آی او اس 14 - iOS 14

اپل از آپدیت آی او اس 14 رونمایی کرد؛ ویجت‌ها و پیام‌های گروهی

آپدیت آی او اس 14 – iOS 14 سرانجام رونمایی شد. نسخه جدید آی او اس قابلیت‌های جذابی همچون ویجت‌ها و پیام‌های گروهی را ارائه می‌کند.

ساعاتی پیش اپل از آپدیت آی او اس 14 رونمایی کرد؛ این سیستم عامل قدرت‌بخش گوشی‌های سری آیفون 12 و البته دیگر نسل‌های آیفون است که به زودی منتشر می‌شود. به نظر می‌رسد سیستم عامل iOS 14 جامع‌ترین به‌روزرسانی باشد که اپل طی چند سال گذشته معرفی کرده است. آن طیف وسیعی از قابلیت‌های جدید را شامل می‌شود، از یک رابط کاربری کاملاً جدید برای صفحه هوم گرفته تا قابلیت تصویر در تصویر ویدیوها، ظرفیت‌های تازه برای سیری و پیام‌های گروهی در iMessages شامل آن‌ها می‌شوند.

آپدیت آی او اس 14

آی او اس 14 اپل در رویداد WWDC20 که به صورت آنلاین انجام گرفت، رونمایی شد. ما در اینجا قصد داریم شما را به طور کامل با این پلتفرم آشنا کنیم.

تاریخ عرضه

ما مطمئن هستیم که اپل به زودی نسخه‌ی آزمایشی iOS 14 را در دسترس توسعه دهندگان قرار خواهد داد. اپل همچنین این نسخه‌ی آزمایشی را معمولاً چند هفته بعدتر برای کاربران عادی خود نیز منتشر می‌کند. به طور مثال سال گذشته آی او اس 13 در تاریخ 24 ژوئن برای توسعه دهندگان منتشر شد.

در طول فرآیند آزمایش آی او اس، اپل مجموعه‌ای از به‌روزرسانی‌ها را منتشر می‌کند تا باگ‌ها را برطرف کرده و ویژگی‌های جدید نرم افزاری را به این پلتفرم اضافه کند. این به‌روزرسانی‌ها در طول تابستان عرضه می‌شود. نسخه عمومی آی او اس جدید معمولاً همراه با آیفون‌های جدیدی که در پاییز عرضه می‌شود، منتشر خواهد شد.

صفحه هوم و ویجت‌ها

آپدیت آی او اس 14 - iOS 14

انقلابی‌ترین تغییر در iOS 14، به صفحه هوم آیفون‌ها باز می‌گردد. ظاهر جدید این پلتفرم به نام App Library مانند اپ دراور اندروید کار می‌کند؛ به جز اینکه در نسخه‌ی اپل برنامه‌ها به صورت هوشمندانه در دسته‌بندی‌هایی قرار می‌گیرند. ویجت‌ها می‌توانند تغییر سایز پیدا کنند و همانند آیکون اپلیکیشن‌ها در صفحه هوم قرار بگیرند.

این ویجت‌ها غنی‌تر از آن چیزی هستند که در نسخه‌ی پیشین آی او اس وجود داشتند. به طور مثال ویجت آب و هوا می‌تواند تغییر سایز پیدا کرده و 4 یا 2 ستون در صفحه را تصاحب کند. همچنین یک کلاس ویجت جدید به نام Smart Stacks نیز وجود دارد اسمارت استکس در اصل یک ویجت پویا است که بست به زمان روز تغییر می‌کند. به طور مثال ممکن است در شرایطی خاص وضعیت آب و هوا را به نمایش بگذارد، تقویم را در اختیار شما بگذارد و یا وقتی به منزل می‌روید معیارهای تناسب اندام را نشان دهد.

آپدیت آی او اس 14 - iOS 14

سیری و مترجم

اینطور به نظر می‌رسد اپل همیشه همراه با نسخه‌ی جدید سیستم عامل موبایل خود، یک پیشرفت تازه را به دستیار مجازی سیری اضافه می‌کند. اپل در واقع تغییراتی در طراحی Siri انجام داده است. به جای به نمایش درآمدن یک صفحه‌ی جداگانه، شما می‌توانید دستیار مجازی اپل را فقط به عنوان یک اپلیکیشن فراخوانی کنید و این کار مستقیماً از صفحه هوم شما انجام می‌شود. به طور مشابه Siri درخواست‌هایی نظیر وضعیت آب و هوا را در بالای صفحه به نمایش می‌گذارد.

آپدیت آی او اس 14 - iOS 14

اپلیکیشن جدید Translate در آپدیت آی او اس 14 اپل به شما اجازه‌ی ترجمه‌ی مکالمات را درست روی صفحه‌ی آیفون شما خواهد داد. فقط کافیست آیفون را بچرخانید تا صفحه به صورت لنداسکیپ درآید. در اینجا نصف صفحه به نمایش مکالمات شما در زبانی دیگر اختصاص خواهد یافت. این اپ به قدری هوشمند است که می‌تواند زبان را به صورت خودکار تشخیص دهد. هم اکنون این اپ می‌تواند از 11 زبان انگلیسی، چینی، ماندارین، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی، ایتالیایی، ژاپنی، کره‌ای، عربی، پرتغالی و روسی پشتیبانی می‌کند.

تصویر در تصویر

آپدیت آی او اس 14 - iOS 14

نمایشگر گوشی‌ها بزرگ‌تر شده است؛ بنابراین اپل می‌توانست حتی همراه آی او اس 12 و 13 نیز از قابلیت تصویر در تصویر رونمایی کند. خوشبختانه اکنون همراه با iOS 14 نوبت به آن رسیده تا اپل این ویژگی را در اختیار کاربران آیفون قرار دهد. در این حالت، شما می‌توانید در هنگامی که مشغول تماشای ویدیو هستید، به سایر کارهایتان نیز بپردازید.

مپس

آپدیت آی او اس 14 - iOS 14

اپل تغییرات متنوعی را در اپلیکیشن Maps‌ خود شامل اضافه کردن Guides انجام داده است. این قابلیت به کاربران اماکنی برای گردش و خورد و خوراک را در هر شهر به کاربران معرفی می‌کند.

در آی او اس 14 شما می‌توانید مسیرهای اختصاصی برای دوچرخه سواری را مشاهده کنید. همچنین اگر صاحب یک خودرو الکتریکی هستید نیز مسیرهایی که به جایگاه شارژ مجهز هستند نیز معرفی خواهند شد.

Messages

آپدیت آی او اس 14 - iOS 14

Messages نسبت به سالیان اخیر تغییر خیلی بزرگی نداشته است،‌ اما قابلیت‌های جدیدی را در iOS 14 در اختیار دارد. علاوه بر مموجی‌های جدید که شما می‌توانید اکنون از یک ماسک روی چهره‌ی آن‌ها استفاده کنید، شما قادر خواهید بود مخاطبان محبوب خود را در بالای صفحه‌ی اپلیکیشن سنجاق کنید.

دیگر به‌روزرسانی بزرگ، اضافه شدن قابلیت مکالمه‌ی گروهی است. اکنون شما می‌توانید از این اپلیکیشن به عنوان یک فضای چت کاری استفاده کنید.

CarPlay و CarKey

آپدیت آی او اس 14 - iOS 14

اگر از کلیدهای زیادی که در داخل جیبتان است شاکی هستید، اپل با CarKey در آی او اس جدید خود می‌تواند به کمک شما بیاید. CarKey از NFC استفاده می‌کند و به شما اجازه می‌دهد با یک ضربه‌ی آرام روی صفحه، قفل اتومبیل خود را باز کنید. حتی در برخی اتومبیل‌ها شما می‌توانید گوشی آیفونتان را روی یک پد مخصوص شارژ قرار دهید و روی دکمه‌ی Start کلیک کنید تا اتومبیل روشن شود.

اپل می‌گوید در حال همکاری با خودروسازان مختلفی از سراسر جهان است تا بتواند این قابلیت را در اختیار کاربران مختلفی قرار دهد.

AppClip

یک عملکرد جدید در آی او اس به نام AppClip به شما اجازه می‌دهد بدون دانلود کامل یک اپلیکیشن،‌ بتوانید آن را تجربه کنید.

کدام دستگاه‌ها iOS 14 را دریافت می‌کنند؟

یکی از مزایای آیفون نسبت به اندروید این است که گوشی‌های هوشمند اپل می‌توانند تمام به‌روزرسانی‌های آینده را دریافت کنند. اپل معمولاً با پشتیبانی هر گوشی از به‌روزرسانی‌های آی او اس در طول چند سال، عملکرد خوبی را از خود به جای گذاشته است.

ظاهراً تمام آیفون‌هایی که اجراکننده‌ی آی او اس 13 هستند (آیفون 6 اس به بعد) می‌توانند آپدیت iOS 14 را دریافت کنند.