بازی Crucible

بازی Crucible و 10 نکته برای تازه واردها

بازی Crucible – کروسیبل نسبت به آثار شوتر این روزهای بازار، کمی پیچیده‌تر است و این نکات می‌توانند به شما کمک کنند تا در این بازی رایگان، موفق‌تر ظاهر شوید.

بازی Crucible یک اثر معمولی نیست و به عنوان اولین اثر پرخرج و بزرگ شرکت آمازون، قرار است با آثار محبوب این روزها همانند اپکس لجندز رقابت کند.

اولین بازی بزرگ شرکت آمازون با اینکه از آثار محبوب دیگر الهامات زیادی گرفته است اما عناصر تازه‌ای هم در آن وجود دارد که باعث شده تا به هویت خاص خودش برسد. در این بازی شوتر، شما ردپای عناوین بتل آرنا (MOBA)، اورواچ، لیگ آف لجندز، اپکس لجندز و غیره را مشاهده می‌کنید و همین باعث شده تا با اثر نسبتا متفاوتی رو به رو باشیم. توسعه بازی کروسیبل در سال ۲۰۱۶ آغاز شد و در واقع یک اثر بتل رویال 12 نفره به حساب می‌آید. بازی به آثاری همچون پاراگون (Paragon) و جایگنتیک (Gigantic) هم شباهت دارد و آمازون امیدوار است که پرمخاطب ظاهر شود.

راهنمای بازی Crucible برای تازه واردها

قبل از رسیدن به نکته‌ها، باید بدانید که بازی Crucible فعلا دارای سه مُد مختلف است که هر کدام به شکل متفاوتی انجام می‌شوند. در هر کدام از این بخش‌ها به بازی بپردازید، باید بدانید که هدف شما چیست و چه قوانینی را باید رعایت کنید. در پایین می‌توانید با کلیات این سه بخش آشنا شوید:

بازی Crucible

حالت Heart of the Hives: این بخش به صورت چهار در برابر چهار انجام می‌شود و وظیفه دو تیم، یافتن کندوها، نابود کردنشان و تسخیر قلب آن‌ها است. تیمی که بتواند سه کندوی اول را تسخیر کند، برنده مسابقه می‌شود.

بازی Crucible

بخش Harvester Command: در این بخش، دو تیم هشت نفره باید اسانس جمع آوری کرده، دستگاه‌های هاروستر (Harvester) را کنترل نموده و امتیاز لازم برای پیروزی را بدست بیاورند.

بازی Crucible

بخش Alpha Hunters: هشت تیم دو نفره در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند، آخرین تیمی که باقی بماند، برنده مسابقه می‌شود. این بخش در واقع یک بتل رویال کوچک به حساب می‌آید.

– با شخصیت‌ها و قابلیت‌هایشان آشنا شوید

بازی Crucible

احتمالا پس از ورود به بازی، یک شخصیت که ظاهر جذاب‌تری دارد را انتخاب نموده و وارد بازی می‌شوید اما توصیه می‌کنیم چنین کاری را انجام ندهید. اگر قابلیت‌ها و مهارت‌های شخصیت‌ها را به خوبی نشناسید، دچار مشکل می‌شوید و حتی لذت بازی از دست می‌رود. پس وارد بخش آموزشی شوید و شخصیت‌های مختلف را امتحان کنید. سپس چند بازی عمومی انجام بدهید تا ببینید قابلیت‌های شخصیت‌ها را چگونه می‌توان به کار گرفت.

در بازی 10 شخصیت یا در واقع شکارچی (Hunter) وجود دارد که هر کدام با خصوصیات ویژه‌ای عرضه شده‌اند. ببینید با کدام شخصیت راحت‌تر هستید و مهارت‌های کدام یک با سبک بازی شما سازگارتر است. این البته پایان کار نیست، شما باید در رابطه با ارتقای شخصیت‌ها نیز برنامه داشته باشید. همانند لیگ آف لجندز، بازیکنان می‌توانند از گیم پلی بازی، ارتقاهای مختلف بدست بیاورند (با پیدا کردن اسانس که در ادامه به آن می‌پردازیم) و مهارت‌های شخصیت خود را بهبود ببخشند.

– قابلیت‌های شخصیت‌ها را قبل از آغاز بازی، شخصی‌سازی کنید

بازی Crucible

قبل از آغاز بازی، می‌توانید مهارت‌های شخصیت خود را تنظیم نمایید. تغییراتی که در شخصیت لحاظ می‌کنید، نقشی اساسی در گیم پلی بازی دارد و حتی باعث می‌شود نقش شخصیت شما در طول بازی تغییر پیدا کند. برای مثال، بسته به ارتقاهایی که از اسانس‌ها در طول مسابقه دریافت می‌کنید، می‌توانید از کلاس تانک (Tank) به کلاس ساپورت (Support) تغییر ماهیت دهید. اگر به سبک بازی تهاجمی علاقه‌مند هستید، در جستجوی ارتقاهایی باشید که به جای کمک به تیم (برای مثال بهبود زره هم‌تیمی)،  قدرت‌های فردی شما را افزایش دهد.

پس به گزینه‌های پیش رو برای مهارت‌ها توجه داشته باشید زیرا بعضی از آن‌ها باعث می‌شود تا نقش شما در بازی تغییر پیدا کند و شاید این چیزی نباشد که شما می‌خواهید. یک بار دیگر تکرار می‌کنیم که شخصیت‌ها، قدرت‌ها و البته قابلیت‌های قابل ارتقای شخصیت‌ها را بشناسید تا هم یا بگیرید به چه شکلی استفاده می‌شوند و هم در زمانی که مقابل دشمنان قرار می‌گیرید، بدانید چگونه می‌توان با آن‌ها مقابله کرد. در این میان، همیشه باید به فکر اسانس باشید زیرا تنها به وسیله آن می‌توانید به اندازه کافی قدرتمند شوید.

– از همان اول مسابقه به جستجوی اسانس (Essence) بروید

بازی Crucible

شاید وسوسه شوید که از همان ابتدای بازی به شکار دشمنان بروید و در زمانی که آن‌ها را در جستجوی اسانس هستند، غافلگیرشان کنید. اما تا به آن‌ها برسید، دشمنان به اندازه‌ای اسانس جمع آوری کرده‌اند که قدرت‌های اصلی خود را فعال کنند. این یعنی شما چند قدم از آن‌ها عقب‌تر هستید و کار سخت‌تری در پیش دارید. پس همان کاری که آن‌ها انجام می‌دهند را پیگیری کنید تا با دریافت اسانس، بتوانید مهارت‌های خود را ارتقا دهید. از همان ابتدای مسابقه، هدف شما باید دستیابی به اسانس باشد، در غیر این صورت، شانسی در مسابقه نخواهید داشت. به جستجوی اسانس رفتن را اصطلاحا «فارمینگ» (Farming) می‌گوییم. اصطلاح فارمینگ هنگامی استفاده می‌شود که شما به جستجو و شکار آیتم یا اسلحه‌های خاص بروید. برای مثال در سری بازی بوردرلندز (Borderlands)، فارمینگ زمانی است که به مناطق مختلف بازگشته و با دشمنان مختلف مبارزه می‌کنید تا لوت‌های کمیاب بدست بیاورید.

– از سیستم پینگ برای برقراری ارتباط استفاده کنید

بازی Crucible

اگر بازی اپکس لنجدز یا بلیدینگ اج را انجام داده باشید با سیستم پینگ آشنا هستید. در واقع شما مجموعه‌ای از نشانه‌ها و جمله‌ها را در اختیار دارید که می‌توانید به جای صحبت کردن، از آن‌ها برای برقراری ارتباط با اعضای تیم استفاده کنید یا هدفی را به دیگران نشان دهید. پس از معرفی این سیستم در بازی اپکس لنجدز، استودیوهای مختلف، نمونه مشابه آن را در عناوین خود پیاده‌سازی کردند. سیستم پینگ بازی Crucible دقیقا شبیه به اپکس است و هیچ تفاوتی ندارد. اگر به هر دلیلی، توانایی استفاده از میکروفون خود را ندارید، با استفاده از پینگ (که به وسیله دکمه میانی ماوس فعال می‌شود)، می‌توانید هم‌تیمی‌ها را از اطلاعات مختلف آگاه کنید، برای مثال دشمن آنجاست یا بهتر است فرار کنیم و غیره.

دیگر توصیه ما این است که اگر می‌خواهید بیشترین لذت را از بازی ببرید، همراه با دوستان بازی کنید. مهم‌ترین دلیل این است که شما می‌توانید با دوستانتان راحت‌تر صحبت نموده و درک متقابل شما می‌تواند منجر به پیروزی شود. اما اگر به صورت انفرادی بازی می‌کنید، سعی کنید باز هم از میکروفون استفاده کرده و با اعضای تیم تعامل داشته باشید. بازی بدون گفتگوی صوتی هم قابل انجام است اما شاید نقشه‌ها و استراتژی‌های شما به آن خوبی که انتظار دارید، پیاده سازی نشوند. این مسئله ما را به نکته بعدی هم می‌رساند.

– هرگز به صورت انفرادی در نقشه به گشت و گذار نپردازید

بازی Crucible

قرار گرفتن در مبارزات تک به تک بسیار خطرناک است و برای این مسئله دلیل داریم. شخصیت‌های بازی Crucible همیشه با یکدیگر برابر (بالانس) نیستند، در نتیجه ممکن است در مقابل دشمنی قرار بگیرید که بسیار نیرومندتر است یا امکان دارد هم‌تیمی او از یک زاویه دیگر به شما هجوم بیاورد. فاکتورهای زیادی در گیم پلی این بازی تاثیرگذار هستند که کار را برای شما سخت می‌کنند، به همین دلیل توصیه می‌کنیم که کارها را به صورت گروهی انجام دهید یا حداقل یک نفر را در کنار خود داشته باشید. اگر با یک بازیکن تنها رو به رو شدید، وزنه به سوی شما سنگینی می‌کند و با تشکر از حضور هم تیمی، می‌توانید آن دشمن را به راحتی نابود کنید. اگر هم در مقابل یک تیم دو نفر قرار گرفتید، حداقل می‌دانید که یک نفر حضور دارد که از شما پشتیبانی کند.

– هاروسترها (Harvesters) را تسخیر کنید

بازی Crucible

هنگامی که در بخش Heart of the Hive بازی می‌کنید، سعی کنید به کندوها نزدیک باشید و تمرکز اصلی خود را بر روی تسخیر آن‌ها بگذارید. هاروسترها دارای ایستگاه‌های پزشکی هم هستند که در آنجا می‌توانید خون از دست رفته خود را بازگردانید (آن هم بدون نیاز به بسته‌های سلامتی). علاوه بر این، اگر هاروسترها را تسخیر کنید، هر 10 ثانیه یک بار، 30 اسانس اضافه دریافت می‌کنید که داشتن چنین چیزی، می‌تواند شما را به پیروزی نزدیک‌تر کند. تلاش کنید تا هاروسترهای بیشتری را نسبت به دشمن در مالکیت خود داشته باشید. اگر هاروستر خاصی در اطراف شما وجود ندارد، به سراغ هاروسترهای تحت تسخیر دشمن بروید.

در بخش Harvester Command نیز شما ماموریت‌های واضحی دارید و برای پیروزی باید این ماموریت‌ها را انجام دهید. در میان، همان طور که احتمالا تاکنون متوجه شده‌اید، اسانس نقشی اساسی دارد زیرا به شما کمک می‌کند تا شخصیت خود را ارتقا دهید. شما در طول هر مسابقه، باید بدانید چه کاری باید انجام شود و به هیچ وجه نباید وقت خود را بیهوده هدر دهید. یا انجام ماموریت یا پیدا کردن اسانس، این دو هدف اصلی شماست و مبارزه با دشمنان، در اولویت آخر شما باید قرار داشته باشد.

اگر نقشه Arathi Basin بازی World of Warcraft را تجربه کرده باشید، دو بخش فوق الذکر، شباهت زیادی به آن دارند. در آنجا هم پنج بخش مختلف از نقشه باید تسخیر شود تا امتیاز بدست بیاورید اما بازیکنان تازه کار به جای این کار، معمولا دور از ماموریت اصلی بازی، در حال مبارزه با دیگر دشمنان هستند! اگر می‌خواهید به تیمتان کمک کنید و بازی را جدی‌تر بگیرید، آن بازیکن تازه کاری که نمی‌داند اوضاع از چه قرار است، نباشید و درست بازی کنید.

– برای لحظات حساس، بسته سلامتی رزرو داشته باشید

بازی Crucible

قبل از اینکه در بازی Crucible کشمکش خود را با دشمنان آغاز کنید، مطمئن شوید که به اندازه کافی بسته سلامتی (medkits) با خود به همراه دارید. این بسته‌ها در جاهای مختلف نقشه پیدا می‌شوند. اگر هم شخصیت کاپیتان مندوزا (Captain Mendoza) را در تیم دارید، یکی از قابلیت‌های او این است که با یک تماس، برای شما بسته سلامتی بفرستد. بالاتر هم ذکر کردیم، هرگز بدون آمادگی وارد جنگ نشوید و بهتر است بر روی عنصر غافلگیری سرمایه گذاری نکنید. بهترین کار، آمادگی برای مبارزه است که با اسانس بدست می‌آید.

– از گیاهان به شکلی کارآمد استفاده نمایید

بازی Crucible

گیاهان در همه جای نقشه پیدا می‌شوند و از انواع مختلف آن‌ها می‌توانید استفاده نمایید. برای مثال یک مدل گیاه، مقداری از سلامتی شما را بازمی‌گرداند یا یک نوع گیاه می‌تواند شما را برای مدتی کوتاه نامرئی کند. یک حرکت هوشمندانه که می‌توانید انجام دهید این است که محل این گیاه‌ها را پیدا کرده و مبارزات را به آن سمت بکشانید یا نزدیک به آن‌ها مبارزه کنید تا در لحظات حساس، بتوانید این گیاهان را به کار بگیرید. بازیکنان باهوش از این گیاه‌ها به عنوان یک سلاح استفاده می‌کنند و همین می‌تواند برگ برنده آن‌ها برای زنده بیرون آمدن از یک مبارزه سخت باشد.

– از دشمنان سوءاستفاده کنید

بازی Crucible

در بخش Heart of the Hive، باید کندوها را نابود کنید تا به قلب برسید. این کار چندان سخت نیست اما مشکل اینجا است که گاهی در میانه کار، دشمنان به سوی شما هجوم می‌آورند و وضعیت را خراب می‌کنند. دقیقا در لحظه‌ای که فکر می‌کنید به قلب کندو دست پیدا کرده‌اید، این قلب در دست دشمن می‌افتد و همه نقشه‌های شما بر هم می‌ریزید. پس چه کار باید کرد؟ شما می‌توانید همین کار را با دشمنان انجام دهید. یعنی اجازه دهید به کندو نزدیک شوند و زمانی که آن را نابود کردند، به دشمن شبیخون زده و قلب را بدست بیاورید. در واقع کار سخت را آن‌ها انجام داده‌اند اما سود اصلی را شما برده‌اید. این کار ممکن است گاهی نتیجه ندهد. خصوصا اگر تیم مقابل هوشیار باشد، واکنش سریعی در مقابل حمله شما نشان می‌دهد اما یک بازیکن خوش خیال که به تنهایی در حال نابودی کندو است و پوششی ندارد، بدون شک دچار استرس می‌شود و تا به خود بیاید، او را نابود کرده و ماموریت را به اتمام رسانده‌اید.

در بخش Alpha Hunter بازی Crucible هم می‌توانید چنین ایده‌هایی را پیاده سازی کنید. یک بازیکن باهوش تا حد امکان از درگیری خودداری می‌کند و زمانی وارد میدان جنگ می‌شود که دشمن در ضعیف‌ترین حالت ممکن قرار دارد و نمی‌تواند به خوبی از خود دفاع کند.

– زمان بندی درست در آسیب زدن به دشمن                                  

بازی Crucible

اگر فردی در حال استفاده از بسته سلامتی باشد، شما می‌توانید به او آسیب رسانده و البته پروسه بازگشت سلامتی او را قطع کنید. حالا این دشمن مجبور است این پروسه را از ابتدا آغاز کند و از آنجایی که شما در حال هجوم به او هستید، کار او تقریبا تمام است (مگر اینکه آدم به شدت خوش شانسی باشد). پس زمان بندی درستی در حمله به دشمنان داشته باشید و آن‌ها را تحت فشار قرار دهید. ناگفته نماند که اگر یک بازیکن در حال تسخیر قلب یا هاروستر است، آسیب زدن به او کافی نیست و باید سریعا نابودش کنید.

بازی کروسیبل هم‌اکنون بر روی رایانه‌های شخصی به صورت رایگان در دسترس است. شما می‌توانید بازی را از پلتفرم استیم به راحتی دانلود کنید. این بازی در حال حاضر نسخه کنسولی ندارد اما شایعاتی پیرامون انتشار نسخه پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس آن شنیده شده است.

آیا بازی Crucible را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.