شارژ سریع

با بهترین‌ گوشی‌های دارای شارژ سریع آشنا شوید

در سال‌های اخیر، شارژ سریع به عنوان پیش نیاز بسیاری از پرچمداران، پذیرفته شده است؛ اما کدام گوشی‌های هوشمند سریع‌ترین زمان شارژ را دارند؟

شارژ سریع به یکی از قابلیت‌های مهم در گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است. در سال‌های اخیر، تولیدکنندگان نیز مانورهای تبلیغاتی بسیاری روی قابلیت‌های شارژ محصولات خود داده‌اند. در این میان، شرکت‌های چینی حساب ویژه‌ای روی محصولاتی با شارژ سریع باز کرده‌اند و همین مسئله موجب شده است تا کره‌ای‌ها نیز سعی کنند از غافله عقب نمانند. اکنون می‌توان باتری قدرتمند بسیاری از گوشی‌های پرچمدار را در کمتر از یک ساعت شارژ کرد و چنین ویژگی‌ای برای خریداران نیز اهمیت زیادی پیدا کرده است. اگرچه منتقدان شارژ سریع معتقد هستند که فناوری مذکور، عمر باتری‌ها را فدای سرعت می‌کند و در طولانی مدت به ضرر مصرف‌کنندگان خواهد بود.

به دلیل تفاوت‌های بسیار میان ظرفیت باتری محصولات برندهای گوناگون و تنوع در بین شارژرها، انتخاب یک گوشی هوشمند با شارژ سریع ممکن است برای خریداران کمی دشوار باشد. در لیست زیر مقایسه‌ای میان پرچمداران شرکت‌های مختلف و قابلیت‌های مرتبط با شارژ آن‌ها صورت گرفته است. همچنین فناوری‌های مورد استفاده توسط آن‌ها نیز شرح داده شده است.

سازندهگوشی هوشمندحداکثر سرعت شارژاستاندارد شارژ
اپلآیفون ۱۱ معمولی، پرو و پرو مکس، آیفون SE 2020، آیفون XR، آیفون X، آیفون XS و XS مکس، آیفون ۸ و ۸ پلاس۱۸ واتUSB-PD
سامسونگگلکسی اس ۲۰ اولترا و نوت ۱۰ پلاس۴۵ واتUSB-PD
گلکسی اس ۲۰ و اس ۲۰ پلاس۲۵ واتUSB-PD
گلکسی اس ۱۰، اس ۱۰ پلاس، اس ۱۰ ای، نوت ۹ و نوت ۸۱۵ واتکوییک شارژ ۲.۰
گوگلپیکسل ۴ و ۴ ایکس ال، پیکسل ۳ و ۳ ایکس ال، پیکسل ۲ و ۲ ایکس ال، پیکسل و پیکسل ایکس ال۱۸ واتUSB-PD
وان پلاسوان پلاس ۸ و ۸ پرو، ۷ پرو و ۷ تی۳۰ واتWarp Charge 30T
ال جیوی ۶۰۲۵ واتکوییک شارژ ۴.۰
سونیاکسپریا ۱ مارک ۲۲۱ واتUSB-PD
موتورولااج و اج پلاس۱۸ واتUSB-PD
هواویمیت ایکس اس۵۵ واتسوپر شارژ
پی ۴۰ پرو، پی ۴۰ پلاس، پی ۳۰ پرو، میت ۳۰ پرو۴۰ واتسوپر شارژ
شیائومیمی ۱۰ پرو۵۰ واتUSB-PD
ردمی K20 پرو۲۷ واتسونیک شارژ
اوپوفایند ایکس ۲ پرو۶۵ واتسوپر VOOC 2.0
Reno Ace۶۵ واتسوپر VOOC 2.0
ریلمیایکس ۵۰ پرو۶۵ واتسوپر دارت شارژ
ایکس ۲ پرو۵۰ واتسوپر VOOC

شارژ سریع آیفون

اپل از سال ۲۰۱۷ و با عرضه‌ی آیفون ۸، استاندارد USB را برای محصولات خود برگزید و از آن زمان تاکنون در تمامی آیفون‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. به‌ دلیل استاندارد مشابه در تمامی آیفون‌های سال‌های اخیر، حداکثر سرعت شارژ در آن‌ها حتی خانواده‌ی آیفون 11 پرو، به ۱۸ وات می‌رسد. البته برای دستیابی به چنین سرعتی، نیاز به شارژر مخصوص ۱۸ واتی است که اپل به صورت پیش‌فرض، درون جعبه‌های آیفون قرار نمی‌دهد. تنها آیفون 11 پرو و 11 پرو مکس از چنین شارژری درون جعبه بهره می‌برند و خریداران سایر محصولات باید جداگانه اقدام به خرید این قطعه کنند. اکنون اپل شارژر رسمی ۱۸ واتی USB-C خود را با قیمت ۲۹ دلار به فروش می‌رساند و برای استفاده از آن به یک کابل USB-C به لایتنینگ نیز با قیمت ۱۹ دلار، نیاز خواهید داشت.

در سوی دیگر بسیاری از سازندگان لوازم جانبی اقدام به عرضه‌ی شارژرهای آیفون با قیمت کمتر از نسخه‌ی اصلی کرده‌اند که نیاز به کابل مخصوص نیز ندارند و از خروجی متداول USB-A بهره می‌برند. همچنین دارندگان آیفون می‌توانند از شارژر سایر شرکت‌ها که از استاندارد USB-PD پشتیبانی می‌کند، مانند شارژر گلکسی اس 20 سامسونگ، استفاده کنند که همان حداکثر مقدار ۱۸ وات را برای شارژ آیفون‌ها، فراهم می‌کند.

شارژ سریع گوشی‌های سامسونگ

سامسونگ در گذشته‌ی نه چندان دور، از استانداردهای شارژ متفاوتی بهره گرفته است؛ اما در نهایت استاندارد USB-PD را در محصولات خود به صورت یکپارچه مورد استفاده قرار داد که شروع آن از سری گلکسی اس 20 و نوت 10 صورت گرفت. البته با وجود استاندارد یکسان، محصولات گوناگون این شرکت دارای ویژگی‌های شارژ متفاوتی نسبت به یک دیگر هستند؛ برای مثال گلکسی 20 اولترا و گلکسی نوت 10 پلاس از شارژ بسیار سریع ۴۵ واتی پشتیبانی می‌کنند اما برای دستیابی به آن، نیاز به خرید شارژر مخصوص سامسونگ با قیمت ۵۰ دلار و سیم ضخیم‌تر USB-C وجود دارد.

شارژر سامسونگ

در سوی دیگر گلکسی اس 20 و اس 20 پلاس در کنار نسخه‌ی معمولی نوت 10 از شارژ ۲۵ واتی بهره‌مند هستند که شارژر آن همراه با گوشی، درون جعبه قرار دارد. کافی است تا به یک نسل قبل از پرچمداران سامسونگ نگاهی کنیم تا متوجه استاندارد شارژ متفاوت بشویم. سامسونگ در محصولاتی مانند گلکسی اس 10، اس 10 پلاس و اس 10 ای از استاندارد کوییک شارژ ۲.۰ کوالکام بهره گرفته که حداکثر سرعت آن ۱۵ وات است.

شارژ سریع پیکسل‌های گوگل

گوگل جزو اولین سازندگانی بود که از فناوری شارژ سریع مبتنی بر استاندارد USB-PD بهره گرفت. سری ابتدایی از گوشی‌های پیکسل در سال ۲۰۱۶ با چنین قابلیتی روانه‌ی بازار شدند که از شارژر ۱۸ واتی پیش‌فرض درون جعبه بهره می‌بردند. همچنین از نخستین محصولاتی به شمار می‌رفت که از سیم شارژ با درگاه USB-C در هر دو انتها استفاده می‌کرد. اما آیا می‌توان از شارژرهای سریع‌تر ۲۵ یا ۴۵ واتی برای گوشی‌های پیکسل استفاده کرد؟ جواب این سوال منفی است؛ زیرا گوگل هنوز از حداکثر سرعت ۱۸ وات در گوشی‌های خود استفاده می‌کند و به کار بردن شارژر سریع‌تر تاثیری در زمان شارژ شدن گوشی نخواهد داشت.

شارژ سریع گوشی‌های ال جی

ال جی از استاندارد کوییک شارژ ۴.۰ در محصولات خود مانند G8X و وی 50 استفاده می‌کند که حداکثر سرعت آن ۲۱ وات است. البته شارژر درون جعبه تنها می‌تواند تا مقدار ۱۶ وات را فراهم کند؛ بنابراین کاربران برای رسیدن به حداکثر سرعت شارژ، باید شارژر جداگانه تهیه کنند. جالب است بدانید که شارژر استاندارد ال جی که با نام Travel Power Adapter عرضه می‌شود، توانایی پشتیبانی از بیشتر محصولات این شرکت را از جمله جی 7، جی 6، جی 5، وی 30، وی 20 و حتی میان‌رده‌هایی مانند استایلو 5 و استایلو 4 را دارد. شارژر مذکور از درگاه معمولی USB-A به جای USB-C روی بدنه، بهره می‌برد؛ در نتیجه نیاز به خرید سیم مخصوص برای آن وجود ندارد. خریداران پرچمدار وی 60، می‌توانند از شارژر پیشرفته‌تر ۲۵ وات USB-C درون جعبه با پشتیبانی از کوییک شارژ ۴.۰ پلاس بهره ببرند.

شارژر

شارژ سریع گوشی‌های وان پلاس

وان پلاس ترجیح داده است به جای افزایش ولتاژ، اقدام به بالا بردن میزان شدت جریان در استاندارد شارژ سریع خود کند. این اقدام موجب می‌شود تا کاربران علاوه بر نیاز به شارژر مخصوص وان پلاس، به سیم شارژ متفاوت نیز، نیاز داشته باشند. البته هر دو مورد گفته شده به صورت پیش‌فرض درون جعبه‌ی محصولات وان‌ پلاس قرار دارد. در سوی دیگر شارژرهایی با استانداردهای متفاوت مانند USB-PD نمی‌توانند حداکثر خروجی مورد نیاز برای شارژ سریع گوشی‌های وان پلاس را فراهم کنند. فناوری شارژ موجب شده است تا برخلاف بسیاری از برندها، هنگام کار با گوشی نیز در سرعت شارژ شدن دستگاه، تغییر محسوسی مشاهده نشود.

شارژ سریع گوشی‌های هواوی

هواوی نیز از استاندارد شارژ متفاوتی نسبت به رقبای خود با نام سوپر شارژ، استفاده می‌کند. استاندارد مذکور برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ با عرضه‌ی میت 20 پرو، معرفی شد. اکنون پرچمداران هواوی با شارژرهای ۴۰ واتی به بازار عرضه می‌شوند. در گذشته‌ی نه چندان دور نیز محصولاتی مانند پی 20 پرو از شارژر ۲۲.۵ واتی بهره می‌بردند. حتی در محصولات گران قیمت‌تر مانند میت ایکس اس شاهد استفاده از شارژرهای ۶۵ وات نیز هستیم درحالی که دستگاه تا مقدار ۵۵ وات را پشتیبانی می‌کند. برای شارژ کردن گوشی‌های هواوی می‌توان از شارژرهای دیگر نیز استفاده کرد اما به هیچ وجه انتظار سرعت بالای شارژرهای اصلی را نداشته باشید.

شارژ سریع هواوی

شارژ سریع گوشی‌های اوپو و ریلمی

برند اوپو در کشورهای غربی و خارج از خاک چین، چندان طرفداران زیادی ندارد؛ اما ریلمی توانسته است با عرضه‌ی قابلیت‌های محبوب در محصولات خوش قیمت خود، هوادارانی در خارج از خاور دور نیز پیدا کند. گوشی اوپو ایس رینو – Ace Reno، اولین محصول تجاری به شمار می‌رفت که از شارژ سریع ۶۵ واتی پشتیبانی می‌کرد. برای مقایسه کافی است بدانید که دستگاه مذکور می‌تواند در طی ۱۵ دقیقه، تا ۷۰ درصد از باتری خود را شارژ کند اما شارژ‌ کامل آن به حدود ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

استاندارد شارژ اوپو شباهت زیادی به وان پلاس دارد؛ البته وان پلاس یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی اوپو نیز محسوب می‌شود. فناوری سوپر VOOC 2.0 از اختلاف ولتاژ ۱۰ ولت و شدت جریان ۶.۵ آمپر استفاده می‌کند که در کنار فناوری گالیوم نیترید، می‌تواند گوشی‌های هوشمند را با سرعت چشمگیری شارژ کند. البته چنین شارژرهایی تنها روی گوشی‌های محدودی جوابگو هستند و سرعت آن‌ها نیز به ۱۰ وات محدود شده است. گوشی ریلمی ایکس 50 پرو نسخه‌ی 5G نیز از فناوری مشابه اما با سرعت ۶۵ وات بهره می‌برد؛ همچنین از شارژرهای معمولی با سرعت ۱۸ وات و شارژر مخصوص Flash Charge با سرعت ۳۰ وات نیز پشتیبانی می‌کند.

شارژ سریع گوشی‌های شیائومی و ردمی

شیائومی می 10 پرو نیز با شارژر ۶۵ واتی درون جعبه، عرضه می‌شود اما خود دستگاه تنها قادر به پشتیبانی ۵۰ وات است. شارژر گفته شده از استانداردهای کوییک شارژ ۴.۰ پلاس و USB-PD 3.0 نیز پشتیبانی می‌کند؛ در نتیجه با محصولات بسیاری از برندهای دیگر، سازگاری دارد.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. اوپو
    بیشترین وات رو در بین گوشی ها داره