گوشی های بالاتر از 300 یورو

افزایش عجیب و غریب قیمت گوشی های بالاتر از 300 یورو در ایران؛ به آیفون 60 میلیونی سلام کنید!

قیمت گوشی های بالاتر از 300 یورو در ایران به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرد و این گوشی‌ها در فروشگاه‌های اینترنتی مثل دیجی کالا هم موجود نیستند.

روز گذشته در خبرها داشتیم که با اعلام رسمی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوزام جانبی، واردات موبایل با قیمت بیش از 300 یورو به ایران ممنوع شده است. محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در این رابطه اعلام کرد بودجه بیش از 300 یورو حدود 15 تا 20 درصد بازار موبایل را به خود اختصاص داده و بیش از 80 درصد بازار به موبایل‌های کمتر از 300 یورو تعلق دارد. به همین دلیل با توجه به عدم تخصیص ارز و کاهش شدید منابع ارزی ایران، واردات گوشی‌های دارای قیمت بیشتر از 300 یورو به داخل کشور ممنوع اعلام شد.

انتشار این خبر با واکنش‌های مختلف فعالان بازار موبایل و همچنین کاربران همراه شد و شاهد انتقادهای زیادی به این طرح بودیم. البته سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل تاکید کرده که این قانون توسط این انجمن تصویب نشده است. حتی وزیر ارتباطات نیز تلویحا به این طرح انتقاد کرد و ضمن اشاره به ایرادهای طرح ممنوعیت واردات گوشی های بالای 300 یورو، از بازنگری این تصمیم خبر داد.

تاثیر ممنوعیت واردات گوشی های بالاتر از 300 یورو بر بازار

با این حال انتشار خبر ممنوعیت واردات گوشی های دارای قیمت بیشتر از 300 یورو باعث شد بازار موبایل به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد و در همین یک روزی که از این موضوع می‌گذرد، به وضوح می‌توانیم میزان این تاثیر را مشاهده کنیم. البته افزایش قیمت گوشی های موبایل از چند ماه پیش و با افزایش نرخ ارز شروع شده بود. به طبع با ممنوعیت واردات گوشی های بالای 300 دلار، باز هم شاهد کاهش عرضه موبایل به بازار و به دنبال آن افزایش قیمت گوشی خواهیم بود. این در حالی است که طبق آمارهای منتشر شده، در سه ماه گذشته به اندازه 3 برابر مدت مشابه سال پیش، گوشی وارد کشور شده بود و امید می‌رفت وضعیت بازار موبایل بهبود پیدا کند.

پس از منتشر شده خبر روز گذشته، سایت‌های فروش اینترنتی مثل دیجی کالا، وضعیت گوشی های آیفون اپل را به حالت ناموجود درآورده و خبری از فروش این گوشی‌ها که بالای 300 یورو قیمت دارند، نیست.

همچنین با سری به بازار متوجه می‌شویم که قیمت گوشی های بالای 300 یورو مثل آیفون‌ها و پرچمداران دیگر برندها به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. در جدول زیر، قیمت برخی از این گوشی‌ها را قبل و بعد از اعلام ممنوعیت وارداتشان مشاهده می‌کنید:

گوشیقیمت قبل از ممنوعیتقیمت بعد از ممنوعیت
آیفون 11 پرو 64 گیگ25 میلیون و 900 هزار تومان30 میلیون و 900 هزار تومان
آیفون 11 پرو 256 گیگ29 میلیون و 500 هزار تومان39 میلیون و 500 هزار تومان
آیفون 11 پرو مکس 256 گیگ34 میلیون و 500 هزار تومان51 میلیون و 500 هزار تومان
آیفون 11 پرو مکس 512 گیگ38 میلیون و 200 هزار تومان59 میلیون و 500 هزار تومان
سامسونگ گلکسی اس 2011 میلیون و 500 هزار تومان16 میلیون تومان
سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا26 میلیون تومان30 میلیون تومان
سامسونگ گلکسی زد فلیپ24 میلیون تومان35 میلیون تومان

باید دید سرانجام این قانون و وضعیت بازار موبایل کشور چگونه می‌شود؛ آیا طرح ممنوعیت واردات گوشی های دارای قیمت بیشتر از 300 یورو تصویب و اجرایی می‌شود یا خیر و در صورت اجرا شدن این طرح آیا قیمت گوشی های موبایل بیش از پیش افزایش پیدا نمی‌کند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. مملکت نیست که دیونه خونه است

  2. دوتا پیام دارم.

    ۱-جایی هست بریم اعتراض کنیم بهمون نگن خس و خاشاک و برانداز؟

    ۲-برون رفت از شرایط حال کشور،برو رفت از توهم ج.الف هست
    برون رفت از جانشینی آرماگدون
    برون رفت از گام دوم و هزاران تخیل و توهم دیگه هست.
    جلوگیری از شیفت 1/8 میلیارد دلاری هست که قبل دادگاه لاهه گرفتن
    و هزاران راه دیگه

  3. هیی من خیلی وقته قیمتا رو نگاه میکنم به امید بهتر شدنی که هیچ وقت نمیاد..