برای محافظت در برابر کرونا حتما ماسک صورت بپوشید!

برای محافظت در برابر کرونا حتما ماسک صورت بپوشید!

اخیرا محققان دانشگاهی در تگزاس آمریکا در مقاله‌ای نشان داده‌اند که استفاده از ماسک صورت و انواع تجهیزات محافظتی تنفسی برای جلوگیری از ابتلای ما به بیماری مرگبار کرونا ضروری است.

پوشیدن یا نپوشیدن ماسک صورت موضوعی بوده که از ابتدا پاندمی کووید 19 جنجال‌های زیادی را به همراه داشته و در حالی که چندین هفته پیش بسیاری از کارشناسان در مورد عدم نیاز به استفاده از ماسک‌های تنفسی صحبت‌های جنجالی را مطرح می‌کردند، اخیرا دانشمندان بیشتری در سراسر دنیا روز لزوم به کار گیری چنین تجهیزات محافظتی تاکید می‌کنند. در همین رابطه، دانشمندانی از تگزاس آمریکا در مقاله‌ای جدید ضرورت به کار گیری ماسک‌های بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به کووید 19 را نشان داده‌اند.

محققان مورد نظر از دانشگاه ای اند ام تگزاس بودند و در تحقیقات آن‌ها نشان داده شده که خودداری از پوشیدن ماسک‌های تنفسی افراد را شدیدا در معرض خطر آلودگی به کرونا قرار می‌دهد. از طرف دیگر نپوشیدن ماسک امکان گسترش ویروس این بیماری مرگبار تنفسی در سطحی گسترده‌تر بین افراد را به وجود می‌آورد. در حالی که دانشمندان و مخاطبان می‌دانند که ماسک‌های مورد نظر برای محافظت از ما در برابر کووید 19 کافی نیستند، اما روز به روز شواهد بیشتری در مورد نقش مهم این وسایل بهداشتی جمع‌آوری می‌شوند.

برای محافظت در برابر کرونا حتما ماسک صورت بپوشید!

در برخی کشورها مانند آمریکا، بحث پوشیدن ماسک صورت جنجال بر انگیز است و ترکیبی از لجبازی برخی افراد بی‌تفاوت و بی‌مسئولیت در کنار حجم زیادی از اطلاعات غلط باعث شده تا تمامی افراد جامعه در مکان‌های عمومی و خارج از محیط منزل خود از ماسک‌های بهداشتی استفاده نکنند. با این وجود مقاله دانشگاه ای اند ام نشان داده که به کار گیری ماسک‌های مورد نظر در نیویورک، ایتالیا و چین تنها ظرف چندین هفته از ابتلای چند ده هزار نفر به کووید 19 جلوگیری کرده است.

ماسک صورت و ذرات ویروس کرونا

ذرات آئروسل بیماری کرونا از ابتدای شیوع بیماری به عنوان اولین و مهم‌ترین روش انتقال کووید 19 بین افراد معرفی شده‌اند و ماسک‌های تنفسی هم از انتشار ذرات آئروسل آلوده جلوگیری کرده و همچنین جلوی استنشاق این ذرات توسط افراد سالم را هم می‌گیرند.

البته همان‌طور که اشاره شد، نکاتی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی، شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون و لمس نکردن صورت، چشم‌ها، بینی و دهان هم به نوبه خود اهمیت دارند. با این حال استفاده از ماسک صورت به عنوان روشی ارزان و فوق‌العاده ساده برای محافظت از افراد سالم در سطح شخص به شخص معرفی شده است.

پروفسور ماریو مولینا (Mario Molina)، از دانشمندان تیم تحقیقاتی ای اند ام می‌گوید که ماسک‌های تنفسی از یک طرف، از پخش شدن ذرات آئروسل افراد آلوده به هنگام حرف زدن، سرفه کردن و یا تنفس جلوگیری می‌کنند و اگر افراد مبتلا به کووید 19 ماسک بپوشند، امکان گسترش ویروس از طریق آن‌ها به مراتب کمتر می‌شود.

از طرف دیگر ماسک صورت می‌تواند از ورود ذرات آئروسل آلوده کرونا، به دستگاه تنفسی افراد سالم هم جلوگیری کند. این ذرات پس از پخش شدن در هوا می‌توانند تا چندین دقیقه معلق باقی بمانند و حتی تا چندین متر هم از شخص آلوده منتشر کننده دور شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود که در هر صورت افراد به هنگام خروج از منزل چنین ماسک‌هایی را بپوشند.