40 درصد مبتلایان به کرونا هیچ علامتی از بیماری ندارند!

40 درصد مبتلایان به کرونا هیچ علامتی از بیماری ندارند!

بر اساس تخمین جدید و نگران کننده مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC)، تا میزان 40 درصد مبتلایان به کرونا هیچ نشانه‌ای از این بیماری مرگبار دستگاه تنفسی ندارند!

آمار مبتلایان به کرونا تا زمان نگارش این مقاله بیش از 13 میلیون نفر بوده و بر اساس برآورد نگران کننده‌ای که اخیرا مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) منتشر کرده، حجم زیادی از افراد آلوده به این بیماری مرگبار دستگاه تنفسی بدون نشانه و در ظاهر سالم به نظر می‌رسند. در بررسی این خبر با ما همراه باشید.

حدودا چندین هفته بعد از گزارش اولین موارد ابتلا به کووید 19 بود که اولین صحبت‌های نگران کننده در مورد انتقال ویروس از کسانی که هیچ نشانه‌ای از بیماری ندارند، خبرساز شد. چنین مسئله‌ای به واسطه نبود علائم بیماری در افراد مورد نظر و در نتیجه، دشواری تشخیص آلودگی آن‌ها مهم بوده، چرا که وقتی تعداد زیادی از مبتلایان به کرونا در ظاهر سالم به نظر می‌رسند، تصور غلط در مورد آلوده نبودن آن‌ها باعث می‌شود تا ویروس کووید 19 از این طریق به راحتی به سایر افراد جامعه سرایت کند و جان عده بیشتری را بگیرد.

در همین رابطه، برآورد جدید CDC هم نسبت به آمار و تخمین‌های گذشته، میزان نگرانی در مورد خطر افراد بدون علائم بیماری را بالا برده و اعلام شده که به احتمال قوی 40 درصد مبتلایان به کووید 19 به اصطلاح حاملان خاموش هستند. گفته شده که هر شخصی که بدون نشانه‌های بیماری، به کرونا آلوده باشد، می‌تواند تا میزان 75 درصد در آلودگی افراد سالم نقش داشته باشد.

خطرات متوجه مبتلایان به کرونا

در ماه می گذشته بود که سازمان CDC عدد مربوط به مبتلایان خاموش کرونا را 35 درصد اعلام کرده بود، اما به گزارش سی ان ان (CNN)، با توجه به تازه‌ترین اطلاعات جمع‌آوری شده مربوط به اواخر ماه میلادی گذشته، برآورد مورد نظر 40 درصد است. از طرف دیگر، CDC پیش از این اعلام کرده بود که مبتلایان به کرونا که هیچ نشانه‌ای ندارند، به صورت کامل و 100 درصدی برای سایر افراد سالم خطرناک هستند، اما تازه‌ترین اطلاعات از کمتر بودن این خطر خبر می‌دهند.

در گزارش سازمان کنترل بیماری‌های ایالات متحده در مورد نرخ مرگ و میر تمامی حاملان ویروس کووید 19 اطلاعات جالبی منتشر شده و این‌طور که به نظر می‌رسد، احتمال فوت هر شخص آلوده به این بیماری دستگاه تنفسی تا میزان 0.65 درصد است. عددی که به ظاهر کوچک می‌آید، اما وقتی آن را در مقیاس یک کشور 80 میلیونی و یا یک سیاره 7 میلیاردی در نظر می‌گیرم، دیگر کوچک و جزئی نیست.

40 درصد مبتلایان به کرونا هیچ علامتی از بیماری ندارند!

در حالی هم که ایالت‌های جنوبی و غربی آمریکا با مشکلات جدی در مورد افزایش تعداد مبتلایان به کرونا مواجه هستند، CDC و سازمان بهداشت جهانی (WHO) اطلاعات خود در مورد انتقال ویروس را به‌روزرسانی کرده‌اند.

در پنجشنبه گذشته بود که WHO برای اولین بار نگرانی‌ها در مورد نحوه انتشار ذرات ویروس در هوا را بالا برد و احتمال آلوده شدن افراد از طریق ذرات ریز آئروسل را تایید کرد. ذرات مورد نظر که از طریق عطسه، سرفه، حرف زدن و نفس کشیدن مبتلایان در هوا پخش می‌شوند، برخلاف ذرات سنگین‌تر، می‌توانند تا چندین ساعت در هوا معلق بوده و فاصله‌ای بسیار بیشتر از فاصله دو متری توصیه توسط دانشمندان را طی کنند.

بازگشایی مدارس و برداشتن محدودیت‌ها

پیش از این تصور می‌شد که ذرات فوق‌العاده ریز مورد نظر توانایی آلوده کردن افراد سالم را ندارند، اما مقالات گوناگون از چین و سراسر جهان، در کنار تلاش چند صد دانشمند برجسته بین‌المللی برای تایید این موضوع، باعث شد تا WHO توصیه‌های خود در مورد خطر ذرات آئروسل را به‌روزرسانی کند.

بحث حاملان خاموش ویروس کووید 19 هم نگرانی دیگری بوده که همانند خطر ذرات آئروسل، باید به آن پرداخته شود. در حالی که برای برداشتن محدودیت‌ها و بازگشایی مدارس در آمریکا و کشورهای دیگر برنامه‌هایی پیشنهاد شده، بسیاری از متخصصان و افراد دخیل با استناد به داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، نگرانی خود را ابراز کرده‌اند.

در حالی که CDC خطر بروز علائم شدید و مرگ کودکان در مقایسه با سایر مبتلایان به کرونا را بسیار پایین اعلام کرده‌، متخصصان این سازمان می‌گویند که اعضای کم سن و سال جامعه می‌توانند همانند واسطه‌هایی برای جابه‌جایی ذرات ویروسی عمل کنند و به عنوان کسانی که هیچ نشانه‌ای در آن‌ها بروز نمی‌کند، کووید 19 را از طریق مدارس به سایر کودکان و در نتیجه، والدین و افراد بززرگسال منتقل کنند.

با این حال کارشناسانی مانند جراح کل ایالات متحده، جروم آدامز (Jerome Adams) هم صحبت‌های جالب‌توجهی را در مورد همکاری عمومی برای مقابله با پاندمی کرونا مطرح کرده‌اند. آدامز می‌گوید که با وجود افزایش شدید تعداد مبتلایان به کرونا این امکان وجود دارد که اعضای جوامع با رعایت نکات پایه‌ای مانند پوشیدن ماسک صورت، رعایت فاصله حداقلی دو متر به هنگام صحبت با دیگران و همچنین جدی گرفتن سایر اصول فاصله‌گذاری اجتماعی، در ظرف مدت چند هفته آمار افراد مبتلا را به شدت پایین بیاورند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. بدنای قوی علامتی بروز نمیدن

  2. بنظر من الان همه همه گرفتن حتما