نسخه بتا اندروید 11

نسخه بتا اندروید 11 نحوه حذف کردن فایل‌ها را برای همیشه تغییر می‌دهد

سیستم عامل اندروید هیچ‌گاه امکانات مدیریتی کاملی که برای حذف کردن فایل‌ها روی پلتفرم های دسکتاپ وجود دارد را در اختیار کاربران قرار نداده و حالا به نظر می‌رسد که نسخه بتای اندروید 11 قرار است روش پاک کردن فایل‌ها را برای همیشه تغییر دهد.

در گزارشی جدید مشخص شده است که به لطف توسعه یک واسط نرم افزاری جدید به نام MediaStore، اپلیکیشن های شخص ثالث هنگام پاک کردن فایل‌ها نظیر تصاویر و ویدیوها در نسخه بتای اندروید 11 قادر خواهند بود برای یک دوره کوتاه، آنها را در محلی امن نگهداری کنند. به نظر می‌رسد که دسترسی به حافظه در سیستم عامل اندروید 11 گوگل از یک نوع سطل بازیافت یا یک تور امن برخوردار است که بین حذف کردن فایل و نابودی کامل آن تفاوت ایجاد می‌کند.

این قابلیت می‌تواند برای آن دسته از کاربرانی که معمولا به دلیل عدم مدیریت بر روی فایل‌های خود ممکن است آنها را اتفاقی پاک کنند و یا به حذف اشتباهی فایل‌ها بپردازند، خبر خوبی باشد، زیرا یک فرصت چندین روزه برای بازگردانی آن فایل در صورت پشیمانی نصیب‌شان می‌شود. در اسناد مربوط به اندروید 11 که همراه با نسخه بتای این سیستم عامل عرضه شده، گوگل نشان می‌دهد که چگونه اپلیکیشن هایی که از دسترسی برای ویرایش فایل‌ها برخوردارند، قادر خواهند بود فایل‌های حذف شده را در این سطل زباله جدید به نمایش دربیاورند.

در نسخه بتا اندروید 11 امکان بازگردانی فایل‌های حذف شده وجود دارد

نسخه بتا اندروید 11

اپلیکیشن‌ هایی که دسترسی مربوطه را دریافت کرده باشند، پتانسیل این را نیز خواهند داشت که فایل‌های حذف شده را مجددا به محل اولیه خود برگردانند. البته تمام این موارد به دریافت اجازه از سوی کاربر برای دسترسی به این قابلیت نیاز خواهد داشت. فایل‌هایی که در این ورژن حذف شده باشند، به مدت 30 روز در این سطل زباله باقی می‌مانند و پس از آن در صورت عدم بازگردانی توسط کاربر، به طور پیش‌فرض توسط اندروید 11 حذف خواهد شد و دیگر امکان بازگشت آنها وجود نخواهد داشت.

این احتمال وجود دارد که روشی در اختیار اپلیکیشن‌ ها قرار بگیرد که این مهلت زمانی را تغییر دهند و در واقع مدت زمان بیشتر یا کمتری برای نابودی کامل فایل‌ها تعیین کنند. همچنین هر اپلیکیشن که بخواهد فایل‌های کاربر را در درون سطل زباله، سطل بازیافت یا هر نامی که برای آن انتخاب می‌شود قرار دهد، نیاز است که قبل از آن از کاربر مجوز مربوطه را دریافت کند.

این سیستم در واقع جزئی از روش‌های مدیریتی جدیدی است که به کاربران اندروید اجازه می‌دهد فایل‌های خود را روی دیوایس های اندرویدی مدیریت کنند. با استفاده از این سیستم مدیریت جدید کاربران اندروید از دو حافظه مجزا به صورت خصوصی و اشتراک‌گذاری شده برای اپلیکیشن ها برخوردار خواهند شد.

تغییر روش‌های مدیریت حافظه به منظور امن‌تر کردن اندروید

نسخه بتا اندروید 11

در قسمت مربوط به حافظه‌ی به‌اشتراک‌گذاری‌شده نیز دو بخش مجزا وجود دارد که از یکدیگر کاملا جدا خواهد بود و تحت عنوان MediaStore و Downloads + Other Files شناخته می‌شوند. اولین قسمت نیاز به دریافت مجوز Media Permission خواهد داشت و دومی نیز تنها برای اپلیکیشن‌ هایی قابل استفاده است که از طریق system picker اندروید عمل می‌کنند.

هدف اصلی گوگل از ایجاد این تغییرات، افزایش امنیت سیستم عامل اندروید به طور کلی بوده است و در نسخه بتا اندروید 11 شاهد قابلیتی هستیم که به اپلیکیشن ها با یک مجوز ویژه، اجازه مدیریت تمام فایل‌ها بر روی قسمت به‌اشتراک‌گذاری‌شده را می‌دهد. پیش از این نیز گوگل در نرم‌ افزار Google Photos چنین سیستمی را معرفی کرده بود و اگر شما گزینه Move to trash را برای یک تصویر یا ویدیو انتخاب می‌کردید، آن فایل به طور کامل نابود نمی‌شد، بلکه به سطل زباله منتقل شده و از طریق منوی گزینه‌های اصلی نرم افزار نیز قابل دسترسی بود.

در گوگل فوتوز اگر آیتم‌های داخل این سطل زباله 60 روز داخل آن می‌ماند و کاربر نسبت به بازگردانی آنها اقدام نمی‌کرد، اپلیکیشن به طور اتوماتیک آنها را حذف می‌کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. سیستم عامل های مزخرفه

  2. چرا خوب
    دلیل شون چی بوده و چی هست