توصیه‌های ناسا برای تماشای دنباله‌دار زیبای نئووایز در روزهای اخیر

توصیه‌های ناسا برای تماشای دنباله‌دار زیبای نئووایز در روزهای اخیر

دنباله‌دار نئووایز (NEOWISE) جرم آسمانی شگفت‌انگیزی بوده که هر چند هزار سال یک‌‌ بار از نزدیک زمین عبور می‌کند. به تازگی هم ناسا روش دیدن این دنباله‌دار در روزهای اخیر را برای علاقه‌مندان به اشتراک گذاشته است.

ناسا به تازگی اطلاعات جالب‌توجهی برای تماشای دنباله‌دار نئووایز (NEOWISE) منتشر کرد. این جرم آسمانی شگفت‌انگیز هر چند هزار سال یک‌بار از نزدیک مرکز منظومه شمسی عبور می‌کند و در روزهای اخیر شانس این را خواهیم داشت تا بدون هیچ تجهیزات خاصی آن را در آسمان شب ببینیم.

آژانس فضایی آمریکا اعلام کرده که ساکنان نیمکره شمالی زمین فرصت این را دارند تا دنباله‌دار NEOWISE را در طول چندین شب آینده در آسمان تماشا کنند و اگر به هر دلیلی امشب یا شب‌های دیگر فرصت دیدن دنباله‌دار را از دست دادید، می‌توانید تا روز 23 جولای، شانس خود را برای دیدن این جرم آسمانی که قدمتی نزدیک به قدمت منظومه شمسی دارد، امتحان کنید.

در ماه مارس گذشته بود که تجهیزات و تلسکوپ نئووایز ناسا این دنباله‌دار را در آسمان کشف کرد و از آن زمان اسم جرم آسمانی مورد نظر از روی نام پروژه رصد اجرام آسمانی نزدیک زمین این آژانس فضایی انتخاب شده است. البته همان‌طور که اشاره شد، ناسا اعلام کرده که هر 6800 سال یک‌بار، NEOWISE در آسمان زمین پدیدار می‌شود و علاقه‌مندان به هیچ وجه فرصت دیدن دنباله‌دار با چشمان خود را از دست ندهند.

موقعیت دنباله‌دار نئووایز

گفته شده که ساکنان نیمکره شمالی زمین، باید در روزهایی که هوا صاف است، درست پس از غروب خورشید قسمت شمال غربی آسمان را رصد کرده و به دنبال مجموعه هفت ستاره‌ای ملاقه بزرگ (Big Dipper) بگردند. این هفت ستاره در صورت فلکی دب اکبر قرار دارند و همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینیم، مجموعه آن‌ها شبیه به یک ملاقه بزرگ است:

توصیه‌های ناسا برای تماشای دنباله‌دار زیبای نئووایز در روزهای اخیر

برای بهتر دیدن نئووایز توصیه شده که علاقه‌مندان از مناطق شهری و بخش‌هایی از شهر که آلودگی نوری تماشای آسمان شب و ستاره‌ها را مشکل می‌کند، دور شوند. از طرف دیگر برای با استفاده از تلسکوپ‌های معمولی یا دوربین‌های شکاری هم می‌توان دنباله‌دار را راحت‌تر پیدا کرد. این جرم آسمانی در زیر مجموعه ملاقه بزرگ قرار گرفته و از امشب تا 23 جولای، هر شب موقعیت آن کمی بالاتر رفته و پیدا کردن آن ‌هم به دلیل نزدیک شدن به ملاقه بزرگ، راحت‌تر خواهد بود.

اگر مانند بسیاری از علاقه‌مندان، به تلسکوپ یا دوربین شکاری دسترسی ندارید، کارشناسان ناسا می‌گویند که دنباله‌دار NEOWISE همانند یک ستاره محو دیده می‌شود و دنباله آن هم با چشم غیر مسلح قابل تشخیص است. با این حال سایر علاقه‌مندان که به تجهیزات پیشرفته‌تری دسترسی دارند از چند روز پیش که نئووایز در آسمان پدیدار شده بود، تصاویر جالب‌توجهی از آن را به ثبت رسانده‌اند. انتظار می‌رود که تا 23 جولای عکس‌های بهتر و جالب‌تری هم ثبت شوند و اگر به هر دلیلی از دیدن دنباله‌دار مورد نظر محروم شدید، می‌توانید از این تصاویر لذت ببرید.