کنفرانس WWDC 2020 اپل

آنچه از کنفرانس WWDC 2020 اپل انتظار داریم

کنفرانس WWDC 2020 تا چند روز دیگر آغاز به کار می‌کند؛ اما انتظار معرفی چه قابلیت‌ها و محصولاتی را در رویداد امسال خواهیم داشت؟

کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل – WWDC، رویدادی سالانه است که در طی آن، جدیدترین پیشرفت‌های نرم‌افزاری اپل و پیش‌نمایشی از محصولات آینده‌ی شرکت، به نمایش گذاشته می‌شود. همان طور که از اسم آن پیدا است، هدف اصلی کنفرانس، آشنایی بیشتر توسعه‌دهندگان خارج از مجموعه‌ی اپل با تغییرات نرم‌افزارها و سیستم‌عامل‌ها است. اما رویداد امسال مانند بسیاری از موارد مشابه دیگر، به صورت مجازی برگزار خواهد شد و میهمانان دیگر به پارک اپل در کالیفرنیا دعوت نمی‌شوند. اما اپل قول داده است که نحوه برگزاری مراسم، تاثیری بر کیفیت محتوای آن نداشته باشد و برنامه‌های متنوعی در طول آن در دسترس شرکت‌کنندگان قرار گیرد. کنفرانس مذکور از تاریخ دوشنبه ۲ تیر ماه آغاز می‌شود و تا روز جمعه ادامه خواهد داشت. در ادامه به معرفی برخی از محصولات و قابلیت‌ها می‌پردازیم که احتمال رونمایی از آن‌ها در WWDC 2020 وجود دارد.

حضور پردازنده‌های آرم در رایانه‌های مک

یکی از مهم‌ترین اخبار مورد انتظار از کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال، حضور تراشه‌های مبتنی بر معماری آرم در لپ‌تاپ‌ها و شاید روزی در رایانه‌های اپل است. اکنون تراشه‌های آرم در بسیاری از گوشی‌های هوشمند یافت می‌شوند اما بیشتر رایانه‌های شخصی هنوز از معماری x86 بهره می‌برند. اپل در توسعه و ساخت تراشه‌های شخصی‌سازی شده، سابقه‌ی بسیار درخشانی دارد و همین مسئله موجب شده است تا اعتماد به نفس کافی برای توسعه‌ی پردازنده‌ی دسکتاپ را نیز به دست بیاورد. البته انتظار عرضه‌ی مک‌بوک‌های مبتنی بر پردازنده‌های آرم را در سال جاری میلادی نداریم اما قطعاً انتشار جزئیات آن‌ها از جمله عملکرد تراشه‌ها، می‌تواند برای علاقه‌مندان به دنیای فناوری، خبری جذاب محسوب شود.

رندر آی مک جدید

آی مک جدید

آی مک یکی از محصولات شاخص اپل به شمار می‌رود که امروزه در بسیاری از خانه‌ها و ادارات یافت می‌شود. اگرچه اپل در طی سال‌های اخیر به طور مداوم اقدام به ارتقای سخت‌افزار داخلی iMac کرده است، اما طراحی آن از زمان عرضه، یعنی حدود ۱۰ سال پیش تاکنون، بدون تغییر چندانی باقی مانده است. شایعه‌های اخیر اشاره دارند که اپل طراحی جدیدی را برای آی مک‌های امسال در نظر گرفته است و احتمال معرفی آن‌ها در کنفرانس WWDC 2020 وجود دارد. با این حال نباید سطح انتظارها را بسیار بالا ببریم زیرا احتمالاً شاهد استفاده از زبان طراحی مشترک با آیپد پرو خواهیم بود و تغییرات جزئی مانند حاشیه‌های بسیار کم نمایشگر در آی مک جدید رخ خواهد داد.

ایرپادز استودیو – AirPods Studio

محصول غیر تایید شده‌ی دیگر که امکان معرفی آن در کنفرانس امسال اپل وجود دارد، ایرپادز استودیو است اما بعید به نظر می‌رسد که با همین نام وارد بازار شود. ایرپادز جدید، اولین عضو خانواده‌ی خود است که به طور کامل روی گوش قرار می‌گیرد. نیازی به گفتن نیست که این محصول از اتصال بلوتوث و تراشه‌های اختصاصی اپل برای اتصال، بهره خواهد گرفت. البته احتمال دارد یک کابل لایتنینگ برای شارژ کردن دستگاه و استفاده به صورت سیمی نیز همراه آن، عرضه شود. اگر اپل قصد رقابت با هدفون‌های شرکت‌های دیگر مانند سونی و بوز را داشته باشد، قطعا باید قابلیت حذف نویز فعال را نیز به محصول خود، اضافه کند. و در نهایت انبوه قابلیت‌ها تحت برند اپل ممکن است موجب افزایش قیمت دستگاه تا ۳۵۰ دلار شود که خبر چندان خوشی برای خریداران نخواهد بود.

طرح مفهومی ایرپادز استودیو

ایرتگز – AirTags

شاید جذابیت ایرتگز به اندازه‌ی سایر محصولات و قابلیت‌های آینده‌ی اپل، نباشد؛ اما اگر عضو اکوسیستم اپل هستید، احتمالاً در آینده اقدام به خرید آن، خواهید کرد. ایرتگز ابزاری کوچک است که می‌توانید به هرچیزی بچسبانید و مکان آن را از طریق آیفون، آیپد یا مک‌بوک خود، ردیابی کنید. برای دستیابی به چنین امری، AirTags از اتصال بلوتوث، وای فای و تراشه U1 اپل برای اتصال باند فوق پهن، بهره خواهد گرفت. برای مثال می‌توانید موقعیت دسته کلید خود را همیشه از طریق اپلیکیشن Find My، در نظر داشته باشید.

طرح مفهومی اپل ایرتگز

iOS 14 و iPadOS 14

در پاییز هر سال، نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل iOS برای محصولات اپل، عرضه می‌شود. اما قبل از عرضه رسمی، نسخه‌ی غیر رسمی سیستم‌عامل در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد. تا زمان کافی برای ایجاد تغییرات یا افزودن قابلیت‌های جدید به اپلیکیشن‌های خود را داشته باشند. البته انتظار تغییرات چندان بزرگی در iOS 14 را نداریم زیرا نسخه‌ی فعلی از باگ‌های متعددی رنج می‌برد و اپل اعلام کرده است بر بهبود عملکرد و پایداری سیستم‌عامل خود، تمرکز خواهد کرد. اما برخی از قابلیت‌های احتمالی جدید نسخه‌ی بعدی iOS، شامل موارد زیر می‌شود:

  • شخصی‌سازی هوم اسکرین با افزودن ویجت‌ها و تصویر پس‌زمینه‌ی داینامیک هوشمند
  • تغییر برنامه‌های پیش‌فرض و نصب جزئی با کمک Clips
  • نقشه‌های واقعیت افزوده
  • دستیار صوتی (سیری) آفلاین
  • مترجم داخلی
  • قابلیت تصویر در تصویر برای ویدیوها
  • اپلیکیشن تناسب اندام
  • اپلیکیشن Find My با قابلیت واقعیت افزوده

عملکرد بسیاری از قابلیت‌های جدید از نام آن‌ها، مشخص است. اما تمام موارد به صورت احتمالی مطرح شده است و در هنگام معرفی رسمی iOS14، گجت نیوز تمامی قابلیت‌های جدید آن را با توضیحات، منتشر خواهد کرد. اما مشخص است که اپل تمرکز ویژه‌ای بر واقعیت افزوده داشته است و این قابلیت حضور پررنگی در نسخه‌ی جدید iOS خواهد داشت. هم‌چنین می‌توانید توجیه محکمی برای افزودن فناوری LiDAR به برخی مدل‌های آیفون 12 پرو باشد.

ios 14

watchOS 7

نسل‌های مختلف ساعت‌های هوشمند اپل، از نظر ظاهری تفاوت چندانی ندارند؛ اما سخت‌افزار، قابلیت‌های داخلی و سیستم‌عامل آن‌ها یکی از موارد مهمی است که بین نسل‌های گوناگون، تمایز ایجاد می‌کند. به همین دلیل انتشار سیستم‌عامل watchOS7 برای میلیون‌ها کاربر اپل واچ، می‌تواند مسئله‌ی بسیار مهمی باشد. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های مورد انتظار در نسخه جدید سیستم‌عامل مخصوص ساعت‌های هوشمند اپل، ردیابی خواب است که اکنون در بسیاری از محصولات مشابه و حتی ارزان‌قیمت دیده می‌شود. قابلیت Kids mode نیز به والدین اجازه می‌دهد تا اپل واچ دیگری را به آیفون خود متصل کنند و برخی محدودیت‌ها در نحوه‌ی استفاده از آن را، اعمال نمایند. قابلیت اشتراک پوسته یا Face Sharing نیز به کاربران اجازه می‌دهد تا پوسته‌های شخصی‌سازی شده خود را میان یک دیگر به اشتراک بگذارند. احتمال دارد که watchOS7 برای نسل سوم اپل واچ به بعد منتشر شود اما ممکن است به دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری، برخی از قابلیت‌ها تنها  برای مدل‌های جدیدتر ارائه شود.

کنفرانس WWDC 2020 در تاریخ ۲ تیر با نطق آغازی، شروع خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند آن را از طریق سایت اپل، اپلیکیشن توسعه‌دهندگان اپل، سایت توسعه‌دهندگان اپل، اپلیکیشن اپل تی‌وی یا یوتیوب، مشاهده کنند. تنها رویداد دیگر در این روز، تشریح وضعیت پلتفرم‌ها خواهد بود که در طی آن، مهندسین اپل اقدام به ارائه‌ی توضیحات پیرامون قابلیت‌های جدید در پلتفرم‌های مختلف شرکت از جمله iOS و macOS خواهند کرد. رویداد گفته شده همراه با سایر رویدادها تنها در اپلیکیشن توسعه‌دهندگان اپل و سایت آن، به صورت رایگان در دسترس خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. وای
    فقط خدا کنه زود تر بیاد

  2. فقط خدا کنه قیمت هاش مناسب باشه و قابل درک باشه