای عموم مردم پایین‌تر از حد استاندارد تعیین شده توسط ICNIRP خواهد بود. این آژانس بین المللی بررسی در ارتباط مستقیم با سازمان بهداشت جهانی قرار دارد. این محقق بیان کرد میزان استفاده از گوشی های موبایل از دهه 1980 تاکنون به میزان 90 درصد افزایش پیدا کرده است، اما خبری از افزایش محسوس میزان ابتلا به سرطان مغز نیست.

محققان عقیده دارند اگر بخواهیم یک منبع برای از فناوری 5G اعلام کنیم، انگشت اتهام به سوی کشور روسیه خواهد رفت؛ یک تئوری اثبات نشده از تلاش روسیه برای پایین آوردن سرعت فرآیند توسعه 5G در غرب با هدف پا به پا شدن تکنولوژی منحصربه‌فرد آن‌ها صحبت می‌کند.