وضعیت بحرانی در روسیه با نشت 20 هزار تن سوخت دیزل به رودخانه

نشت 20 هزار تن سوخت دیزل به رودخانه و اعلام وضعیت بحرانی در روسیه

نشت سوخت دیزل به داخل رودخانه‌ای در شمال روسیه باعث بروز یک بحران زیست محیطی بزرگ در این کشور شده و فعالان محیط زیستی و کارشناسان را شدیدا نگران کرده است.

در یک حادثه نشت سوخت دیزل، چیزی در حدود 20 هزار تن مواد نفتی وارد رودخانه‌ای در روسیه شده و بر اساس بررسی محققان، فاجعه‌ای منحصر به فرد را در تاریخ قطب شمال به وجود آورده است. در بررسی این خبر نگران‌کننده با ما همراه باشید.

جمعه 29 می، یک مخزن دیزل عظیم در نیروگاه شهر نوریلسک (Norilsk) در شمال سیبری واژگون شد و در مجموع بیش از 20 هزار تن سوخت را وارد رودخانه و خاک منطقه اطراف کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور هم با اعلام وضعیت اضطراری به تلاش‌ها برای پاک‌سازی منطقه سرعت بخشیده بود، اما متاسفانه این تلاش‌ها به اندازه کافی سریع نبودند و مشکلات زیست محیطی زیادی به وجود آمده است.

سازمان محیط زیستی صلح سبز اعلام کرده که چنین اتفاقی در طول تاریخ قطب شمال بی‌سابقه بوده و تا حدی می‌توان آن را با فاجعه نشت سوخت اکسان والدز (Exxon Valdez) در نزدیک ساحل آلاسکا در سال 1989 مقایسه کرد. مقامات روسی اعلام کرده‌اند که یک ناظر نیروگاهی در جریان این حادثه دستگیر شده و سه تحقیق مجزا برای بررسی دلیل وقوع سانحه و سهل‌انگاری‌هایی که باعث واژگونی مخزن سوخت شده‌اند، در حال انجام است. هنوز مشخص نشده که شخص دستگیر شده چه اتهاماتی دارد.

ابعاد نشت سوخت دیزل در رودخانه نوریلسک

آندره مالوف (Andrei Malov)، سخنگوی خدمات نجات دریایی روسیه که سازمان مسئول پاک‌سازی نشت مواد شیمیایی در آب‌های این کشور بوده، می‌گوید که تا به حال چنین ابعادی از سوخت دیزل وارد آب‌های مورد نظر نشده و باید هر چه زودتر برای پاک‌سازی منطقه اقدام کرد، چرا که با گذر زمان این مواد سوختی به تدریج در داخل آب حل می‌شوند.

رودخانه نوریلسک که با نام آمبارنایا (Ambarnaya) هم شناخته می‌شود، به دریاچه پیاسینو (Pyasino) سرازیر شده و نقش مهمی در حیات دریایی منطقه دارد. سخنگوی آژانس ماهیگیری روسیه می‌گوید که بازگرداندن وضعیت این آب‌های آلوده به وضعیت اولیه دهه‌ها طول خواهد کشید.

این کارشناس اظهار کرده که ابعاد فاجعه نشت سوخت دیزل در آمبارنایا دست کم گرفته شده و با ته‌نشین شدن حجم عظیمی از مواد سوختی به کف رودخانه، این مواد در حال حاضر وارد دریاچه شده‌اند.

وضعیت بحرانی در روسیه با نشت 20 هزار تن سوخت دیزل به رودخانه

مالو می‌گوید که در حال حاضر از شش بوم مهار کننده در رودخانه استفاده شده تا از ورود بیشتر مواد سوختی به دریاچه پیاسینو جلوگیری شود؛ اما به واسطه مشکلاتی مثل صعب‌العبور بودن منطقه و وزش بادهای شدید، دردسرهای زیادی بر سر راه توقف این فاجعه به وجود آمده است. این کارشناس اظهار کرده که باتلاقی بودن منطقه امکان ارسال نیروهای انسانی و تجهیزات گوناگون به منطقه را از بین برده و سوخت‌های جمع‌آوری شده هم به احتمال قوی باید تا زمستان آینده در مناطق اطراف باقی بمانند.

ذوب شدن پرمافراست

نوریلسک نیکل (Norilsk Nickel)، شرکت صاحب نیروگاه نوریلسک اعلام کرده که به دلیل پدیده گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی، خاک یخ‌زده یا همان پرمافراست این منطقه ذوب شده و باعث سست شدن زمین زیر مخزن و واژگونی و نشت سوخت دیزل در محیط شده است.

متخصصان تخمین زده‌اند که تقریبا 180 هزار مترمربع از زمین‌های اطراف به واسطه نشت مواد سوختی و قبل از ورود سوخت به داخل رودخانه، آلوده شده‌اند.

الکسی کنیژنیکوف (Alexei Knizhnikov) یکی از کارشناسان محیط زیستی می‌گوید که سهم زیادی از تقصیرها به گردن شرکت نوریلسک نیکل بوده، چرا که در صورت رعایت قوانین، توسط مدیران نیروگاه، چنین بحرانی رخ نمی‌داد. کنیژنیکوف می‌گوید که بر اساس قوانین در اطراف چنین مخازن سوختی از وسایل مخصوص جاذب و مهار کننده استفاده می‌شود تا در صورت واژگونی مخزن و یا نشت سوخت از گسترش مواد شیمیایی در محیط جلوگیری کنند.

با وجود مشکلات مسیرهای حرکتی برخی معتقدند که سوخت‌های جمع‌آوری شده از رودخانه باید قبل از خارج شدن در زمستان آینده در محل سوزانده شوند، اما مقامات روسی اعلام کرده‌اند که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و در حال حاضر این مقامات در حال مشاوره با دانشمندان هستند تا راهی بهتر برای برطرف کردن مشکل پیشنهاد شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*