خالی کردن حافظه گوشی

نحوه خالی کردن حافظه گوشی های اندرویدی

شما با خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی خودتان می‌توانید علاوه بر افزایش فضای ذخیره‌سازی، سرعت کارکردن آن را نیز افزایش ببخشید.

گوشی‌های هوشمند به خانه‌ی دیجیتالی ما تبدیل شده‌اند و درست مانند مکان‌های فیزیکی که در آن‌ها زندگی می‌کنیم، آن‌ها نیز در گذر زمان به هم ریخته می‌شوند و تا جایی پیش می‌روند که دیگر جایی برای هیچ چیزی باقی نماند. اما خوشبختانه خالی کردن حافظه گوشی خیلی آسان تر از پاک کردن ویلا یا آپارتمان است.

خالی کردن حافظه گوشی های اندرویدی

در زیر ما نکاتی را به شما گوش‌زد خواهیم کرد که می‌توانید با حذف آن‌ها از گوشی خود، به آن اجازه‌ی نفس کشیدن آسوده‌تر را بدهید.

1 – انتقال عکس‌ها و ویدیوها به فضای ابری

اگر از یک گوشی اندرویدی استفاده می‌کنید (که با توجه به تیتر این مطلب قطعاً همینطور است)، احتمالاً اپلیکیشن Photos گوگل روی دستگاه شما از پیش نصب شده است. با این حال اگر دستگاه شما از اپلیکیشن دیگری برای مدیریت تصاویر و ویدیوها استفاده می‌کند، ممکن است به این سرویس متصل نشده باشید و از تصاویر شما پشتیبانی تهیه نشود.

اپلیکیشن Google Photos را اجرا کنید. اگر شما به آن لاگین نشده باشید،‌ از شما خواسته می‌شود این کار را انجام دهید. پس از ورود، دو گزینه برای ذخیره‌ی تصاویرتان در فضای ابری خواهید داشت. یکی عکس با کیفیت اصلی و دیگری با کیفیت بالا است. کیفیت اصلی بدان معناست که فیلم یا عکس شما همانگونه که هست به سرورهای گوگل که از طریق شما در دسترس قرار می‌گیرد انتقال پیدا می‌کند. گزینه‌ی کیفیت بالا بدان معناست که گوگل پیش از آپلود، عکس‌ها و ویدیوهای شما را فشرده‌سازی می‌کند. در این حالت، محدودیتی در تعداد آپلود نخواهید داشت.

زمانی که وارد Google Photos شدید:

  • روی منوی سه نقطه در سمت چپ صفحه ضربه بزنید.
  • روی گزینه‌ی Settings کلیک کنید.
  • گزینه‌ی Backup & sync را بفشارید.

خالی کردن حافظه گوشی

اگر این اولین باری است که گزینه‌ی Backup & sync روی گوشی شما فعال می‌شود، این فرآیند مدتی طول خواهد کشید. سپس شما دو گزینه پیش رو خواهید داشت:

پاک شدن خودکار تصاویر پس از بکاپ گرفتن

  1. اپلیکیشن Google Photos را اجرا کنید.
  2. روی منوی سه نقطه در سمت چپ صفحه ضربه بزنید.
  3. وارد Settings شوید.
  4. روی Free up device storage یا Tap on Free up [X amount] GB to confirm

خالی کردن حافظه گوشی

این تمام فایۀ‌های شما را پس از بکاپ گرفتن در Google Photos، از روی حافظه‌ی گوشی پاک خواهد کرد. هرچند اگر تصاویر شما در شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسانا به صورت ابری ذخیره شوند، احتمالاً حذف نخواهند شد.

پاک کردن دستی عکس‌ها و ویدیوها

ساده‌ترین راه، باز کردن گالری گوشی و پاک کردن دستی تمام عکس‌ها و ویدیوهایی است که شما به آن‌ها نیازی ندارید. شما در اینجا می‌توانید تمام تصاویر را نیز انتخاب کنید.

2 – پاک کردن داده‌های اپلیکیشن

کش و داده‌های اپلیکیشن معمولاً مقصر بلعیدن بیشتر ظرفیت داخلی گوشی شما و آهسته آهسته، پر شدن آن هستند. با این حال در نسخه‌های جدید اندروید فایل‌های کش پس از مدتی به صورت خودکار پاک می‌شوند. کش‌ها فایل‌های غیرضروری هستند که برنامه‌ها برای سرعت بخشیدن به فرآیندهای خاص، آن‌ها را ذخیره می‌کنند. از آنجا که کش‌ها به مرور زمان زیاد می‌شوند، دیگر شما نمی‌توانید از مزایای وجود آن‌ها سودی ببرید و با اشغال حافظه فقط باعث کند شدن سرعت گوشی شما می‌شوند.

خالی کردن حافظه گوشی

اما قضیه در مورد داده‌های اپلیکیشن (App Data) به همین سادگی نیست. اینجا جاییست که داده‌های شخصی شما ذخیره می‌شود و پاک کردن آن‌ها می‌تواند اطلاعات ذخیره شده‌ی شما در برنامه‌ها را نیز با خودش پاک کند. البته برای برخی از اپلیکیشن‌ها اشکالی به وجود نخواهد آمد. پاک کردن داده‌های اپلیکیشن‌های پخش فیلم و موسیقی که می‌توانند حجم زیادی از داده‌های اپلیکیشن را ذخیره کنند، بی‌خطر است. زیرا هر زمانی که به حساب کاربری خود وارد شوید، مجدداً آن‌ها در دسترس شما قرار خواهند گرفت.

با این حال برای برخی دیگر از اپلیکیشن‌ها،‌ پاک کردن داده‌های اپلیکیشن می‌تواند به معنای پاک شدن تنظیمات یا فایل‌هایی باشد که دسترسی به آن‌ها آسان نیست. به طور مثال تمام یادداشت‌های ذخیره شده‌ی شما حذف خواهند شد. در نظر داشته باشید این کار زمانی تأثیرگذار خواهد بود که تعداد اپلیکیشن‌های انتخاب شده‌ی شما برای پاک کردن داده زیاد باشد.

3- پاک کردن اپلیکیشن‌های بلا استفاده

اگر مدت زمان زیادیست که از گوشی خود استفاده می‌کنید، احتمالاً تعداد زیادی اپلیکیشن وجود دارد که از آن‌ها استفاده نمی‌کند. به طور خاص بازی‌های بلا استفاده می‌توانند حجم زیادی از گوشی شما را اشغال کنند. با رفتن به مسیر Settings > Apps در گوشی خود،‌ فهرستی از اپلیکیشن‌های نصب شده و فضایی که آن‌ها اشغال کرده‌اند را می‌توانید مشاهده کنید. برخی گوشی‌های جدید حتی می‌توانند آخرین باری که از آن اپلیکیشن استفاده کرده‌اید را به نمایش بگذارند.

با پاک کردن برنامه‌هایی که از آن‌ها استفاده‌ای ندارید، کمی به خالی کردن حافظه گوشی خود کمک کنید.

4 – استفاده از یک اپلیکیشن پاک کننده

گشت و گذار در منوها و پاک کردن کش و فایل‌های حجیم به صورت دستی برای شما سخت است؟ در اینجا اپلیکیشن‌هایی وجود دارد که با یک لمس ساده می‌توانند این کار را به صورت خودکار انجام دهند.

خالی کردن حافظه گوشی

اپلیکیشن‌های زیادی در پلی استور گوگل وجود دارد که می‌توانند گوشی شما را پاک کرده و حتی عملکرد آن را بهبود ببخشند، اما آن‌ها به طور کلی هدف متفاوتی دارند. بسیاری از آن‌ها فقط انبوهی از تبلیغات را جلوی چشم شما به نمایش در می‌آورند و برخی از آن‌ها نیز گاهی نه تنها هیچ سودی ندارند، بلکه برای گوشی شما مضر هم هستند. با این حال می‌توانید به بخش نظرات کاربران در زیر هر اپلیکیشن پلی استور بروید و بهترین اپلیکیشن را بر اساس میانگین نظرات انتخاب کنید.

در اینجا 4 اپلیکیشن پاک کننده گوشی را به شما معرفی می‌کنیم که به اعتقاد ما بهترین عملکرد را دارند و می‌توانید روی آن‌ها حساب باز کنید.

CCleaner

CCleaner یک نام آشنا برای کاربران کامپیوترهای شخصی است که بیش از یک دهه از فعالیت آن می‌گذرد و اکنون وارد دنیای موبایل شده تا به کمک کاربران اندرویدی بیاید.

دانلود از پلی استور گوگل

Files by Google

یکی دیگر از اپلیکیشن‌های سودمند، Files ساخت خود شرکت گوگل نام دارند. این اپلیکیشن روی پرونده‌های تجمع کرده در تلفن شما متمرکز است، نه برنامه‌هایی که برای نیازهای خود ذخیره می‌کنند.

دانلود از پلی استور گوگل

Avast Cleanup & Boost

آواست یکی دیگر از نام‌های آشنا در صنعت نرم افزار است. این یک اپلیکیشن مناسب خالی کردن حافظه گوشی است که می‌تواند تمام ابزارهای مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهد و فایل‌های ناخواسته‌ی شما را پاک کند.

دانلود از پلی استور

AVG Cleaner

و در نهایت، ما اپلیکیشن AVG Cleaner را داریم که موفقیت چشم‌گیری را کسب کرده است. این اپلیکیشن رایگان است.

دانلود از پلی استور

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. من هر چند وقت یه بار این کارو میکنم خیلی مفید بود ممنون

  2. اینو دیگه همه یاد دارن آموزش دادن نمیخواد