فضاپیمای تیانون 1 چین به زودی به مریخ می‌رود

فضاپیمای تیانون 1 چین به زودی به مریخ می‌رود

تازه‌ترین خبرها نشان می‌دهند که فضاپیمای تیانون 1 (Tianwen-1) چین هم‌اکنون یک قدم به راهی شدن به سمت سیاره مریخ نزدیک‌تر شده است؛ در بررسی خبر تلاش چینی‌ها برای رسیدن به سیاره سرخ با ما همراه باشید.

فضاپیمای تیانون 1 (Tianwen-1) تلاش آژانس فضایی چین برای فرستادن کاوشگری از طرف این کشور به سیاره مریخ بوده و تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهند که چینی‌ها هم‌اکنون مجموعه تجهیزات این ماموریت را سوار موشک مورد نظر برای پرتاب به سمت سیاره سرخ کرده‌اند.

تیانون 1 در حقیقت نام مجموعه‌ای از یک وسیله فرود روی مریخ، یک مریخ‌نورد و یک مدارگرد بوده که به عنوان اولین تلاش چینی‌ها برای فرستادن تجهیزات ساخت خود به سیاره همسایه ما در منظومه شمسی، شناخته می‌شود. در همین رابطه و پس از اخبار مختلفی که در مورد فعالیت‌های چین برای این ماموریت منتشر می‌شد، به تازگی گفته شده که موشک حامل فضاپیمای مورد نظر هم‌اکنون در سکوی پرتاب قرار گرفته است.

این موشک از سکوی پرتاب ونچنگ (Wenchang) در جنوب چین به فضا فرستاده می‌شود و نام راکت مورد استفاده هم “Long March-5” است. با وجود اخبار مختلف منتشر شده در این رابطه، هنوز مقامات چینی تاریخ و ساعت دقیق پرتاب را اعلام نکرده‌اند و گفته شده که به احتمال قوی در اواخر ماه جاری میلادی یا اوایل ماه آگوست، این پرتاب انجام خواهد شد.

رکوردشکنی با فضاپیمای تیانون 1

بر اساس اطلاعات موجود، جابه‌جایی راکت مورد نظر از محل ساخت به سکوی پرتاب حدودا 2 ساعت زمان برده و مسئولین پروژه فضاپیمای تیانون 1 هم مدت‌هاست که در حال آماده‌سازی این موشک هستند. با اینکه پیش از این Long March-5 در آزمایش‌های پرتابی گوناگون عملکرد مناسبی داشته، پرتاب تیانون 1 به فضا اولین ماموریت واقعی و عملی آن خواهد بود.

نکته جالب‌توجه در مورد ماموریت تیانون 1 چین این بوده که آژانس فضایی این کشور قصد دارد تا در اقدامی جاه‌طلبانه، فرستادن تجهیزات فرود، مدارگرد و مریخ‌نورد را در یک ماموریت واحد انجام دهد. مسئولان پروژه مورد نظر اعلام کرده‌اند که در حال حاضر هدف اصلی تیم دانشمندان سوخت‌رسانی به موشک مورد استفاده و آماده کردن مریخ‌نورد برای رسیدن به سطح مریخ است. چینی‌ها قصد دارند تا از طریق پروژه تیانون 1 اطلاعات مورد نیاز برای ماموریت‌های کاوشی آینده در مریخ را تهیه کنند.

مقامات چینی اعلام کرده‌اند که فضاپیمای تیانون 1 اولین تلاش این کشور برای رساندن فناوری فضایی خود به سطح بین سیاره‌ای بوده و در عین حال، جامعه بین‌المللی هم از این اقدام چین حمایت کرده است. به علاوه، همان‌طور که اشاره کردیم تا پیش از این سابقه نداشته که در یک ماموریت واحد و با استفاده از یک موشک، تمامی تجهیزات زمینی و هوایی برای کاوش مریخ به این سیاره فرستاده شود. با این حال به نظر می‌رسد که آژانس فضایی چین در تازه‌ترین اقدام خود قصد رسیدن به این هدف جاه‌طلبانه را دارد.