ماده تاریک

یافته جدید محققان ایتالیایی از وجود قطعی ماده تاریک در کهکشان‌ها حکایت دارد

همواره در مورد وجود ماده تاریک – Dark Matter در جهان تردیدهایی وجود داشت، اما محققان موسسه مطالعات پیشرفته در تریسته ایتالیا در بررسی‌های جدید خود وجود این ماده نامرئی را تایید کردند.

مشاهده مستقیم ماده تاریک توسط ستاره‌شناسان امکان‌پذیر نیست، اما امکان مطالعه اثرات آن وجود دارد. در همین راستا محققان در مطالعات خود توانستند نور خم شده از گرانش اشیا نامرئی یا همان همگرایی گرانشی را رصد کنند. گفتنی است همگرایی گرانشی هنگامی اتفاق می‌افتد که نور یک چشمه درخشان بسیار دور همانند اختروش در مسیر خود تا رصدگر از کنار جسم پرجرم دیگری چون خوشه کهکشانی عبور کند و مسیر آن خم شود.

جهان ما دارای مقدار زیادی از ماده تاریک است، اما وجود آن فقط به شکل غیر مستقیم مورد بررسی قرار گرفته و مدتی قبل به آن بیش از پیش پرداخته شده است. در حال حاضر محققان ایتالیایی در بررسی جدید خود توانستند شک و تردیدهای سایر محققان در مورد ماده تاریک را برطرف سازند. بررسی جدید در خصوص درک ماهیت ماده تاریک و ارتباط آن با ماده عادی بینش‌های مفصلی را ارائه داده است.

ماده تاریک چیست؟

ماده تاریک – Dark Matter نوعی از ماده محسوب می‌شود که در ستاره‌شناسی و کیهان‌شناسی فرضیه وجود آن مطرح شده است. هدف از طرح چنین فرضیه‌ای برای توضیح پدیده‌هایی است که به نظر می‌رسد به دلیل وجود میزان خاصی از جرم ناشی شده‌اند؛ جرمی که از میزان جرم شناسایی شده در جهان بیشتر است. جهان همواره در حال تغییر بوده و ماده معمولی به تنهایی نمی‌تواند گسترش جهان، حرکت ستارگان در کهکشان‌ها و بسیاری دیگر از پدیده‌ها را توضیح دهد. در واقع نیروی جاذب ایجاد شده از ماده معمولی کافی نبوده و به همین دلیل محققان فرضیه وجود ماده تاریک را مطرح کردند.

در همین راستا چیارا دی پائولو (Chiara Di Paolo)، دانشجوی دکترای اخترفیزیک در موسسه مطالعات پیشرفته در تریسته ایتالیا (SISSA) عنوان کرد تعدادی از محققان دانشگاه کیس وسترن رزرو آمریکا حدود 3 سال قبل با به زیر سوال بردن درک محققان این حوزه نسبت به جهان عنوان کردند تردیدهایی مبنی بر وجود ماده تاریک در کهکشان وجود دارد، اما مطالعات جدید ما تاکید می‌کند که ماده تاریک در هر کهکشان قابل مشاهده وجود دارد و حتی قادر است دلیلی بر ایجاد کهکشان‌ها محسوب شود. همچنین بر این باوریم که ماده تاریک قادر است شبیه یک چسب عمل کرده و ماده قابل مشاهده را بین این کهکشان‌ها حفظ کند.

پیتر ون دوکوم (Pieter van Dokkum) از دانشگاه ییل در همین رابطه بیان کرد تصور ما بر این است که تمامی کهکشان‌ها از ماده تاریک بهره می‌برند و چنین ماده‌ای دلیل ایجاد این کهکشان‌ها است. در واقع ماده تاریک که یک ماده مرموز و نامرئی است را می‌توان غالب‌ترین ماده کهکشان دانست. پائولو سالوچی (Paolo Salucci)، استاد اخترفیزیک موسسه مطالعات پیشرفته در تریسته ایتالیا تاکید کرد در این تحقیق رابطه میان شتاب کل و اجزای معمولی آن را در 106 کهکشان مورد بررسی قرار داده‌ایم که نتایج این مطالعه نسبت به گذشته متفاوت بوده است و شک و تردیدهایی که در خصوص وجود ماده تاریک در کهکشان‌ها وجود داشت را برطرف ساخت و تاییدی بر وجود این ماده در جهان است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. بنظرم ناسا باید اول این قضیه رو وورد تایید قرار بده