رعد و برق های مرگبار 215 نفر را در هند کشتند!

رعد و برق های مرگبار 215 نفر را در هند کشتند!

اخیرا خبر رسیده که چندین مورد از رعد و برق های مرگبار در شمال هندوستان جان 215 نفر را گرفته‌اند و گفته شده که این تنها شروع بلایای طبیعی بوده که به زودی جان عده بیشتری را خواهند گرفت.

رعد و برق های مرگبار در شمال هند، در عرض 10 روز جان 147 نفر را گرفته‌اند. کارشناسان می‌گویند که به زودی وضعیت این بلایای طبیعی بدتر خواهد شد و باید انتظار تلفات و خرابی‌های بیشتری را داشته باشیم.

بر اساس اطلاعات موجود، در ایالت شمالی هندوستان به نام بیهار (Bihar)، در طول مدت 10 روز تلفات ناشی از رعد و برق به 147 نفر رسیده و این موضوع ارتباط مستقیمی با مشکلات محیط زیستی و بحث تغییرات آب و هوایی دارد. البته این عدد تنها مختص یک بازه زمانی ده روزه بوده و گفته شده که از اواخر ماه مارس، تعداد 215 نفر کشاورز، کارگر و دام‌پرور مناطق فقیرنشین ایالت مورد نظر جان خود را از این طریق از دست داده‌اند.

لاکشمشوار رای (Lakshmeshwar Rai)، یکی از مقامات مقابله با بحران ایالت بیهار اظهار کرده که بر اساس صحبت‌های کارشناسان، می‌توان گفت که افزایش دمای ناشی از تغییرات آب و هوایی باعث بیشتر شدن تعداد رعد و برق های مرگبار و کشته شدن این افراد شده است؛ تعداد 25 نفر از این قربانیان تنها در یکشنبه گذشته و در عرض 24 ساعت جان خود را از دست داده‌اند.

مدیر دپارتمان هواشناسی هند هشدار داده که در روزهای دوشنبه و سه شنبه وضعیت شدیدتر می‌شود. بر اساس آمار هواشناسی و وضعیت سال‌های گذشته، کارشناسان هواشناسی و مقامات تصمیم گیرنده می‌دانند که بین ماه‌های ژوئن و سپتامبر هر سال، پدیده رعد و برق از هر زمان دیگری در این کشور شدیدتر می‌شود.

رکورد رعد و برق های مرگبار

با این وجود، گفته شده که در حال حاضر رکورد تلفات مربوط به پدیده مورد نظر در مقایسه با سال‌های گذشته شکسته شده است و این در حالی بوده که هنوز به ماه سپتامبر و پایان دوره رعد و برق‌ها نرسیده‌ایم.

به عنوان مثال در همین دوره در سال 2019، تنها 170 نفر قربانی رعد و برق های مرگبار شده بودند و چنین مسئله‌ای نشان دهنده بدتر شدن روز به روز وضعیت تغییرات آب و هوایی است. یکی از متخصصان هواشناسی در این رابطه می‌گوید که ناپایداری‌های عظیم و مقیاس بزرگ در اتمسفر باعث بروز آذرخش و طوفان می‌شوند و این ناپایداری‌ها به واسطه افزایش دمای ناشی از گرمایش زمین و همچنین افزایش میزان رطوبت هوا، شدیدتر شده‌اند.

رعد و برق های مرگبار 215 نفر را در هند کشتند!

برای مقابله با خطرات این بلایای طبیعی، مقامات محلی یک اپلیکیشن را توسعه داده‌اند که در مورد پیش‌بینی وقوع رعد و برق‌ها اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، اما متاسفانه از آنجایی که بیهار فقیرترین ایالت هند به حساب می‌آید، اکثر کسانی که قربانی این اتفاقات می‌شوند، به تلفن‌های هوشمند دسترسی ندارند. از طرف دیگر آماری که مطالعه کردید تنها مربوط به این ایالت بوده و گفته شده که در ایالت همسایه اوتار پرادش (Uttar Pradesh) از ماه آوریل تاکنون تعداد 200 نفر در اثر اصابت رعد و برق کشته شده‌اند.

یکی از قابل‌توجه‌ترین آمار مربوط به کشته شدن افراد در اثر رعد و برق های مرگبار به سال 2018 مربوط می‌شود. آمار ملی جمع‌آوری شده در هندوستان نشان می‌دهد که در این سال تعداد 2300 نفر قربانی اصابت آذرخش شده‌اند.

تغییرات آب و هوایی

با اینکه دوره مورد نظر بین ماه‌های ژوئن تا سپتامبر، اهمیت بسیار زیادی در تامین منابع آب شیرین کشورهای آسیایی دارد، اتفاقاتی مانند این رعد و برق‌ها و بلایای طبیعی ناشی از وضعیت آب و هوایی در این ماه‌ها هر ساله جان تعداد زیادی از شهروندان کشورهای تحت تاثیر را می‌گیرند.

از طرف دیگر همان‌طور که اشاره شد، تغییرات آب و هوایی و مشکلات مربوط به آن به افزایش شدت این بلایا کمک کرده‌اند و در حالی که کشورهای ثروتمند و بازیگران اصلی بحران گرمایش سیاره، از محل وقوع تاثیرات مخرب اقدامات خود دور هستند، ساکنان مناطق فقیرنشین و کشورهای نه‌چندان ثروتمند مجبورند تا با تبعات گرم شدن سیاره دست و پنجه نرم کنند.

به نظر می‌رسد که تا زمان رسیدن تاثیرات گرمایش زمین به کشورهای ایجاد کننده این گرمایش، دیگر ساکنان فقیر سیاره باید قربانی بلایای طبیعی ایجاد شده باشند؛ اما امید است که با افزایش آگاهی و عزم جمعی مردم جهان و همچنین اقدامات انسان دوستانه افراد تاثیرگذار، چنین روندی تغییر کرده و پیش از بحرانی‌تر شدن شرایط، اقدامات جدی و موثری در راستای توقف فرآیند تغییرات آب و هوایی صورت بگیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*