واردات گوشی

واردات گوشی های بالای 300 یورو ممنوع است؛ واردات آیفون تهدیدی برای خوراک مردم!

رئیس انجمن واردکنندگان موبایل و مدیر سامانه همتا در یک نشست خبری در رابطه با ممنوعیت واردات گوشی های بالای 300 یورو توضیح دادند.

روز گذشته نشست خبری «کالبدشکافی تبصره منع واردات موبایل بالای 300 یورو» با حضور اعضای انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی و همچنین مدیران سامانه همتا برگزار شد. در این نشست خبری، حسین یوسفیان، مدیر سامانه همتا اعلام کرد ممنوعیت واردات گوشی های بالای 300 یورو ادامه دارد و از سه ماه گذشته تاکنون به گوشی‌هایی که بیشتر از 300 یورو قیمت دارند، ارز تخصیص داده نمی‌شود.

به گفته حسین یوسفیان، در سال گذشته بالغ بر 15 میلیون و 300 هزار دستگاه گوشی وارد کشور شد که نزدیک به 14 میلیون دستگاه آن کمتر از 300 یورو قیمت داشتند و تنها 1.4 میلیون دستگاه دارای قیمت بالاتر از 300 یورو بودند. مدیر سامانه همتا اضافه کرد در سال 1398 فقط 9 درصد بازار گوشی های هوشمند در ایران در اختیار گوشی های بالاتر از 300 یورو بود. حسین یوسفیان در ادامه افزود:

در سال 98 حدود 940 هزار دستگاه گوشی مسافری وارد کشور شد که 460 هزار دستگاه بالای 300 یورو قیمت داشتند و از این تعداد 40 هزار دستگاه، گوشی های آیفون اپل بودند. حدود 14 برابر این رقم به صورت مسافری وارد کشور شده که تحلیل‌ها نشان می‌دهند به صورت قاچاق بودند. در سال گذشته، حدود 500 میلیون یورو گوشی اپل به کشور وارد شد که این رقم فقط 4 درصد بازار را تامین کرد.

مدیر سامانه همتا می‌گوید در صورت ادامه داشتن واردات گوشی های آیفون اپل، در گوشی های برندهای دیگر شاهد کاهش عرضه و در نتیجه افزایش قیمت خواهیم بود. به گفته یوسفیان، اخباری که در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده و می‌گویند واردات در سه ماهه اول امسال سه برابر شده، درست نیست. در واقع در سه ماه اول امسال واردات گوشی 600 هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است. در آماری که از سوی گمرک منتشر شد، فقط واردات تجاری در نظر گرفته شد، در حالی که در سال گذشته واردات مسافری بیشتر از امسال بود.

یوسفیان همچنین اضافه کرد اگر به واردات گوشی های گران قیمت مثل محصولات آیفون اپل ادامه بدهیم، مجبور می‌شویم از مواردی مانند خوراک مردم بزنیم. گوشی های بالای 300 یورو در سال 99 حدود 28 درصد منابع ارزی واردات موبایل را به خود اختصاص داد، در حالی که فقط 6 درصد نیاز بازار را تامین کردند.

ممنوعیت واردات گوشی های بالای 300 یورو به نفع مردم است

همچنین در این نشست خبری، حسین غروری رام، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، محدودیت در واردات گوشی های بالای 300 یورو را به نفع بازار موبایل و مردم دانست و گفت در ابتدا قرار بود واردات گوشی های بالای 150 یورو ممنوع شود، اما در نهایت با برگزاری جلسه‌های متعدد، اجازه واردات موبایل تا 300 یورو را به دست آوردیم. وی اضافه کرد:

اگر شرایط خوب بود و ارز برای تزریق به بازار وجود داشت، ما مخالف طرح ممنوعیت واردات گوشی های بالای 300 یورو بودیم، اما اکنون ارزی در کار نیست. این شرایط نه به ضرر مردم است و نه به ضرر واردکنندگان. وقتی 91 درصد نیاز بازار در اختیار گوشی های کمتر از 300 یورو قرار دارد، باید سعی کنیم این نیاز را تامین کنیم و نباید به خاطر یک درصد محدود، کل بازار موبایل را به چالش بکشیم.

رئیس انجمن واردکنندگان موبایل در ادامه گفت قیمت موبایل در بازار ایران از همه جای دنیا ارزان‌تر است و این ادعا را ثابت کردیم. کافی است قیمت یک مدل گوشی را در آمریکا یا سایت‌های فروش اینترنتی مثل آمازون در دلار 22 هزار تومانی ضرب کنید و با فروشگاه‌های داخلی مقایسه کنید تا متوجه شوید حتی در برخی موارد، گوشی های ما از قیمت جهانی هم ارزان‌تر است!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

21 دیدگاه

  1. سلام نگید تحریم اثری ندارد اثرش گذاشته

  2. احتمالا میخوان با این طرح که ظاهرا به نفع مردم هست ولی باطنا به نفع برند موبایل ایرانی هست مافیای جدید در صنعت موبایل رو تو کشور راه بندازن
    یادتون باشه بعد ها حتی روی گوشیهای خارجی از ارزون تا گردنش گمرک چند صد درصدی اعمال میکنن خلاصه مراقب باشید

  3. اول اینکه مگ به مردم گوشی مفتیمیدید ؟؟؟ مردم دارن با قیمتی خیلی باتر تر میخرن تازه ریجستری هم که هست دیکه چتونه ؟؟
    دوم اینکه کمتر پول ببرید فلستین و عراق

  4. تنها کسی که مقصر خود دولت عزیز و مدیریت فاجعه بارشه…
    تا کی دشمنی

  5. ممنوعیت وارادات خودرو باکیفیت خارجی
    بسته شدن خط مونتاژ لوازم خانگی ژاپنی و جایگزینی با نمونه چینی
    حالا هم ممنوعیت واردات موبایل بالای 300

  6. تل کی قراره مردم رو احمق فرض کنن !؟
    اولا این پول یک صدم پولایی که واسه کمک به عتتبات و سایر کشور های عربی میره هم نیست
    دوما هرموقع حج و سفر کربلا و خروج آقا زاده ها ممنوع شد ما میفهمیم که کشور در شرایط خوبی نیست و منطقیه که آیفون دستمون نگیریم

  7. جناب اهورا نیازی فکر کنم سایتت زیادی کرده رو دستت ؟ درست میگم ؟ منظورم واضح نیست ؟

  8. بنظرم خوبه که ورود آیفون ممنوع بشه چون حتی نمیذاره ایرانی id درست کنه و بهتر که پول توی جیب این شرکت با محصولاتی با قیمت کذایی نره، درسته مستقیم پول ما به اپل واریز نمیشه ولی وقتی از امارات و چین و غیره ایفون وارد میشه و اون ها هم از اپل خرید میکنند پس بالاخره پول ما با واسطه به اپل میرسه که بهتره برای شرکتی که هیچ ارزشی برای ایران قائل نیست این منبع مالی قطع بشه منتهی امیدوارم این رویه به بهانه های دیگه به شرکت های دیگه مثل سامسونگ و شیائومی و نوکیا و هواوی و امثالهم کشیده نشه

  9. عجب چرت و پرتی گفته این یارو :
    “رئیس انجمن واردکنندگان موبایل در ادامه گفت قیمت موبایل در بازار ایران از همه جای دنیا ارزان‌تر است و این ادعا را ثابت کردیم. کافی است قیمت یک مدل گوشی را در آمریکا یا سایت‌های فروش اینترنتی مثل آمازون در دلار ۲۲ هزار تومانی ضرب کنید و با فروشگاه‌های داخلی مقایسه کنید تا متوجه شوید حتی در برخی موارد، گوشی های ما از قیمت جهانی هم ارزان‌تر است!”

    خب موبایلی که خودش هزار دلار قیمت داره ضرب در 22 تومان میشه 22 میلیون الان آیفون و کلاً هر گوشیی که هزار دلاره کجاش 22 تومانه آیفون که الان به بالای 30 رسیده طرف حالش اصلاً خوش نیستا

    • این یارو عقلش کمه

      واردات گوشی موبایل با عرض نیمایی انجام میشه و مثلا اگر قیمت دلار صرافی ۲۲ هست، ارز نیمایی ۱۷ هستش

      باید گوشی ۱۰۰۰ دلاری در ۱۷ ضرب بشه نه در ۲۲

      با سپاس

  10. گوشی های ما از قیمت جهانی هم ارزان تر است من اونجا بودم یکی میخوابوندم زیر گوشش

  11. از ماست که بر ماست
    وقتی با بی عرضگی مردم مواجهیم هر کاری که میخوان میتونن انجام بدن
    ان زمانی که طرح مبارزه با قاچاق موبایل و ان زمانی که طرح رجیستر میخواستن اجرا کنن صدای اعتراض بلند مردم و بی عرضگی و بی تفاوتی مردم نشنیدن پس حق دارن اینبار هم هر بلایی سرمون بیارن و نظاره گر بدبختی خودمون باشیم

  12. به نظر من آیفون از اولش هم نباید وارد ایران میشد،چرا باید ما کالای کشوری را بخریم که ما را تحت شدیدترین تحریم ها قرار داده و از این حماقت ما سالانه میلیاردها دلار به جیب بزنه!؟
    نداشتن فرهنگ یعنی همین،مثلا بودن آیفون چه سودی به ما رسونده که نداشتنش به ما ضرر بزنه جز اینکه تو این شرایط بد اقتصادی میلیون ها دلار ارز از کشور ما خارج میکنه،من مخالف تکنولوژی نیستم اتفاقا بیشتر مواقع گوشیهای پرچمدار میگیرم دستم ولی آیفون هرگز

    • اگه بر اساس حرف شما پیش بریم هیچ گوشی نمیتونیم دست بگیریم چون همشون سیستم عامل آمریکایی روشون نصبه از اندروید گوگل گرفته تا آی اوس اپل حتی مایکروسافت هم رو ویندوز فون ها از ویندوز استفاده کرده که اونم مال آمریکاس الان لپ تاپ خونه یا کامپیوتر از ویندوز آمریکایی استفاده میکنه پس نباید استفاده بکنیم دیگه؟این حرفتون درست نیس تازشم گوگل پلی مارو تحریم کرده برای استفاده کامل ازش باید از چیز شکن استفاده کنین تمام استور ها همینجوره تازه آیفون نیازی به استفاده از اون نرم افزار برای اجرای اپ استور نیس همه اینا به کنار هواوی و سامسونگ و خیلی از شرکتا مارو تحریم کردن و اصلا جنسی به کشور ما نمیفروشن همه اینا مث آیفون وارد کشور میشه لطفا تحقیق کنین نگین که فقط آیفون بده همه شرکتا ایرانو تحریم کردن فقط اپل نیست

  13. اون قدر دلار رفت بالا ک دیگه کسی سمت گوشی گرون نمیره
    وخود ب خود واردات گوشی ارزون بیشتر میشه
    گران شدن از ی طرف ب نفع دولت هم هست دیگه کسی چیزی نمیتونه بخره و تموم پول وارد بورس میشه
    و دولت با مالیات ۱.۵ درصد خنده دار ب راحتی روزی ۱ تا ۲.۵ میلیون بشکه نفت از این طریق درامد داره
    یعنی از این جیب میگیره میده اون جیب و ما خرسند شادمان منتظر انتخابات بعدی برای نشان دادن جاهلیت بیش از حد

  14. برندی که ایرانی ها رو تحریم کرده و کاربر نمیتونه درست ازش استفاده کنه .قیمتش هم یه جوری هست که یه اقلیت خاص بخرن چه فایده ای داره که ورود پیدا کنه .

  15. احتمالش خیلی کمه که فقط از ورود آیفون ها به کشور جلوگیری بشه و بقیه پرچمدار های اندرویدی ورودشون ممنوع نشه.خودشون گفتن که دولت اول میخواست از ورود گوشی های بالای 150 یورو (یعنی حتی redmi note 9 هم که خیلی ارزونه بالای این مقدار میشه) جلوگیری کنه.این یعنی عملا دیگه نمیخوان هیچ دلاری حتی دلار 23 هزار تومنی رو برای واردات گوشی ها به کشور اختصاص بدن که نشون میده اوضاع ذخایر ارزی خیلی خیلی خرابه.حتی اگر هم فقط جلوی ورود آیفون ها گرفته بشه مطمئنا از نظر قیمتی در ایران تاثیرش رو توی پرچمدار های شرکت های دیکه میزاره

  16. ای کاش محدود به آیفون باشد . در جلسه ممنوعیت ذکر شده ، گفته شده بود برای تامین ارز خوراک مردم مجبور
    به این کار شدیم .

    با توجه به سیر صعودی دلار ، انتخابات آمریکا و بدتر شدن شرایط ، مطمئن باشید محدودیت رو به 150 یورو میرسونند !

  17. ورود گوشی های آیفون ممنوع بشه بهتره
    اول اینکه کاربرای ایرانی کلی محدودیت دارن برای استفادش
    دوم اینکه “معمولا” یه مشت مرفه بی درد میرن آیفون میخرن و صرفا برای اینکه بگن ما لاکچری هستیم و… ازین جور چیزا
    من نظر شخصیم اینه که برای ما ایرنیا خرید ایفون حماقته محضه بخاطر شرایطی که داریم