مقایسه گلکسی نوت 20 و نوت 20 اولترا

مقایسه گلکسی نوت 20 و نوت 20 اولترا ؛ طراحی و مشخصات فنی احتمالی

افشا شدن مشخصات فنی گوشی های جدید سری نوت سامسونگ موجب شد تا مقایسه گلکسی نوت 20 و نوت 20 اولترا-Samsung Galaxy Note 20 ultra امکان‌پذیر شود؛ در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

بیشتر شایعات و گزارش‌های غیر رسمی خبر از برنامه‌ی سامسونگ برای معرفی دو عضو جدید از خانواده‌ی کهکشانی‌ها می‌دهد؛ یکی گلکسی نوت 20 معمولی و دیگری گلکسی نوت 20 اولترا. در سال گذشته نیز شاهد رونمایی از دو نسخه‌ی گلکسی نوت 10 با اندازه‌ی نمایشگرهای متفاوت بودیم؛ در واقع نوت 10 پلاس وارث اصلی تاج و تخت سری نوت محسوب می‌شد و نسخه‌ی معمولی تنها گزینه‌ای کوچک‌تر با قیمت مناسب‌تر به شمار می‌رفت. به نظر می‌رسد سامسونگ بخواهد همچنان رویه‌ی قبلی خود را ادامه دهد اما ممکن است تفاوت‌ها میان نسخه‌های جدید کهکشانی کمی فراتر از گذشته باشد. تا معرفی رسمی Galaxy Note 20 حدود یک هفته زمان باقی مانده است و افشاگران توانسته‌اند اطلاعات مناسبی را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند که امکان مقایسه میان دو مدل فبلت جدید سامسونگ را فراهم می‌کند؛ در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین آن‌ها براساس مشخصات فنی احتمالی دستگاه‌ها خواهیم پرداخت.

طراحی

ممکن است در مقایسه گلکسی نوت 20 و نوت 20 اولترا تفاوت‌های کلیدی در بخش طراحی کلی وجود نداشته باشد؛ اما نباید فراموش کنیم که سیاست‌های سامسونگ از زمان معرفی گلکسی اس 20 اولترا دچار تغییراتی شده است. در گذشته نسخه‌های معمولی و پلاس سازنده‌ی کره‌ای، چندان تفاوتی در طراحی نداشتند و بسیاری از ویژگی‌های مشترک یک دیگر را تنها با کمی تغییر اندازه، به ارث می‌برند. اما با معرفی آخرین سری از خانواده‌ی گلکسی اس شاهد اتخاذ تصمیم‌های جدیدی از سوی سامسونگ بودیم؛ به طوری که گلکسی اس 20 اولترا تفاوت‌های کلیدی با سایر اعضای رده‌ی گفته شده دارد و ممکن است چنین امری برای Galaxy Note 20 Ultra نیز صادق باشد.

گلکسی نوت 20

اگرچه مهم‌ترین عنصر تعیین‌کننده در تفاوت‌های ظاهری می‌تواند نمایشگر بزرگ‌تر در گلکسی نوت 20 اولترا باشد، اما تصاویر افشا شده خبر از ایجاد تغییرات در محصول مذکور نسبت به نسخه‌ی معمولی نیز می‌دهد. در حال حاضر انتظار می‌رود که مدل گران‌تر با حاشیه‌های صاف اطراف نمایشگر و گوشه‌های مربعی عرضه شود درحالی که مدل پایه از نمایشگری با حاشیه‌های خمیده و زوایای بیشتر در گوشه‌ها بهره می‌برد. حتی گفته می‌شود که گلکسی نوت 20 ممکن است با بدنه‌ی پشتی پلاستیکی با پلی کربناتی عرضه شود و خبری از شیشه‌ی ضد خش در نسخه‌ی معمولی نخواهد بود که می‌تواند در راستای کاهش قیمت نهایی محصول صورت بگیرد؛ اما چنین امری کمی نامحتمل به نظر می‌رسد زیرا سامسونگ برای مدت طولانی، وفاداری خود نسبت به پنل شیشه‌ای در بخش پشتی دستگاه‌های رده بالا را ثابت کرده است. احتمال شباهت طراحی برادر کوچک‌تر به نوت 10 لایت نیز وجود دارد؛ محصولی که قیمت نهایی آن نصف نسخه‌های پیشرفته سری نوت محسوب می‌شود. در نهایت می‌توان گفت که خبر تغییر مواد اولیه مورد استفاده در بدنه‌ی محصولات جدید سامسونگ چندان اعتباری ندارد و برای پی بردن به آن، باید تا معرفی رسمی صبر کنیم.

سخت‌افزار

بر خلاف طراحی، ممکن است در مقایسه گلکسی نوت 20 و نوت 20 اولترا شاهد شباهت میان سخت‌افزار آن‌ها باشیم. انتظار می‌رود هر دو گوشی از تراشه‌ی کوالکام اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس بهره‌مند باشند و گزینه‌ی جایگزین با تراشه‌ی اگزینوس ۹۹۰ نیز برای برخی از بازارهای خاص در اختیار خریداران قرار بگیرد؛ البته شایعات اخیر احتمال استفاده از اگزینوس ۹۹۲ را نیز کمی افزایش داده است اما در نهایت هر دو موبایل از قدرت پردازشی یکسانی بهره خواهند گرفت. از مهم‌ترین تفاوت‌های میان آن‌ها می‌توان به ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم در نسخه‌ی اولترا اشاره کرد درحالی که چنین مقداری برای نوت 20 احتمالاً ۸ گیگابایت خواهد بود. گفته می‌شود که نسخه‌ی معمولی تنها با حافظه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی عرضه خواهد شد که احتمال کاهش آن به ۱۲۸ گیگابایت نیز وجود دارد تا هزینه‌ی نهایی کاهش پیدا کند اما برادر بزرگ‌تر با حافظه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی نیز در دسترس قرار می‌گیرد.

اگزینوس اسنپدراگون

گلکسی نوت 20 و 20 اولترا با پردازنده‌ی اسنپدراگون 865 پلاس و اگزینوس 990 عرضه می‌شود

باتری

باتری همیشه یکی از نقاط ضعف سری نوت محسوب می‌شده است که در نسل‌های اخیر توجه ویژه‌ی سامسونگ را به خود جلب کرده است. گفته می‌شود که کره‌ای‌ها باتری با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت را برای گلکسی Note Ultra در نظر گرفته‌اند و نسخه‌ی ارزان‌تر نیز از باتری با ظرفیت ۴۳۰۰ میلی آمپر استفاده خواهد کرد. کاملاً مشخص است که در صورت نهایی شدن اعداد مذکور، نوت 20 معمولی به دلیل نمایشگر کوچک و تفاوت اندک میان ظرفیت باتری آن با نسخه‌ی اولترا، عملکرد بهتری در زمینه‌ی شارژدهی از خود نشان خواهد داد.

دوربین

ماژول دوربین سری گلکسی نوت 20 ممکن است بسیار شبیه به مدل‌های متفاوت گلکسی اس 20 به نظر برسد؛ اگرچه گفته می‌شود سامسونگ اقدام به جایگزینی حسگر ۴۸ مگاپیکسلی زوم در گلکسی اس 20 اولترا با حسگر جدید ۱۲ مگاپیکسلی زوم با بزرگنمایی ۵۰ برابر کرده است که نسبت به بزرگنمایی ۱۰۰ برابر کمی عقب‌نشینی محسوب می‌شود. انتظار می‌رود مقدار گفته شده از ۵ برابر بزرگنمایی اپتیکال تشکیل شده باشد و باقی آن بزرگنمایی دیجیتال باشد. حسگر جدید ۱۰۸ مگاپیکسلی برای لنز اصلی به کار رفته است که در گذشته شاهد استفاده از آن در سایر محصولات نبوده‌ایم و از سیستم فوکوس لیزر پشتیبانی می‌کند تا مانند اس 20 اولترا با برخی مشکلات در زمینه‌ی تصویربرداری مواجه نشود.

گلکسی نوت 20 اولترا

تصویر منتسب به گلکسی نوت 20 اولترا

اما نسخه‌ی معمولی گلکسی نوت 20 از حسگر اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های بزرگ استفاده می‌کند که قادر خواهند بود نور بیشتری از محیط دریافت کنند. احتمالاً بزرگنمایی کلی دوربین نیز ۳۰ برابر خواهد بود که سهم آن از بزرگنمایی اپتیکال تنها ۳ برابر است. همچنین حسگر ممکن است حسگر ۶۴ مگاپیکسلی برای پشتیبانی از ضبط ویدیوهای 8K در نظر گرفته شود درحالی که بهره‌گیری گلکسی نوت 20 اولترا از ویدیوهای 8K به لطف حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی، قطعی به نظر می‌رسد. لنز فوق عریض نیز در هر دو دستگاه وجود خواهد داشت. انتظار داریم که دوربین سلفی نیز پذیرای حسگر ۱۰ مگاپیکسلی باشد. اگر اعداد فوق صحت داشته باشند، سامسونگ باید عملکرد مناسبی در پخش پردازش تصویر مخصوصاً برای نسخه‌ی عادی ارائه دهد زیرا تجمیع تصاویر و پیکسل‌ها برای رسیدن به رزولوشن 8K امری بسیار مهم خواهد بود. بدون شک دوربین می‌تواند از تفاوت‌های اساسی در مقایسه گلکسی نوت 20 و نوت 20 اولترا باشد.

جمع‌بندی مقایسه گلکسی نوت 20 و نوت 20 اولترا

دو نسخه‌ی متفاوت گلکسی نوت 20 ممکن است اختلاف‌های زیادی با یکدیگر داشته باشند و به نظر می‌رسد سامسونگ قصد دارد فاصله‌ی میان پرچمداران خود را بیش از گذشته افزایش دهد. ممکن است برخی از ویژگی‌های مورد استفاده در گلکسی نوت 10 لایت در نوت 20 معمولی قرض گرفته شود اما در بخش دوربین و سخت‌افزار همچنان شاهد استفاده از قطعات قدرتمند خواهیم بود که می‌تواند تاثیر بسزایی در قیمت نهایی محصول داشته باشد. امکان پیش‌بینی مشخصات گلکسی 20 اولترا کمی آسان‌تر خواهد بود زیرا انتظار داریم سامسونگ جدیدترین قطعات و آخرین نوآوری‌های خود را در آن به کار ببرد.

مشخصات فنی احتمالیگلکسی نوت 20گلکسی نوت 20 اولترا
ابعاد۱۶۱.۸ × ۷۵.۴ × ۸.۵ میلی‌متر۱۶۵ × ۷۷.۲ × ۷.۶ میلی‌متر
جنس پنل پشتیپلی کربناتشیشه (گوریلا گلس)
اندازه‌ی نمایشگر۶.۷ اینچ۶.۹ اینچ
رزولوشن نمایشگر۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل۳۲۰۰ در ۱۴۴۰ پیکسل
نسبت تصویر۲۰به ۹۱۹.۳ به ۹
نرخ به روز رسانی۶۰ هرتز۱۲۰ هرتز
چگالی پیکسلی۳۹۲۵۰۸
پردازندهاسنپدراگون ۸۶۵ پلاس
اگزینوس ۹۹۰
اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس
اگزینوس ۹۹۰
حافظه‌ی رم۸ گیگابایت۱۲ گیگابایت
حافظه‌ی داخلی۲۵۶ گیگابایت۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت
باتری۴۳۰۰ میلی آمپر ساعت۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت
دوربین۱۲ مگاپیکسلی f/1.8 اصلی
۱۲ مگاپیکسلی f/2.2 عریض
۶۴ مگاپیکسلی f/2.0 زوم
۱۰۸ مگاپیکسلی f/1.8 اصلی
۱۲ مگاپیکسلی f/2.2 عریض
۱۲ مگاپیکسلی f/3.0 زوم

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. من خیلی سری نوت رو دوست دارم اما این واقعاً با نوت 10 خیلی تفاوتی نداره البته همیشه اینجوریه نوت که میخری تا دو سه مدل بعدش میشه گفت نیازی به عوض کردنش نیست.

  2. این همه اصرار به استفاده از اگزینوس 990 قابل درک نیست 😐

  3. دزد تر از این برند وجود ندارد👌😶

  4. یکم فورم دوربین و عوض میکنن میشه مدل گوشی جدید