ایران خودرو K132

ایران خودرو K132 معرفی شد؛ با مشخصات نسخه ایرانی پژو 301 آشنا شوید

ایران خودرو K132 به عنوان محصول جدید ایران خودرو محسوب می‌شود که می‌توان آن را نسخه ایرانی پژو 301 دانست. در ادامه با مشخصات و امکانات سدان جدید ایران خودرو آشنا می‌شویم.

گروه صنعتی ایران خودرو اواخر بهمن سال 98 پیش‌نمایشی از سدان جدید خود با نام پروژه K132 پرده برداشت. اکنون پس از 5 ماه شاهد معرفی رسمی محصول جدید ایران خودرو هستیم. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد ایران خودرو K132 همان مدل ایرانی پژو 301 شناخته می‌شود که با این سدان اقتصادی فرانسوی دارای اشتراکات متعددی است. در واقع پس از این که شرکت پژو به واسطه تحریم‌ها از ایران خارج شد، ایران خودرو طبق قراردادهای برجامی که با این خودروساز فرانسوی بسته بود، از آن ظرفیت‌ها استفاده کرده تا پژو K132 را به عنوان جایگزین 301 طراحی و به تولید برساند.

مشخصات ایران خودرو K132

ایران خودرو K132

از آنجایی که ایران خودرو طبق قراردادهای منعقد شده با پژو اجازه داشت از پلتفرم 301 استفاده کند، از این رو با قطع همکاری طرح فرانسوی با ایران خودرو، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کشور تصمیم گرفت یک سدان جدید طبق پژو 301 فرانسوی را طراحی و تولید کند. پروژه K132 از نظر طراحی جانبی به طور کامل مشابه پژو 301 است، اما در جلو و عقب طراحی جدیدی به چشم می‌خورد و این اقدام ایران خودرو برای کاهش شباهت آن با سدان فرانسوی بوده است.

ایران خودرو K132

در بخش جلو سدان جدید ایران خودرو شاهد جلوپنجره، چراغ‌ها، کاپوت، گلگیرها و سپر هستیم که به صورت کامل مجددا طراحی شده‌اند، اما نمی‌توان این بازطراحی را جالب دانست و به نظر می‌رسد شاهد یک طراحی ابتدایی هستیم که به تکامل نرسیده است. در واقع طراحان به دنبال ایجاد ظاهری متفاوت نسبت به پژو 301 بوده و روی جذابیت آن آنچنان تمرکز نداشته‌اند. در کابین شاهد سبک طراحی مشابه با پژو 301 هستیم؛ انگار برخی از قطعات به صورت مستقیم از 301 به این خودرو منتقل شده‌اند. علاوه بر این، در بخش ظاهری نیز درها، رکاب‌ها، شیشه‌ها، سقف، آینه‌های جانبی، دی‌لایت‌ها و مه شکن‌های جلو به 301 شباهت دارند.

ایران خودرو K132

پژو K132 از موتور EC5 پژو بهره می‌برد که باید این موتور را مدل بهبود یافته موتور TU5 دانست. این پیشرانه 1.6 لیتری می‌تواند قدرتی برابر 115 اسب بخار و گشتاور 150 نیوتن‌متر را ارائه دهد که نسبت به موتور TU5 حدود 7 درصد افزایش داشته است. علاوه بر این مصرف سوخت این خودرو نیز 5 درصد کمتر از موتور TU5 اعلام شده است. موتور EC5 از حدود 30 قطعه جدید بهره می‌برد و دارای استانداردهای آلایندگی یورو 5 است.

ایران خودرو K132

این پیشرانه از تکنولوژی کنترل مداوم و متغیر سوپاپ‌ها (CVVT) نیز بهره می‌برد. طبق خبرهای منتشر شده در ابتدا قرار است مدل بهبود یافته گیربکس 5 سرعت دستی پژو 206 و پژو 405 با کد BE4 قدرت تولیدی از این موتور را به چرخ‌ها منتقل کند، اما پس از تولید K132، ایران خودرو برای موتور EC5 گیربکس اتوماتیک در نظر می‌گیرد و موتور EF7 توربوشارژ را نیز به بازار عرضه می‌کند.

ایران خودرو K132

مدل پایه ایران خودرو K132 از امکاناتی چون ترمزهای دیسکی جلو و عقب، دو ایربگ، دوربین دید عقب، کامپیوتر سفری، دی‌لایت، نمایشگر لمسی، کروز کنترل و فرمان برقی برخوردار است. نسخه فول آپشن این خودرو نیز به تهویه اتوماتیک، سنسور باران، سنسور نور، سانروف، تودوزی چرمی و ایربگ‌های جانبی مجهز شده است. گفتنی است شرکت ایران خودرو برای نخستین بار در محصولات خود قصد دارد دو سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و سیستم پایش باد تایرها را سدان K132 ارائه کند.

ایران خودرو K132

ایران خودرو اعلام کرده است که پروژه K132 از داخلی‌سازی 92 درصدی بهره می‌برد و فقط 8 درصد از قطعات آن از منابع خارجی تهیه شده است. تولید مدل اولیه این خودرو توسط ایران خودرو آغاز شده  وپیش از تولید انبوه قرار است حدود 70 دستگاه از این خودرو را با هدف بررسی‌های نهایی به تولید برساند. پیش‌بینی می‌شود این خودرو تا بهمن سال 99 به مرحله تولید انبوه برسد.

ایران خودرو K132

ایران خودرو امیدوار است پروژه K132 را تا اواخر تابستان امسال در طرح‌های پیش فروش خود در مدل گیربکس دستی به بازار عرضه کند. قیمت خودرو مشابه سایپا شاهین، فاو بسترن B30 و دنا پلاس خواهد بود. برخی نیز قیمت حدود 110 تا 140 میلیون تومان را برای ایران خودرو K132 پیش‌بینی کرده‌اند. گفتنی است مقامات ایران خودرو اعلام کردند در آینده نزدیک یک نام برای خودرو پروژه K132 در نظر خواهد گرفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. شبیه کبریت توکلیه

  2. طرح دنا رو که 10 سال لفتش دادن اینو هم احتمالا اگه رئ.یس جم.هور بعدی تایید کنه یه 10 سال دیگه تولید انبوه میشه که اون موقع آش دهن سوزی نمیشه

  3. یه زمان همین کارخونه ماکسیما زانتیا رونیز قشقایی مگان حتی اواخر سراتو مونتاژ میکرد ولی چی شد؟
    دارم پولامو جمع میکنم یدونه ماشین کنترلی خوب بگیرم دیگه امیدی نیست ما اومدیم به این دنیا تا با نعمت ها آشنا بشیم ما عرضه استفاده از نعمت هارو نداریم

  4. نمای جلو که شباهت خاصی به محصولات BMW نداره و همون زبان طراحی قبلی پژو با کمی بهبود هستش.
    نمای عقب هم فرم چراغ ها بی شباهت به آزرا گرانجور و سدان های آئودی نیست

  5. قشنگه ولی شبیه خودرو های BMW شده

    • خیر، نمای جلوی این ماشین شباهت ناشیانه‌ای به مدل ۲۰۲۰ فورد ماستنگ داره. نمای عقب هم اگه با نمونه بهمن ۹۸ مقایسه کنید، متوجه می‌شید که ظاهر نهایی عقب ماشین به جای ظاهری کشیده و زیبا نمایی نچندان دلپسند داره. درکل صنعت خودروسازی کشور همینی است که چند دهه شاهد آن بودیم، نمونه دیگر ان سایپا شاهین گروه سایپا است که باوجود قدرت موتور متوسط، طراحی درهم‌برهم و امکانات پیش‌پا افتاده با قیمت سرسام اوره ۱۶۰ میلیون تومان به مردم تحویل داده می‌شه. حال این ماشین با مشخصات اعلام شده و شناختی که از گروه تولید کننده داریم، قیمت پایین ۱۸۰ تومان رو نباید انتظار داشته باشید.

  6. این ماشین به غیر از کانسپت بودن هیچ ارزش دیگه ای نداره

  7. ای جان بازم آشغال جدید…