اندروید 11 گو

اجبار به استفاده از اندروید 11 گو در گوشی‌هایی با ۲ گیگابایت رم یا کمتر

گوگل قصد دارد از سال جاری میلادی اندروید 11 گو را جایگزین نسخه‌ی کامل اندروید در گوشی‌هایی با ۲ گیگابایت حافظه‌ی رم یا کمتر کند.

نسخه‌های قدیمی اندروید همیشه هنگام اجرا در گوشی‌های ضعیف با مشکلات فراوانی روبه‌رو بوده و تقصیر همیشه بر گردن سازندگان به علت استفاده از سخت‌افزار ناکارآمد و ارزان، افتاده است. با معرفی اندروید اورئو، گوگل اقدام با رونمایی از نسخه‌ی سبک‌تر سیستم‌عامل همراه خود با نام اندروید گو کرد که هدف اصلی آن محصولات ارزان‌قیمت بازار با سخت‌افزار ضعیف است. امسال با انتشار نسخه‌ی جدید اندروید، انتظار عرضه‌ی اندروید 11 گو را نیز داریم که می‌تواند بزرگترین آپدیت برای این سیستم‌عامل سبک از زمان معرفی محسوب شود.

استفاده از گو اجباری است!

اندروید 11 گو می‌تواند تجربه‌ای پایه از سیستم‌عامل اندروید را برای کاربرانی که از گوشی‌های هوشمند با سخت‌افزار ضعیف استفاده می‌کنند، فراهم کند. گوگل همچنین در کنار برنامه گو، از شریک‌های تجاری برای پشتیبانی از برنامه‌ی مذکور نیز رونمایی کرد که شامل توسعه‌دهندگان برنامه‌های محبوب و کاربردی اندروید می‌شود. از آن زمان تاکنون، شرکت‌های سازنده اقدام به تولید معدود گوشی‌هایی با سیستم‌عامل اندروید گو کرده‌اند که بسیار ارزان‌قیمت هستند و بیشتر آن‌ها از ۱ گیگابایت رم بهره می‌برند. برای مثال می‌توان به گلکسی A01 کور اشاره کرد که به تازگی همراه با اندروید ۱۰ گو معرفی شده است. معمولاً بسیار بعید است که شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند اقدام به عرضه‌ی محصولاتی با ۲ گیگابایت رم در کنار اندروید گو کنند؛ زیرا به نظر می‌رسد این مقدار حافظه‌ی رم برای اجرای نسخه‌های استاندارد اندروید کافی است. به همین دلیل گوگل تصمیم گرفته است تا قوانین خود پیرامون استفاده از سیستم‌عامل اندروید در گوشی‌های هوشمند را تغییر دهد. از پاییز امسال (سه ماهه‌ی پایانی سال میلادی جاری) گوشی‌های اندرویدی با ۲ گیگابایت حافظه‌ی رم و کمتر باید با اندروید گو به بازار عرضه شوند.

اندروید 11 گو

اندروید 11 گو جایگزین اندروید کامل

به تازگی اطلاعاتی از یک نسخه‌ی لو رفته از راهنمای پیکربندی مرتبط با اندروید 11 گو در انجمن XDA-Developers منتشر شده است. یادداشت مذکور نشان می‌دهد که گول سعی دارد اندروید گو را برای گوشی‌هایی با ۲ گیگابایت رم یا کمتر، اجباری کند. در ادامه می‌توانید برخی از موارد ذکر شده در این راهنما را مشاهده کنید:

  • با شروع عرضه‌ی اندروید ۱۱، گوشی‌هایی با ۵۱۲ گیگابایت رم دیگر نمی‌توانید از سرویس‌های موبایل گوگل (GMS) استفاده کنند.
  • تمامی محصولاتی که با اندروید ۱۱ به صورت پیش‌فرض عرضه می‌شوند و ۲ گیگابایت حافظه‌ی رم دارند باید به برنامه‌ی گو افزوده شوند.
  • با شروع سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۲۰، تمامی دستگاه‌هایی که به صورت پیش‌فرض با اندروید ۱۰ منتشر می‌شوند باید به برنامه‌ی گو افزوده شوند.
  • محصولاتی که در گذشته همراه با ۲ گیگابایت رم و استفاده از سرویس موبایل گوگل، عرضه شده‌اند نباید به برنامه‌ی گو اضافه شوند و باید همچنان از نسخه‌ی کامل اندروید بهره بگیرند.

نیازها و انتظارات کاربران از گوشی‌های هوشمند بسیار متفاوت است؛ اما به طور معمول، ۲ گیگابایت رم می‌تواند پاسخگوی نیازهای یک کاربر معمولی اندرویدی باشد. البته مشکلاتی مانند بارگذاری متداوم اپلیکیشن‌ها در چنین گوشی‌هایی دیده می‌شود که در محصولاتی با ۳ گیگابایت رم یا بیشتر، به ندرت رخ می‌دهد. همچنین اجرای بازی‌ها موجب می‌شود تا مقدار زیادی از رم اشغال شود و فضایی برای اجرای سایر اپلیکیشن‌ها باقی نماند. به نظر می‌رسد محدودیت‌های جدید وضع شده توسط گوگل، جهت بهبود تجربه‌ی کاربری اندروید در تمامی دستگاه‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل، صورت گرفته است؛ در چنین حالتی حتی ضعیف‌ترین گوشی‌های اندرویدی نیز می‌توانند بسیار روان عمل کنند. کاملاً مشهود است که گوگل از عملکرد سیستم‌عامل خود در دستگاه‌هایی با کمتر از ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم، رضایت ندارد و از همکاری تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند برای بهبود وضعیت نیز دلسرد شده است. در نهایت ممکن است سازندگان اقدام به افزایش حافظه‌ی رم پایه به ۳ گیگابایت در محصولات آتی خود کنند یا این که به استفاده‌ی بیشتر از اندروید گو روی بیاورند که محبوبیت بیشتر اندروید 11 گو در آینده ختم می‌شود.

اندروید 11 گو

پروژه‌ی گو شامل گوشی‌های اندرویدی با قیمت بسیار پایین می‌شود

موانع برای سازندگان گوشی‌های هوشمند

با اجرای محدودیت‌های جدید گوگل، مشکلات اساسی برای سازندگان گوشی‌های اندرویدی که از پوسته‌های شخصی‌سازی شده استفاده می‌کنند، به وجود خواهد آمد. برای مثال شرکت ردمی به تازگی از دو محصول 9A و 9C رونمایی کرده است که قیمت بسیار پایینی دارند. محصولات مذکور از MIUI 11 بهره می‌برند که بر اساس نسخه‌ی خام اندروید ۱۰ توسعه یافته است. اگر شیائومی قصد داشته باشد همچنان از MIUI به عنوان رام پیش‌فرض در محصولات خود و شرکت‌های زیرمجموعه استفاده کند، باید استفاده از رم ۲ گیگابایتی در محصولات آتی خود را کنار بگذارد. البته این سازنده در گذشته اقدام به عرضه‌ی محصولی با اندروید گو کرده است اما نتوانست موفقیت چندانی بدست آورد. همچنین بسیار بعید به نظر برسد که شیائومی گوشی‌های خود را بدون MIUI روانه‌ی بازار کند و قصد جایگزین کردن آن را با اندروید 11 گو داشته باشد. در نهایت باید منتظر واکنش تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی مخصوصاً غول‌های چینی به تصمیم اخیر گوگل در آینده‌ی نزدیک باشیم.

معرفی رسمی اندروید ۱۰ گو از سوی گوگل، چندین ماه زمان برد که موجب شد بسیاری خبر از توقف برنامه‌ی گو دهند. اما تصمیمات جدید این شرکت و اعمال محدودیت‌های جدید برای سازندگان و تغییر قوانین سرویس‌های موبایل گوگل نشان می‌دهد که پروژه گو همچنان ادامه خواهد داشت و انتظار می‌رود اندروید 11 گو – Android 11 Go به زودی معرفی شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*