شبکه 5G ایرانسل

سرعت بیشتر از 1.5 گیگابیت بر ثانیه در شبکه 5G ایرانسل ثبت شد

در بازدید نخستین گروه خبرنگاران از سایت 5G ایرانسل، سرعت شبکه 5G ایرانسل تست شد و شاهد ثبت سرعت بیش از 1.5 گیگابیت بر ثانیه بودیم.

نخستین گروه از خبرنگاران حوزه ICT از سایت 5G ایرانسل واقع در ساختمان مرکزی ایرانسل بازدید و سرعت نسل پنجم تلفن همراه را تست کردند. این مراسم در حضور دکتر بیژن عباسی آرند، مدیرعامل شرکت ایرانسل و نمایندگان 37 رسانه در صبح روز سه شنبه 7 مرداد 99 برگزار شد. با توجه به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی دوران کرونا، حضور خبرنگاران سایر رسانه‌ها به ترتیب زمان تقاضا به روزهای آینده موکول شده است.

تست سرعت شبکه 5G ایرانسل

در این مراسم، چند تست سرعت رسمی نسل پنجم تلفن همراه با سیم کارت ایرانسل و با استفاده از گوشی‌های موجود در بازار ایران انجام شد و در ادامه خبرنگاران حاضر در مراسم شخصا سرعت‌های متعدد را تست، سیم کارت موجود در گوشی را بررسی و شناسه شبکه تلفن همراه ایرانسل را مشاهده کردند. در نهایت در این آزمایش، سرعت بیش از 1.518 گیگابیت بر ثانیه در شبکه 5G ایرانسل ثبت شد.

دکتر بیژن عباسی آرند، مدیرعامل شرکت ایرانسل در این مراسم، ضمن اشاره به سخنان رئیس جمهور در خصوص فناوری 5G و تاثیرگذاری آن فراتر از حوزه ارتباطات و اهمیت این شبکه در اقتصاد دیجیتال، بیان کرد:

در تعریف فناوری نسل پنجم، سه ویژگی اصلی مانند سه راس مثلث برای آن برشمرده شده است. این سه ویژگی، پهنای باند زیاد موبایل منتج به سرعت بالا، قابلیت ارتباط انبوه و پایداری بالا و تاثیر خیلی کم هستند. با دستیابی به این سه قابلیت، طیف گسترده‌ای از خدمات به طیف وسیعی از مخاطبان در حوزه‌های مختلف قابل ارائه است.

مدیرعامل شرکت ایرانسل در ادامه به برخی ابهام‌ها درباره عدم نیاز به فناوری نسل پنجم اشاره کرد و گفت این بحث‌ها در زمان راه‌اندازی شبکه نسل چهار هم وجود داشت، ولی با گذشت زمان نسبتا کوتاهی، حتی در روستاها هم توقع مردم دسترسی به حداقل نسل چهارم تلفن همراه است. راه‌اندازی شبکه 5G و توسعه شبکه، هم تعهد اپراتورها بر اساس مصوبه‌های شورای عالی فضای مجازی و هم تطابق با روند حرکت تکنولوژی است. وی در ادامه اضافه کرد با توجه به گستردگی کاربرد این فناوری در حوزه‌های مختلف، به ویژه در صنعت، توسعه این تکنولوژی و کاربردهای مختلف آن ناگزیر است. البته ملاحظاتی مانند پیوست‌های فرهنگی و امنیتی هم برای این فناوری لازم است که ایرانسل برای تعامل با مراکز مربوط برای مشارکت در تدوین آن آمادگی دارد.

شبکه 5G ایرانسل

دکتر بیژن عباسی آرند از همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به طور ویژه، آقای آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قدردانی کرد و با اشاره به ثبت سرعت بیش از 1.5 گیگابیت بر ثانیه در شبکه 5G ایرانسل با گوشی های موجود در بازار ایران، ابراز امیدواری کرد که با دریافت گوشی های جدید سفارش داده شده با قابلیت پشتیبانی از تجمیع فرکانس، به زودی تست سرعت‌های بالاتر و نزدیک به دو برابر سرعت فعلی در حضور خبرنگاران انجام شود.

مدیرعامل شرکت ایرانسل در ادامه افزود بیش از یک سال است که روی شبکه Core ایرانسل کار کرده‌ایم و با استفاده از این زیرساخت، می‌توانیم فقط با راه‌اندازی سایت‌ها، خدمات نسل پنجم را به سرعت در کشور گسترش بدهیم. به گفته عباسی آرند، ما صرفا به دنبال آوردن تکنولوژی جدید به کشور نیستیم و تلاش ما این است که به کمک این فناوری، شرایطی را فراهم کنیم تا شرکت‌های دانش بنیان فعال داخلی، بتوانند در این عرصه نقش آفرینی کنند.

بومی سازی مودم نسل پنجم در ایران

وی با ذکر مثالی در این زمینه، به یک شرکت دانش‌بنیان داخلی طرف قرارداد ایرانسل اشاره و عنوان کرد این شرکت که پیش از این با حمایت ایرانسل، مودم نسل چهار را در کشور بومی کرده بود، در حال حاضر بومی‌سازی مودم نسل پنج را نیز شروع کرده است. در این مراسم نمونه پیش‌تولید مودم بومی نسل پنجم تلفن همراه که توسط شرکت «اتصال صنعت میانه»، آماده شده است، به نمایش درآمد و مدیرعامل ایرانسل ابراز امیدواری کرد با سرمایه‌گذاری در این عرصه، امکان ارائه انبوه این نوع محصولات فراهم شود.

مدیرعامل ایرانسل همچنین با اشاره به این که توسعه نسل جدید، سرمایه‌گذاری سنگینی لازم دارد، به تجربه جهانی در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک اپراتورها و ایده‌های کمیسیون حوزه 5G وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه اشاره و ابراز امیدواری کرد با بلوغ کافی بازیگران این عرصه، امکان مشارکت و سرمایه‌گذاری مشترک نیز فراهم شود.

همچنین مهندس علی قهرمانی، مدیر کل طراحی و برنامه‌ریزی شبکه رادیویی ایرانسل، در ادامه این مراسم، جزئیات فنی تکنولوژی نسل پنجم تلفن همراه را تشریح کرد. در بخش پایانی این مراسم نیز، مدیرعامل ایرانسل به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

شبکه 5G ایرانسل

سایر خبرنگاران ارجمندی که تقاضای بازدید حضوری از سایت 5G ساختمان مرکزی ایرانسل را دارند، می‌توانند تمایل خود را به روابط عمومی ایرانسل اعلام کنند تا برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری بازدید روزانه خبرنگاران در گروه‌های 30 نفره (با توجه به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی دوران کرونا) صورت بگیرد.

ایرانسل در روز چهارشنبه، اول مرداد ماه 1399، اولین سایت 5G ایران را با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تهران راه‌اندازی کرده بود. دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در آیین افتتاح این سایت که در حاشیه جلسه هیات دولت برگزار شد، با اعلام این موضوع به عنوان «یک خبر خوش»، راه‌اندازی نسل پنجم تلفن همراه را «یک تحول بزرگ دیجیتال» دانست.

ایرانسل، پیش از این نیز در شهریورماه 1396، نخستین آزمایش شبکه 5G در ایران را انجام داده و نمونه‌ای از شبکه کامل (End to End) نسل پنج، شامل هسته شبکه و رادیو را در حضور مهندس محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آزمایش کرده بود.