ویدیو خیره کننده تایم لپس دنباله دار نئووایز از دید فضانوردان ناسا

ویدیو خیره کننده تایم لپس دنباله دار نئووایز از دید فضانوردان ناسا

دنباله دار نئووایز (NEOWISE) یک جرم آسمانی چند میلیارد ساله بوده که در تازه‌ترین ویدیو تایم لپس منتشر شده، می‌توان زیبایی آن در آسمان را به خوبی دید.

در این مطلب قصد داریم تا ویدیو تایم لپسی که تصاویر آن توسط یکی از فضانوردان ناسا از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) به ثبت رسیده را تماشا کنیم. در این ویدیو دنباله دار نئووایز (NEOWISE) به خوبی دیده می‌شود؛ دنباله‌داری که چندین میلیارد سال قدمت داشته و در این روزها می‌توان آن را در آسمان شب سیاره دید.

ویدیویی که در ادامه می‌بینیم، در 5 جولای از پنجره ISS به ثبت رسیده و در نیمه دوم آن می‌توان دنباله‌دار تازه کشف شده نئووایز را به هنگام عبور این آزمایشگاه فضایی از فراز خاورمیانه به خوبی دید. باب بهنکن (Bob Behnken)، فضانورد ناسا که به تازگی در کپسول دراگون سرنشین دار کمپانی اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی رفت، در این رابطه می‌گوید که درست قبل از رسیدن به نور کور کننده خورشید به نگام تابیده شدن به زمین، می‌توان نئووایز و دنباله شگفت انگیزش را دید که توسط همان خورشید روشن شده است.

بهنکن این صحبت‌ها را در روز 7 جولای، در مصاحبه خود با پادکست نیویورک تایمز، از داخل ایستگاه در مدار زمین مطرح کرد:

تایم لپس دنباله دار نئووایز از درون ISS

 

خوشبختانه شیفتگان دنیای خارج از جو زمین و ما علاقه‌مندان عادی مجبور نیستند تا برای دیدن دنباله دار نئووایز در فضا، جان خود را به خطر انداخته و سوار بر یک موشک، به آزمایشگاهی معلق در مدار زمین بروند. بهنکن و سایر فضانوردان آژانس فضایی آمریکا روزانه عکس‌ها و فیلم‌های متعددی از فضای اطراف زمین تهیه می‌کنند و آنچه در بالا دیدیم هم بخشی از این تصاویر است.

این ویدیو تایم لپس توسط هنرمند گرافیکی بریتانیایی، شان دوران (Seán Doran) تهیه شده است؛ دوران معمولا تصاویر این‌چنینی از فضا را پردازش کرده و سابقه درخشانی در کار بر روی داده‌های جمع‌آوری شده توسط آژانس فضایی ناسا دارد. دوران توصیه می‌کند که برای لذت بردن از این تایم لپس شگفت‌انگیز بهتر است که چراغ‌ها را خاموش کرده و با در دست داشتن نوشیدنی سرد مورد علاقه خود، تصاویر تهیه شده را روی تلویزیون بزرگ خود تماشا کنید.

دوران در ایمیلی اعلام کرده که این ویدیو با کنار هم گذاشتن 550 عکس کیفیت بالای لانگ اکسپوژر که در طول مدت زمان 7 دقیقه تهیه شده‌اند، ساخته شده است. دوران این عکس‌ها را از آرشیو ناسا دانلود کرده بود و پس از پردازش و اضافه کردن موسیقی و ادیت‌های نهایی، کلیپ چند دقیقه‌ای بالا را با شیفتگان دنیای خارج از اتمسفر زمین به اشتراک گذاشت.

البته جالب است بدانیم که 550 عکس مورد نظر تنها می‌توانند 18 ثانیه ویدیو را به وجود آورند، اما دوران با تجربه و مهارت خود تصاویر را به گونه‌ای کنار هم گذاشته که در نگاه اول، کاملا شبیه به ویدیویی بوده که توسط تجهیزات پیشرفته داخل ایستگاه فضایی بین‌المللی به ثبت می‌رسند.

جرم آسمانی شگفت‌انگیز نئووایز

همان‌طور که دیدیم، ویدیو تایم لپس دنباله دار نئووایز این حس را به وجود می‌آورد که واقعا درون ایستگاه فضایی بین‌المللی، در ارتفاع 400 کیلومتری زمین قرار گرفته‌اید و در حال پرواز با سرعت 28 هزار کیلومتر در ساعت هستید. اگر پست‌های قبلی گجت نیوز در مورد جرم آسمانی شگفت‌انگیز نئووایز را خوانده باشید، می‌دانید که این دنباله‌دار زیبا تقریبا هر 7 هزار سال یک بار به مرکز منظومه شمسی نزدیک می‌شود و اگر تا 23 جولای فرصت دیدن آن را از دست بدهید، باید تا فراهم شدن شانس بعدی تماشای آن، 6768 سال صبر کنید!

نام رسمی دنباله دار نئووایز “C/2020 F3” بوده و دانشمندان ناسا در روز 27 مارس برای اولین بار با استفاده از تلسکوپ فضایی نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع، جرم آسمانی مورد نظر را در آسمان کشف کردند.

در تاریخ 3 جولای بود که نئووایز از فاصله 16 میلیون کیلومتر نزدیک‌تر از مدار عطارد، از کنار خورشید عبور کرد. این اتفاق باعث شد تا تکه یخ 5 کیلومتری مورد نظر دو دنباله عظیم با طول چندین میلیون کیلومتر را در فضا گسترش دهد. یکی از دنباله‌ها از گرد و غبار فضایی تشکیل شده و دیگری هم شامل گازهای تشکیل دهنده C/2020 F3 می‌شود.

محاسبات آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا نشان می‌دهند که دنباله دار نئووایز در تاریخ 23 جولای به فاصله 103 میلیون کیلومتری، یعنی نزدیک‌ترین فاصله خود از زمین می‌رسد و با اینکه گفته شده بود فرصت تماشای این جرم آسمانی فقط تا همان تاریخ فراهم بوده، تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهند که می‌توان تا اوایل ماه آگوست دنباله‌دار مورد نظر را با چشم غیر مسلح، در آسمان شب و کمی بعد از غروب خورشید تماشا کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*