رمدسیویر تقلبی

مراقب عوارض رمدسیویر تقلبی برای درمان کرونا باشید + نحوه تشخیص رمدسیویر اصل از جعلی

سخنگوی سازمان غذا و دارو اخیرا از وجود دو داروی فاویپیراویر و رمدسیویر تقلبی در بازار سیاه هشدار داد. اما چگونه داروی رمدسیویر اصلی را از جعلی تشخیص دهیم؟

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در خصوص مصرف داروی فاویپیراویر عنوان کرد مصرف خودسرانه دارو به ویژه فاویپیراویر یا هر دارو مشابه دیگر عوارض زیادی را به همراه خواهد داشت. وی افزود طی هفته‌های آینده شاهد شیوع آنفلونزا در کنار شیوع ویروس کرونا خواهیم بود و با توجه به این که فاویپیراویر به عنوان یکی از داروهای آنفلوانزا محسوب می‌شود، احتمال تجویز و مصرف خودسرانه آن نیز وجود خواهد داشت. از این رو در خصوص مصرف خودسرانه این دارو هشدار صادر کرده‌ایم. وی افزود مصرف فاویپیراویر همانند مصرف هر داروی دیگر بدون تجویز پزشک باعث عوارض مختلف می‌شود.

وجود فاویپیراویر و رمدسیویر تقلبی در بازار سیاه

اخیرا در بازار سیاه داروهای فاویپیراویر و رمدسیویر تقلبی شناسایی شده‌اند، آیا مدل خارجی و اصلی این داروها به کشور وارد شده است یا خیر؟ رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال عنوان کرد برای انجام مطالعات بالینی اخیرا تعداد محدودی از داروی فاویپیراویر و رمدسیویر را به کشور وارد کرده‌ایم و این دارو در مراکز تحقیقاتی و بیمارستان‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است. وی افزود تا پیش از آن ما برای این دارو مجوز واردات نداشته‌ایم، اما طی هفته گذشته داروی رمدسیویر برای درمان کرونا و فاویپیراویر برای درمان آنفلوانزا در لیست دارویی کشور قرار گرفت.

کیانوش جهانپور در ادامه تاکید کرد:

داروهایی که خارج از این چرخه رسمی توزیع دارویی کشور فروخته می‌شود، طبق آزمایش انجام شده از نمونه‌های کشف شده عموما تقلبی و جعلی بوده که با هزینه‌های زیادی به خانواده‌ها فروخته شده است و قطعا نه تنها تاثیری بر درمان کرونا ندارند، بلکه باعث بروز عواقب جدی و عوارض جبران‌ناپذیری نیز برای سلامت مصرف‌کننده خواهند بود.

آغاز تولید داخلی فاویپیراویر و رمدسیویر 

جهانپور تاکید کرد داروهای فاویپیراویر و رمدسیویر اخیرا در لیست دارویی کشور قرار گرفته‌اند و طی تلاش داروسازان داخلی چرخه تولید داخلی آنها آغاز شده است. حتی داروی فاویپیراویر در چرخه توزیع قرار گرفته است و در روزهای آینده چرخه توزیع رمدسیویر نیز آغاز خواهد شد.

نحوه تشخیص داروی رمدسیویر اصلی از تقلبی

رمدسیویر تقلبی و اصلی

با وجود مدل‌های تقلبی این دارو در بازار، اما چگونه داروی اصلی را از جعلی  تشخیص دهیم؟ برای این کار چهار گزینه را همواره مورد توجه قرار دهید:

  1. شکل ظاهری
  2. داروی اصلی محلول است و پودر نیست
  3. داروی اصلی تک دوز نیست
  4. دیکته نادرست Unused در نمونه تقلبی