کامل‌ترین و بزرگ‌ترین نقشه سه بعدی جهان منتشر شد

کامل‌ترین و بزرگ‌ترین نقشه سه بعدی جهان منتشر شد+ویدیو

به تازگی دانشمندان اختر فیزیک بزرگ‌ترین و کامل‌ترین نقشه سه بعدی جهان اطراف و کل کیهان قابل رویت را منتشر کرده‌اند. در بررسی این نقشه با گجت نیوز همراه باشید.

کامل‌ترین و بزرگ‌ترین نقشه سه بعدی جهان منتشر شد؛ این مجموعه شگفت‌انگیز از داده‌های اختر فیزیک به تازگی خبرساز شده و دانشمندان اعلام کرده‌اند که محصول نهایی حاصل چندین سال تلاش مداوم برای جمع‌آوری اطلاعات از کیهان قابل رویت توسط بشریت بوده است.

دانشمندان پروژه نقشه‌برداری آسمانی دیجیتال اسلون (Sloan Digital Sky Survey) یا SDSS، در 20 جولای این نقشه شگفت‌انگیز از کیهان را منتشر کردند و گفته شده که 11 میلیارد سال از تاریخ جهان اطراف ما در آن پوشش داده‌شده است. تیم دانشمندان SDSS در طول 5 سال نقشه سه بعدی مورد نظر را تهیه ‌کرده‌اند و به علاوه، اعلام شده که داده‌هایی که توسط تلسکوپ بنیاد اسلون (Sloan Foundation) در طول 20 سال نقشه‌برداری از کیهان جمع‌آوری شده، به صورت چکیده در این نقشه سه بعدی جا داده شده‌اند.

این نقشه سه بعدی جهان علاوه بر اطلاعات بنیاد اسلون، از داده‌های مربوط به پروژه نقشه‌برداری طیف‌سنجی نوسانی باریون (Baryon Oscillation Spectroscopic Survey) یا eBOSS هم استفاده کرده و به بیان ساده می‌توان گفت که همکاری مشترک دانشمندان این دو پروژه باعث رسیدن به اندازه‌گیری دقیق وضعیت انبساطی جهان در 80 درصد تاریخ کل کیهان شده است.

مجموعه داده‌های ارائه شده در قالب این نقشه، به اسم نقشه سه بعدی eBOSS هم شناخته می‌شود و در تاریخ 20 جولای بود که اندازه‌گیری‌های نهایی تجهیزات رصد موجود به علاوه پژوهش‌های انجام شده و تفاسیر مربوط به مشاهدات کیهانی، بعد از چندین سال کار مداوم به شکل نقشه مورد نظر در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار گرفت.

ویدیو کامل‌ترین نقشه سه بعدی جهان

آنچه در ادامه می‌بینید، ویدیویی بوده که ورژن ساده شده‌ای از این نقشه سه بعدی جهان قابل مشاهده را به ما نشان می‌دهد. به علاوه شما می‌توانید از طریق این لینک و در وب‌سایت یوتیوب، به ورژن 360 درجه ویدیو دسترسی داشته باشید. برای مشاهده این ورژن بهتر است که به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشید تا جزئیات تصاویر به خوبی دیده شوند و به علاوه می‌توانید با حرکت دادن نشانه گر ماوس روی صفحه پخش ویدیو، در داخل محیط ویدیو جابه‌جا شوید.

 

ویل پرسیوال (Will Percival)، یکی از دانشمندان پروژه eBOSS از دانشگاه واترلو در این رابطه می‌گوید که آنالیز نقشه اولیه eBOSS در کنار آزمایش‌های ابتدایی پروژه SDSS باعث شده تا دانشمندان در نهایت به دقیق‌ترین اندازه‌گیری‌های مربوط به تاریخچه انبساطی کیهان دست پیدا کنند؛ چنین اندازه‌گیری‌هایی به دانشمندان این امکان را می‌دهند تا دقیق‌ترین و کامل‌ترین داستان نقل شده از ماجرای پخش شدن اجرام تشکیل دهنده جهان پس از واقعه بیگ بنگ را به بشریت ارائه کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. ای کاش با زیر نویس میزاشتین . مرسی