سرور

معرفی قطعات تشکیل دهنده سرور 

قطعات تشکیل دهنده سرور مواردی چون مادربرد، پردازنده و رم را شامل می‌شود که در ادامه شما را با هر یک از این قطعات آشنا می‌کنیم.

مادربرد

سرور

تمام قطعات سرور  اچ پی در نهایت روی مادربرد قرار خواهد گرفت در واقع این مادربرد است که واسط بین تمام قطعات است و ارتباط بین آنها را برقرار می‌کند. یکی دیگر از نکات مهم در مورد شاسی این است که مدل سرور اشاره به شاسی یا همان مادربرد دارد و همچنین تمام قابلیت‌های سرور وابسته به مادربرد است چرا که این قطعه است که در نهایت این امکانات و قابلیت‌ها را برای شما ایجاد می‌کند.

پردازنده

سرور

مهم‌ترین قطعه سرور HPE پردازنده یا processor آن است. در واقع پردازنده یک سرور قلب آن سرور محسوب می‌شود. در حال حاضر سرورهای HPE در زمینه‌ی پردازنده‌ی سرورهای HP با شرکت‌های مختلف از جمله intel و AMD چند شرکت دیگر همکاری می‌کند. این شرکت‌ها پردازنده‌های مختلی برای شرکت HPE  فراهم می‌کنند. ما در شرکت یاقوت سرخ برای سرورهای سازمان‌های مختلف همواره مجموعه ای گسترده از پردازنده‌های شرکت‌های intel و AMD را ارائه کرده‌ایم. شما می‌توانید با مراجعه به سایت شرکت و یا تماس با این مجموعه با آخرین مدل‌های پردازنده‌ی سرور آشنا شوید.

رم سرور:

سرور

نوعی حافظه برای ذخیره‌سازی موقت اطلاعات  است. رم یا RAM یکی از قطعات سرور HP است که وظیفه آن سرعت بخشیدن به عملیات‌های پردازشی سرور است. رم‌ها ظرفیت‌های گوناگونی دارند و اخیر نیز ظرفیت‌های بالا تولید می‌شوند طوری که از رم‌های چند مگابایتی به رم‌های چند ترابایتی رسیده‌ایم.

تفاوت رم سرور با رم کامپیوتر در چیست ؟

در رم سرور که به اصطلاح از نوع ECC یا (Error Correction Codes) هستند، این قابلیت به صورت پیش‌فرض وجود دارد که با توجه به نوع طراحی این نوع رم، یک بلاک اضافی برای دیتا در نظر گرفته می‌شود که مسئول تشخیص و تصحیح خطاهاست. بدین شکل که اگر مثلا فایلی فراخوانی شود، و قرار باشد این فایل ۱۰ بلاک در رم را به خود اختصاص دهد، حافظه‌های ECC به صورت خودکار یازده بلاک را برای آن در نظر می‌گیرند، و دیتا یکی پس از دیگری ابتدا وارد بلاک تشخیص و تصحیح شده و در صورت صحیح بودن به بلاک‌های رزرو شده هدایت می‌شوند. اما در رم‌های مربوط به کامپیوترهای خانگی که به آنها non-ECC نیز می‌گویند این امکان وجود ندارد به همین خاطر خطاهای متعددی قابل مشاهده است.

آیا می‌توان رم سرور را روی کامپیوتر خانگی استفاده کرد؟

خیر! زیرا بایوس مادربردهای خانگی امکان تشخیص رم‌های ECC را ندارند و امکان نصب آن‌ها وجود ندارد. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که در مادربردهای جدید که برای امور حرفه‌ای طراحی شده‌اند، این امکان به وجود آمده و می‌توان از این نوع رم‌ها نیز استفاده نمود. اما باید به موضوع قیمت رم‌ها نیز دقت نمایید. زیرا رم‌های سروری معمولا ۱.۵ برابر رم‌های معمولی قیمت بالاتری دارند. و از طرفی رم‌های سرور به دلیل استفاده از حالت تشخیص و اصلاح، کمی کندتر عمل می‌کنند.

منبع تغذیه

منبع تغذیه سرور را Switching power supplies نیز می‌نامند. منبع تغذیه یا همان پاور دستگاهی است که می‌تواند است از یک ورودی با ولتاژ و آمپراژ ثابت، ولتاژ و آمپراژ مختلفی را تولید کند. تمام قطعات سرورHP در هنگام کار نیازمند به استفاده از انرژی برق هستند. توزیع درست این انرژی باید توسط یک مدار مجزا انجام شود. منبع تغذیه یا پاور وظیفه انجام این کار را بر عهده دارد. در منبع تغذیه انرژی برق بر اساس مصرف، ولتاژ و آمپراژ مورد نیاز قطعات سرور HP تقسیم شده و یا به صورت مستقیم و یا توسط مدارهای مادربرد به قطعات سرور HP ارسال می‌شود. ولتاژهای ۳,۳ و ۵ و ۱۲ ولتاژهای رایج هستند. ولتاژهای ۳,۳ و پنج ولت عمدتا توسط مدارات دیجیتال استفاده شده و ولتاژ دوازده ولت برای حرکت موتورهایی نظیر درایو دیسک ها و یا خنک کننده ها استفاده می‌شود.

ولتاژهای مختلف منبع تغذیه سرور

1-ولتاژ ۵+ ولت: این نوع ولتاژ توسط تمام مادربردها، مدارها و وسایل جانبی رایانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و رنگ سیم های آن قرمز است.

2- ولتاژ ۱۲+ ولت: موتور هارددیسک و وسایل مشابه با آن از این ولتاژ استفاده می‌کنند. سیم آن نیز معمولاً زرد رنگ است و گاهی اوقات به رنگ قرمز نیز دیده می‎شود.

۳- ولتاژ دهی ۵- و ۱۲- ولت: این دو ولتاژ در رایانه های قدیمی وجود داشت، اما در حال حاضر در منبع تغذیه سرورها نصب می‌شوند. این دو دارای جریانی کمتر از یک آمپر هستند.

۴- ولتاژ ۳,۳+ ولت: پردازنده‌های جدید از ولتاژ ۳,۳ ولت استفاده می‌کنند، در صورتی که پردازنده‌های قدیمی از ولتاژ ۵+ استفاده می‌کردند. سیم آن نیز نارنجی است.

هارد سرور

سرور

هارد دیسک در معنای لغوی به معنای دیسک سخت است و قطعه‌ای متشکل از چند صفحه مغناطیسی می‌باشد که اطلاعات به صورت دیجیتالی بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد. در زبان مهندسی و تخصصی به هارد HDD  گفته می‌شود  هر وسیله‌ای که قابلیت ذخیره اطلاعات دیجیتالی در خود را داشته باشد قطعا دارای هارد است.

سرورها نیز به هارد سرور برای ذخیره اطلاعات دارند. هارد حافظه قطعات سرور HP است و تمامی آنچه که کاربران و سیستم‌های نظارتی و مدیریتی انجام می‌دهند در آن ذخیره می‌شود. اکنون دو نمونه هارد مکانیکی (H.D.D) و حافظه‌های حالت جامد (S.S.D) در سرورها استفاده می‌شوند. با این حال حافظه‌های حالت جامد (S.S.D) طرفداران زیادی پیدا کرده است و به خاطر سریع‌تر بودن و نیز فقدان قطعات مکانیکی، امروزه در بسیاری از سرورها و استوریج‌ها به کار گرفته شده است. سرورها به دلیل اینکه باید جوابگوی حجم زیادی از تبادل اطلاعات باشند نیاز به هاردهایی با بالاترین سرعت و بیشترین حجم ممکن را دارند. گفتنی است که هاردها را می‌توان به چهار نوع IDE ، SATA، SSD  و SCSI تقسیم‌بندی کرد که در ادامه به صورت مختصر این چهار نوع را معرفی می‌کنیم:

هاردهای IDE که امروزه دیگر کمتر شاهد استفاده از آن‌ها هستیم ، دارای کابل‌های موازی هستند که همزمان قادر به ارسال و دریافت اطلاعات می‌باشند. سرعت انتقال اطلاعات در این نوع هارد حداکثر تا 133 مگابایت است.

هاردهای SATA که نسل بعدی دیسک‌های سخت هستند در اواخر سال 2002 وارد بازار شدند. سرعت انتقال بالاتر این هاردها نسبت به همنوعان IDE خود باعث شد که آنها به سرعت بتوانند جایشان را در بازار باز کرده و هاردهای IDE رو کنار بزنند. سرعت انتقال اطلاعات که در این نوع هارد به 600 مگابایت می‌رسد و همچنین کوچک‌تر بودن اندازه خروجی آنها به روی مادربردها از مزایای مهم این نوع نسبت به نسل قبلی IDE ها می‌باشد. همچنین به دلیل قیمت مناسبی که هاردهای SATA نسبت به کارایی‌شان دارند عموما به عنوان هارد سرور انتخاب می‌شوند.

هاردهای SCSI که طراحی آن‌ها توسط شرکت اپل انجام شده به آن دسته از هاردهایی گفته می‌شود که دارای سوکت ورودی برای وصل شدن به چاپگر , هاردهای دیگر و هر چیزی که دارای سوکت خروجی SCSI است ، می‌باشد. این نوع هاردها توانایی اتصال مستقیم به RAM بدون اینکه CPU را در نظر بگیرند دارند . این نوع هاردها بیشتر برای سرورهای بزرگ با حجم انتقال داده بالا مناسب بوده و برای کاربری شخصی مناسب نیستند.

هاردهای SAS در واقع مدل پیشرفته‌تر از همان هاردهای SCSI هستند که سرعت انتقال اطلاعاتی در حدود بیش از 750 مگابایت دارد. این نوع از تمام مدل‌های قبلی که ذکر شد در زمینه سرعت انتقال ، سریع‌تر بوده اما به همان اندازه که این هاردها از انواع قبلی بهتر هستند، به همان اندازه گران‌تر نیز می‌باشند. به همین دلیل است که کمتر در کامپیوترهای شخصی و سیستم کاربران عمومی از این نوع هارد استفاده می‌شود و بیشتر می‌توان گفت این نوع هاردها به صورت تخصصی ، انتخاب مناسبی برای سرور خواهند بود.

راید کنترلر

RAID مخفف کلمه Redundant Array of Independent Disks می‌باشد. که برای مدیریت هارد دیسک‌ها (HDD) یا SSD در یک کامپیوتر‌ یا سرورها استفاده می‌شوند ، رید هم به صورت نرم افزاری و هم به صورت سخت افزاری وجود دارند. در واقع این هاردها با نظارت رید کنترلر به صورت یک سخت افزار منطقی واحد به کار خود ادامه می‌دهند. رید کنترلر یک کارت و یا که بین سیستم عامل و درایوهای ذخیره سازی که معمولا هارد دیسک‌ها می‌باشند، قرار می‌گیرند. این ریدها می‌توانند حجم زیاد داده را مدیریت کرده و یا عملکرد هارد دیسک را بهبود بخشند. در هنگام خرید قطعات سرور HP به خصوص در زمان خرید ‌هاردها نام راید کنترلر حتما خواهید شنید (RAID Controller) در هنگامی که شما اقدام به ذخیره‌سازی اطلاعات در سرورها و چند ‌هارد می‌کنید، اطمینان از ذخیره‌سازی درست این اطلاعات یکی از مهم‌ترین فاکتورهای عملیاتی است. در این میان به خاطر ترافیک و تعداد ‌هارد درایوها به سادگی نمی‌توان این کار را انجام داد. برای همین در قطعات سرور HP یک قطعه به نام راید کنترلر قرار گرفته است که نسبت به ایجاد نسخه پشتیبان و صحت از ذخیره‌سازی اطلاعات اقدام می‌کند. راید کنترلر‌ها با آرایش و شکل‌های گوناگونی در سرورها به کار گرفته می‌شوند.

رید کنترلرهای معمولی سبب redundancy در SSD ها می‌شود اما عملکرد آن را بهبود نمی‌بخشند. اما رید کنترل‌هایی که مخصوص SSD ها می‌باشند سبب بهبود عملکرد redundancy و عملکرد می‌شوند. Raid controller ها می‌توانند یک هارد درایو را به چندین هارد درایو تقسیم کنند. این کار سبب حفاظت از داده و همچنین redundancy خواهد شد. برای ارتباط بین سرورها و تجهیزات ذخیره سازی مانند ATA, SCSI, SATA, SASو کانال های فیبر در سرورها از کارت HBA استفاده می‌کنند.

رید کنترلرها بر اساس نوع درایو SAS یا SATA، تعداد پورت، تعداد درایوهایی که می‌تواند پشتیبانی کنند، سطح RAID، سبک معماری رابط و مقدار حافظه طبقه‌بندی می‌شوند. به عنوان مثال ، این بدان معنی است که یک رید کنترلر SATA روی یک SAS کار نمی‌کند و یک کنترلر Raid 1 نمی‌تواند به یک Raid 10 تغییر یابد.

سرور

باطری راید کنترلر

در قسمت قبل فهمیدیم راید کنترلر وظیفه هدایت ترافیک ذخیره‌سازی شده و نیز تهیه نسخه‌های پشتیبان را دارد. اما بعضی اوقات ممکن است در صورت قطع برق این وظیفه به صورت ناگهانی متوقف شده و بخشی از اطلاعات هارد از بین برود.که در این مواقع  برای حفظ جریان اطلاعات ما نیازمند یک منبع انرژی اضافی هستیم در اینجاست که ما از باتری راید کنترلر استفاده می‌کنیم. این باطری می‌تواند در قطع برق نجات بخش اطلاعات شما باشد.

کارت شبکه

سرور

کارت شبکه یکی از مهم‌ترین قطعه‌ها در سرور‌های اچ پی هستند. و در یک دستگاه این امکان را فراهم می­‌کند که با دستگاه‌های دیگر در یک شبکه قرار بگیرد. به عبارت دیگر این قطعه امکان اتصال شبکه به سرور را مهیا می‌کند و یا به زبان ساده‌تر، کارت شبکه می‌تواند یک دستگاه را با دستگاه‌های دیگر، در یک شبکه قرار بدهد. با وجود کارت شبکه، دستگاه می‌تواند به یک شبکه مرکزی وصل شود و یا فقط به طور مستقیم به دستگاه دیگری متصل گردد. و تمامی ارتباطات سرور با دنیای خارج بر عهده این قطعه است . اما برای ارتباط دستگاه‌ها به یکدیگر فقط کارت شبکه به تنهایی کافی نیست. به طور مثال اگر دستگاه بخشی از یک شبکه بزرگتر باشد و بخواهید که به اینترنت متصل شود یک روتر نیز نیاز خواهد بود. به این ترتیب اگر بخواهیم به اینترنت دسترسی داشته باشیم، دستگاه از طریق کارت شبکه به روتر متصل می­‌شود و سپس از طریق روتر به اینترنت. امروزه انواع بسیار گوناگونی از کارت‌های شبکه تولید شده است. و هر کدام نیز بر اساس سرعت، حجم ترافیک و قابلیت‌های شبکه توانمندیهای مختلفی را ارائه می‌کنند.

سرور

بهترین قطعات سرور چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند ؟

قطعات سرور  اچ پی بیشتر با برچست و لیبل این شرکت در بازار وجود دارند، اما خرید از نمایندگی‌های این شرکت، و یا سایت‌های معتبری نظیر یاقوت سرخ و همچنین چک کردن مشخصات آن به صورت اینترنتی از سایت خود شرکت  HP می‌تواند به شما در خرید قطعات سرور HP اصل کمک کند. همچنین برخی از کالاها دارای نشان‌های دیجیتالی هستند که می‌توانند اصالت خود را اثبات کنند.

نکات مهم خرید سرور HPE

در خرید قطعات سرور HP علاوه بر شناخت قطعات سرور، باید به نکات زیر هم توجه کرد:

  1. قیمت قطعات سرور HP نشانه برتری محصولات نیستند. نه گران بودن قطعات سرور و نه ارزان بودن آن نشانه‌ای بر خوب و یا بد بودن آن نیست. نکته مهم اصالت کالاها و نیز قابلیت‌های فنی آن مطابق با نیازهای سازمان یا کار شما است.
  1. دومین نکته مهم در زمان خرید و فروش قطعات سرور HP آن است که بسیاری از فروشنده‌ها اقدام به فروش کالاهایی می‌کنند که ممکن است در گذشته بر روی سرور کار کرده باشند و به نوعی دست دوم محسوب می‌شوند. خرید قطعات سرور HP به خودی خود بد نیست، حتی می‌تواند بخش زیادی از هزینه‌های سرور شما را کاهش دهد. اما دقت کنید که این قطعات ممکن است گارانتی و کیفیت لازم برای کارهای شما را نداشته باشند. برای همین همیشه پیشنهاد اساسی ما آن است که قبل از خرید قطعات سرور HP دست دوم حتما از کیفیت کار آن‌ها مطمئن شوید.

 

  1. الزاما تمام عرضه کنندگانی که به فروش قطعات سرور HP اقدام می‌کنند دانش و یا توانمندی‌های فنی لازم برای پاسخگویی فعال به مشتریان را ندارد. کم بودن دانش فنی، محدود بودن ابزارهای ارتباطی و یا پنهان کاری عیوب مواردی است که می‌تواند سبب شود در زمان فروش قطعات سرور HP بخش زیادی از نیازهای اطلاعاتی مشتریان پاسخ داده نشود.
  1. در یاقوت سرخ ما سعی کرده‌ایم با ارائه بهترین ابزارهای ارتباطی و استفاده از قابلیت‌های دنیای دیجیتال نسبت به رفع این مشکل اقدام کنیم. اکنون می‌توانید با مراجعه به هر قسمت مخصوص فروش قطعات سرور HP به راحتی از تمامی توضیحات، اطلاعات فنی، جداول و دیاگرام‌های سایت یاقوت سرخ استفاده کنید و قطعات مورد نظر را با هم دیگر مقایسه کنید. همچنین در یاقوت سرخ تعهد ما صرفا محدود به فروش قطعات سرور HP نیست و ما در تمامی مراحل در کنار شما خواهیم بود و تمامی قطعاتی که به شما تحویل داده می شود شامل یک سال گارانتی تعویض می‌باشد .

آیا بالا و پایین بودن قیمت قطعات سرور HPE  نشانه کیفیت آنهاست ؟

خیر. چه قیمت قطعات سرور HP بالا باشد و چه پایین تا زمانی که نیازهای کیفیتی و مهندسی شما را بر طرف نکنند، کاری برای شما انجام نمی‌دهند. منطقا قطعات اصلی و نو گرانتر از قطعات جعلی و دست دوم هستند، اما این به معنای آن نیست که هر قطعه گرانی اساسا اصل است.

برای دریافت قیمت قطعات سرور HP از چه منبعی استفاده کنیم؟

شما برای دریافت اطلاعات محصول و اطمینان از اصل بودن می‌توانید به سایت خود شرکت HP مراجعه کنید و همچنین مجموعه یاقوت سرخ در زمینه  ارائه خدمات و تجهیزات سرور و همچنین همکاری و آشنایی متقابل به صورت 24 ساعته آماده‌ی پاسخگویی به شما است فقط کافی است راه های ارتباطی ما را از سایت ما به نشانی www.YSorkh.net دنبال کنید.

چرا یاقوت سرخ ؟

در یاقوت سرخ ما همکاری خودمان را خرید و فروش سرور HP و یا سایر محصولات با مشتریان شروع می‌کنیم و این همکاری با ارائه اطلاعات جامع، همکاری فنی و ارائه خدمات مهندسی ادامه پیدا می‌کند. در اینجا ما خرید و فروش سرور HP را پایان معامله با مشتریان نمی‌دانیم، بلکه آن را آغاز همکاری بلند مدت بر مبنای همکاری فنی، همراهی مهندسی و دوستی بلند مدت با مشتریان تفسیر می‌کنیم. چه این کار را بر اساس شیوه‌های سنتی انجام داده باشیم و یا آنکه با فروش اینترنتی سرور HP و سایر تجهیزات شبکه آن را انجام داده باشیم. فروش سرور HP با ترکیب شیوه‌های مدرن فروش آنلاین سرور HP و بهره‌گیری از بهترین تمهیدات خرید و فروش سرور HP و سایر تجهیزات شبکه سبب شده است که نه تنها فروش اینترنتی سرور HP برای مشتریان ساده‌تر شود، بلکه خرید و فروش سرور HP و سایر تجهیزات شبکه وارد مرحله جدید و حرفه‌ای‌تر شود و بازار سنتی از میان رفته و شیوه‌های مدرن عملیاتی و کارآمدتر از گذشته در اختیار مشتریان قرار گیرد. که ما این کار را در این مجموعه بعد از تجربه به دست آمده طی این سال‌ها بهترین نحو انجام می‌دهیم.

این مطلب در قالب رپورتاژ آگهی و توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا متن تبلیغاتی برای گجت نیوز ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.