کاوشگر اماراتی امید با موفقیت راهی سیاره مریخ شد

کاوشگر اماراتی امید با موفقیت راهی سیاره مریخ شد

کاوشگر اماراتی امید (Hope probe) فضاپیمایی متعلق به امارات متحده عربی بوده که به عنوان اولین ماموریت جهان عرب برای رسیدن به یک سیاره دیگر، به تازگی به مقصد مریخ زمین را ترک کرد. در بررسی این اتفاق با ما همراه باشید.

از مدتی پیش خبر تلاش امارات متحده عربی برای ساخت و پرتاب کاوشگر اماراتی امید (Hope probe) خبرساز شده بود و اخیرا هم خبر رسیده که این تلاش‌ها با پرتاب موفقیت‌آمیز فضاپیما به سمت سیاره مریخ، به ثمر نشسته‌اند.

پرتاب کاوشگر اماراتی امید به فضا

همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینیم، عکس مورد نظر پرواز راکت H-2A، حامل کاوشگر مریخی الامال (Al-Amal) یا همان امید را از سکوی پرتاب تانگاشیما (Tanegashima) در ژاپن نشان می‌دهد. گفته شده که حدودا یک ساعت بعد از جدا شدن موشک از زمین، فضاپیما با موفقیت از راکت جدا شده و به عنوان اولین تلاش جهان عرب برای فرستادن تجهیزات کاوش به مریخ، به سمت سیاره سرخ روانه شده است. این اقدام، امارات را در کنار روسیه و چین، به عنوان کشورهایی غیر از آمریکا که قصد رسیدن به مریخ را دارند، قرار می‌دهد.

زمان پرتاب این راکت و محموله آن، به علت مشکلات آب و هوایی از چند روز پیش به تعویق افتاده بود و در نهایت اعلام شد که در ساعت 02:28 بامداد روز دوشنبه، 30 تیر ماه به وقت ایران، موشک ژاپنی کاوشگر اماراتی امید را با موفقیت از زمین جدا کرده است. همان‌طور که اشاره شد یک ساعت بعد از این اتفاق شادی و هیجان دانشمندان ژاپنی در اتاق کنترل موشک و همچنین خوشحالی تیم اماراتی نشان داد که الامال بدون هیچ مشکلی از راکت جدا شده و همان‌طور که مدیر ارشد پروژه این کاوشگر، سارا الامیری (Sarah al-Amiri) گفته، دیدن موفقیت ماموریت در مراحل اولیه فوق‌العاده شگفت‌انگیز است.

الامیری که به عنوان وزیر علوم پیشرفته امارات هم فعالیت می‌کند، در مصاحبه‌ای اعلام کرده که کاوشگر مریخی امید، آینده امارات خواهد بود.

کاوشگر اماراتی امید با موفقیت راهی سیاره مریخ شد

دیگر تلاش‌ها برای کاوش مریخ

البته کاوشگر اماراتی امید تنها فضاپیمایی نیست که در این روزها قصد رسیدن به سیاره مریخ را دارد. از آنجایی که در حال حاضر، سیاره زمین و مریخ در نزدیک‌ترین فاصله نسبی به هم قرار دارند، کاوشگر استقامت ناسا که با نام مریخ 2020 شناخته می‌شود به زودی به مقصد سیاره سرخ، سوار راکتی فضایی خواهد شد.

به علاوه، چینی‌ها هم با ساخت فضاپیمای Tianwen-1 قصد کاوش در سیاره سرخ را دارند و فضاپیمای آن‌ها هم به زودی شروع به کار می‌کند. گفته شده که در ماه اکتبر امسال، زمین و مریخ در فاصله نسبتا نزدیک 62 میلیون کیلومتری از هم قرار دارند و اگر ناسا یا چین فرصت پرتاب کاوشگرهای خود را از دست بدهند، تا قرارگیری دو سیاره در چنین فاصله نزدیکی باید تا سال 2022 صبر کرد.

کاوشگر اماراتی امید در ماه فوریه سال آینده میلادی به مریخ می‌رسد، اما برخلاف فضاپیماهای آمریکایی و ژاپنی، تنها در مدار سیاره سرخ باقی خواهد ماند. گفته شده که الامال می‌تواند تمامی طول یک سال مریخی، یعنی 687 روز را به دور این جرم آسمانی بچرخد و اطلاعات فوق‌العاده ارزشمندی را در مورد آب و هوای مریخ در طول کل فصول سیاره تهیه کند.

بشریت تصمیم دارد تا حداقل در صد سال آینده امکان زندگی انسان‌ها روی سیاره سرخ را فراهم کند و تحقیقات دانشمندان اماراتی هم می‌تواند کمک بزرگی به این هدف شگفت‌انگیز باشد.

کمک امارات به جامعه علمی

دولت امارات در توییتر اعلام کرده است که کاوشگر اماراتی امید در کنار اهداف علمی شگفت‌انگیز در نظر گرفته شده، پیام صلح، امید و افتخار منطقه عرب نشین خاورمیانه را به جهانیان اعلام می‌کند و به سهم خود، کلیدی برای رسیدن به دوران طلایی اسلام و جهان عرب خواهد بود.

از دهه 60 میلادی چندین فضاپیما به قصد کاوش سیاره سرخ راهی مریخ شده‌اند و با اینکه تعدادی از آن‌ها در ماموریت خود موفق نبودند، می‌دانیم که تلاش‌های بشر برای جمع‌آوری اطلاعات دقیق و ارزشمند از همسایه خود در منظومه شمسی، چندین دهه قدمت دارد.

حدودا ده سال پیش بود که دانشمندان خبر وجود منابع باستانی آب جاری روی سیاره سرخ را در تاریخ چندین میلیارد ساله این جرم آسمانی، منتشر کردند. از همان زمان تاکنون، تلاش‌ها برای کاوش و بهره‌برداری از مریخ شدت گرفته و در سال‌های اخیر هم شاهد تلاش بی‌وقفه شرکت‌های خصوصی مانند اسپیس ایکس و همچنین آژانس‌های فضایی دولتی گوناگون در سراسر جهان، برای رسیدن به مریخ هستیم.

عمران شرف (Omran Sharaf)، از مدیران اصلی پروژه الامال اعلام کرده که کاوشگر اماراتی امید دیدی مخصوص و منحصر به فرد از مریخ را به ما می‌دهد و این اولین بار خواهد بود که بشریت و جامعه علمی اتمسفر و آب و هوای مریخ را در تمام طول سال و تمامی مناطق مختلف سیاره، مورد بررسی قرار می‌دهد.

شرف می‌گوید که استراتژی کشور او، کمک به تلاش‌های بشریت برای ایجاد تمدن مریخی روی سیاره سرخ بوده و به غیر از تلاش‌های امارات برای نمایش توان علمی و تکنولوژیکی خود، کاوشگر مریخی امید قدم بزرگی در راستای رساندن انسان‌ها به مریخ خواهد بود.